تهاتر نفت در ازای پیشبرد پروژه های طرح نهضت ملی

تهاتر نفت در ازای پیشبرد پروژه های طرح نهضت ملی

خیلی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن به دلیل عدم وجود منابع مالی کافی، متوقف شده اند. در واقع وعده ی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال، هنوز هم روی هواست. اما در جدیدترین خبرها چنین به نظر می رسد که مسئولین می خواهند به جای هزینه ی ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی، به پیمانکاران پروژه های این طرح، نفت بدهند. در واقع با تهاتر نفت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا می کند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح تهاتر نفت با ساخت پروژه های مسکونی حدود یک سالی هست که در دولت و مجلس پیگیری می شود. مسئولین تلاش داشتند که پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی را راضی کنند که به جای دستمزد، نفت دریافت کنند. حالا به نظر می آید که این طرح رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است و قرار است به زودی شکل اجرایی به خود پیدا کند. با اجرای این طرح، ۲۰ هزار میلیارد تومان به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا می کند.

در این خصوص، رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن اظهاراتی داشته است:

با توجه به مذاکراتی که میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت صورت گرفت، قرار شد که بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به طور مستقیم به صندوق ملی مسکن اختصاص پیدا کند. همچنین اولین قرارداد تهاتر نفت به این صورت خواهد بود که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت به پروژه های طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند و مستقیما برای پیشبرد این پروژه ها در نظر گرفته شود.

مسعود رهنما در ادامه خاطرنشان کرد که روند تامین بودجه برای صندوق ملی مسکن از راه های مختلفی صورت گرفته است. تا به این لحظه حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان جمع آوری شده است. از این میان، ۴ هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه ی عمومی سال ۱۴۰۱، حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیز از خط اعتباری مسکن مهرریال بیش از ۵۷۰۰ میلیارد تومان هم از محل دریافت مالیات بر خانه های لوکس و خالی به دست آمده است. علاوه بر این، قرار شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل تهاتر نفت، به دست آید.

در این میان، زمزمه هایی هم از ورود شرکت های خارجی به این حوزه شنیده می شود. اما هنوز قطعیت پیدا نکرده است. برخی می گویند که احتمالا شرکت های خارجی هم به هوای دریافت نفت، وارد عرصه ی ساختمان سازی و تولید مسکن خواهند شد.

نکته ی جالب توجهی که در این میان وجود دارد، این است که تحریم های سخت و سنگین بین المللی باعث شده که روند ساخت مسکن با کُندی و رکود فراوان همراه باشد. اما تهاتر نفت قادر است این رکود را اندکی تعدیل کرده و گشایشی در امر ساخت مسکن به وجود آورد.

از سوی دیگر، همکاری بانک های کشور به جز بانک مسکن در امر پرداخت تسهیلات مسکن، بسیار ناچیز و کم بوده است. در واقع بانک های کشور، اصلا تمایلی برای اختصاص منابع مالی به طرح نهضت ملی مسکن نداشته اند. همچنین متقاضیان این خانه ها نیز از آن جایی که جزو اقشار نیازمند و فرودست جامعه بوده اند، توان پرداخت هزینه های ساخت و ساز را نداشتند. به همین دلیل بود که طرح نهضت ملی مسکن از بابت تامین بودجه، با یک گره بزرگ مواجه شده بود.

البته ناگفته نماند که در طی چند هفته ی اخیر، پنج تا از بانک های کشور با وزارت راه و شهرسازی، قراردادهایی امضا کرده بودند که بر اساس آن، به طرح نهضت ملی مسکن وارد شوند. همچنین گفته می شود که احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز وجود دارد.

از دیگر برنامه هایی که وجود دارد، این است که منابع سازندگان به پروژه ها اختصاص پیدا می کند. با پیشبرد این برنامه ها، می توان به رونق صنعت ساختمان سازی امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است