رکود مسکن ادامه دارد؛ کاهش قیمت ها در انتظار خریداران

رکود مسکن ادامه دارد؛ کاهش قیمت ها در انتظار خریداران

بر اساس گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، رکود مسکن به قدری بزرگ است که می توان امیدوار بود که قیمت ها همچنان کاهشی باشد.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از چند ماه است که خرید و فروشی در بازار مسکن صورت نمی گیرد. آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده، نشان می دهد که در شهریور سال جاری، شاهد کاهش ۰.۶ درصدی قیمت مسکن نسبت به مرداد ماه بوده ایم.

در این چند ماهی که از رکود بازار مسکن می گذرد، وزارت راه و شهرسازی به بهانه های مختلف صحبت از کاهش قیمت مسکن می کند و آن را دستاورد اقداماتی مثل پلمپ دفاتر مشاوره املاک یا اجرای قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی می داند.

اما از آن جایی که مردم به آمارهای رسمی مسکن دسترسی ندارند، نمی توان چنین سخنانی را تایید کرد. در واقع هیچگونه گزارش مستندی در خصوص قیمت مسکن وجود ندارد به جز همان صحبت هایی که در جلسات شورای عالی مسکن صورت می گیرد.

تا آذرماه سال گذشته این آمارها به شکل مداوم و منظم توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر می شد اما حالا نزدیک به یک سال است که دیگر این آمارها به دست مردم و کارشناسان نمی رسد. هرگونه حرکت و اقدامی در این وضعیت بازار، غیرقابل پیشبینی است.

اما تحقیقات و بررسی های میدانی همچنان پا برجاست و گشت و گذار در بازار مسکن نشان می دهد که مدت هاست این بازار با رکود فراوان مواجه بوده و قیمت ها به شکل نسبی کمتر شده اند.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز بر کاهش قیمت ها صحه می گذارد و تاکید می کند که رکود موجود، از فروردین امسال شروع شده است. در بیشتر نقاط پایتخت، این کاهش قیمت وجود داشته اما در برخی نقاط، بیشتر بوده است.

کاهش قیمت مسکن بیشتر در نقاط میانی و جنوبی تهران رخ داده است. در شمال شهر، همچنان قیمت ها بالاست و تغییرات محسوسی در آن دیده نمی شود.

گودرزی اصلی ترین دلیل کاهش قیمت مسکن در پایتخت را چنین برشمرد:

با توجه به وضعیت بازار که همیشه مبتنی بر سیستم عرضه و تقاضا بوده، می توان گفت که تحرکات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و افتتاح برخی از واحدهای مسکونی در بعضی از شهرها، توانسته روی قیمت مسکن اثر بگذارد و کمی آن را کاهش دهد. مثلا شهر جدید پردیس زمانی با کاهش قیمت مواجه شد که برخی از واحدهای جدید به بازار مسکن این شهر عرضه شدند.

وی تاکید کرد که عرضه و تقاضا، قیمت مسکن را مشخص می کند. از آن جایی که نزدیک به یک دهه، ساخت مسکن جدی گرفته نشد، حالا با انباشت تقاضا مواجه هستیم. نتایج حاصل از طرح نهضت ملی مسکن نیز به این زودی در بازار اثر نمی گذارند. اما به هرحال، اخباری که در خصوص پیگیری طرح مزبور و افتتاح برخی از واحدهای آن به گوش می رسد، توانسته تا حدی بازار را کنترل کند.

در کنار این موضوع، سیاست هایی مثل ساماندهی بازار مسکن نیز اثرگذار بوده اند. بازار ملک و املاک به چنین سیاست ها و اخباری واکنش نشان داده و دچار ریزش قیمت شده است. البته هنوز هم با قدرت خرید مردم، فاصله ای چشمگیر دارد.

کیانوش گودرزی اعلام کرد که با توجه به رکود فراوانی که در بازار مسکن مشاهده می شود، می توان انتظار داشت که روند کاهش قیمت ها ادامه دار باشد. زمانی که بازار وارد رکود می شود، برای احیای خود نیاز به فرصت زمانی یک ساله دارد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول در اتحادیه مشاوران املاک تهران، اگر اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ ندهد و قیمت ها را دچار هیجان نکند، می توان انتظار داشت که بازار مسکن بعد از یک سال از شرایط رکود خارج می شود و دوباره بازار معاملات مسکن رونق می گیرد.

در شرایط کنونی بسیاری از مالکان و خریداران، دست نگه داشته اند و اقدامی نمی کنند. چرا که مشخصاً نمیتوان شرایط را پیشبینی کرد. برخی از مالکان واحدهای مسکونی در شهرهای پردیس و پرند تا ۳۰ درصد هم تخفیف می دهند اما خریداری در بازار پیدا نمی شود. چرا که انتظارات قیمتی، کاهشی شده اند و امید متقاضیان مصرف کننده، بر این است که باز هم قیمت ها کمتر شوند.

در این شرایط، وقتی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک صحبت از تداوم کاهش قیمت ها می کند، باید منتظر روزهای بهتری برای مصرف کنندگان مسکن باقی ماند.

البته بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که متقاضیان مصرف کننده، فارغ از جنجال هایی که در بازار موجود است، اگر تمکن مالی کافی دارند، همین امروز اقدام به خرید مسکن نمایند.

دیدگاه ها غیرفعال است