تقلای دولت برای کاهش قیمت تمام شده ی مسکن

تقلای دولت برای کاهش قیمت تمام شده ی مسکن

دولت در تلاش است که قیمت تمام شده ی مسکن را کاهش دهد و در این راه از روش های مختلفی مثل کاهش هزینه بیمه، ساماندهی عوارض صدور پروانه، عرضه مصالح ساختمانی ارزان به سازندگان و…بهره می برد.

به گزارش پرشین سازه ، دوازدهمین جلسه از شورای عالی مسکن برگزار شد و در طی آن، رئیس جمهور به اقدامات دولت در راستای ساماندهی به وضعیت مسکن اشاره کرد.

ابراهیم رئیسی اعلام کرد که برخی از اقدامات دولت سیزدهم، شامل آماده سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر، شناسایی خانه های خالی و عرضه ی آن ها به بازار مسکن، ساماندهی وضعیت بنگاه های مشاورین املاک و تامین زمین برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بوده است.

ساخت مسکن در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی نیز به ذکر جزئیاتی در خصوص ساخت مسکن در دولت سیزدهم پرداخت و خاطرنشان ساخت که برای الحاق به محدوده ی شهری، تا به امروز حدود ۵۰ هزار هکتار زمین تامین شده است.

مهرداد بذرپاش اعلام کرد: علاوه بر این که زمین کافی برای ساخت مسکن، تامین و واگذار شده است، در حال حاضر بیش از ۱.۷۶ میلیون مسکن در روستاها و شهرها ساخته می شود. این واحدهای مسکونی در قالب مسکن روستایی، مسکن شهری، ویلاهای یک طبقه، نوسازی بافت فرسوده و خودمالکی می باشند.

بانک ها، مورد مواخذه قرار گرفتند!

با وجود انتقادات و گلایه های فراوانی که از عملکرد بانک ها در طی این مدت صورت گرفت، اما به نظر نمی آید که تغییری در رویه ی آن ها حاصل شده باشد.

حالا رئیس جمهور دستور داده که دو هیئت به بررسی آمار تسهیلات ارائه شده ی مسکن بپردازند. وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و …دستور گرفته اند که تعداد قراردادهای منعقده و مبالغ پرداختی توسط بانک را بررسی کنند. در این میان اگر بانکی به تعهدات خود عمل کرده باشد، از او تشکر شود.

در غیر این صورت، مواخذه در انتظار آن هاست.

بانک ها وظیفه دارند که تسهیلات مسکن پرداخت کنند و در این مورد باید همکاری بیشتری از خود نشان بدهند.

علاوه بر کم کاری بانک ها، شاهد کارشکنی برخی از بنگاه داران نیز بوده ایم که بازار ملک را دچار اختلال می کردند. به همین دلیل، طی گشت های بازرسی دولت و تعزیرات، بیش از ۵۶۰۰ واحد مشاوره املاک پلمپ شد. در ضمن قرار است سکوهای آنلاین انتشار آگهی مسکن نیز ساماندهی شوند و جلوی قیمت گذاری های کاذب گرفته شود.

در بهار امسال، شاهد افزایش قیمت مسکن نیز بوده ایم. گرچه خیلی از مسئولین می گویند که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است اما مرکز آمار ایران در طی یک گزارش، اعلام کرد که در بهار سال جاری، شاهد رشد مثبت ۴.۷ درصدی قیمت مسکن بودیم که نشان می داد، بازار از حالت رکود خارج شده است.

قیمت تمام شده ی مسکن ملی چقدر خواهد بود؟!

بسیاری از متقاضیان مسکن به دلیل عدم آگاهی از قیمت تمام شده ی مسکن ملی، حاضر به ثبت نام در آن نیستند. نگرانی از بابت قیمت تمام شده، کاملا منطقی است و دغدغه ی خیلی از متقاضیان می باشد.

در حال حاضر و به گفته ی مسئولین، قیمت هر متر مربع مسکن ملی ۷.۵ الی ۸ میلیون تومان در می آید. البته سازندگان و انبوه سازان این قیمت ها را قبول ندارند و می گویند که رقم واقعی خیلی بالاتر است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که برای کاهش قیمت تمام شده، مجلس مصوبه ی جدیدی تصویب کرده که بر اساس آن، هزینه های بیمه و عوارض بسیار کمتر خواهد شد. همچنین، مسئولین در تلاش هستند که عوارض صدور پروانه ساختمانی که توسط شهرداری دریافت می شود، نیز اصلاح شود.

کاهش قیمت مصالح ساختمانی مثل فولاد و سیمان نیز از برنامه های دولت سیزدهم برای کاهش قیمت تمام شده ی مسکن است. وزیر راه و شهرسازی می گوید که این مصالح را با قیمت ارزان تری به دست سازندگان می رسانیم تا بتوان قیمت مسکن را کاهش داد.

در این میان، طرح جوانی جمعیت نیز با جدیت پیگیری می شود و در راستای آن، قرار است ۲۰ هزار قطعه زمین در ۳۱ استان کشور به متقاضیان این طرح، واگذار شود. امیدواری بر این است که در ادامه، تعداد این قطعه زمین ها به ۳۲ هزار قطعه برسد.

اقدامات دولت تا به امروز نتوانسته اثرگذاری چندانی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد. حالا باید در انتظار اتمام پروژه های مسکن حمایتی باقی ماند تا ببینیم قیمت تمام شده ی این واحدها چقدر خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است