انبوه‌سازان: بدون حمایت دولت، مسکن نمی‌سازیم

انبوه‌سازان: بدون حمایت دولت، مسکن نمی‌سازیم

بخش خصوصی کلید حل بحران مسکن؛ درخواست انبوه‌سازان از وزیر جدید


دبیر کانون سراسری انبوه سازان، ضمن یادآوری اهمیت بخش خصوصی مسکن به وزیر جدید راه و شهرسازی اعلام کرد که مسکن در شرایطی اورژانسی قرار گرفته و بدون حضور بخش خصوصی نمی توان وضعیت آن را بهبود داد.

به گزارش پرشین سازه ، فرشید پورحاجت اعلام کرد که وزیر جدید به خوبی می داند که نباید در پستوها برای بخش خصوصی تصمیم گیری کند و به همین جهت است که از حمایت بخش خصوصی و انبوه سازان برخوردار می باشد.

در روزهای گذشته، فرزانه صادق مالواجرد نیز مانند دیگر وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد و عملآً سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را به عهده داشته باشد. پیش از این، ایشان در سمت معاون معماری و شهرسازی فعالیت می کرد و به همین دلیل، آشنایی خوبی با بدنه وزارتخانه دارد.

به نظر می آید که حضور قبلی در وزارتخانه باعث شده که اشراف وزیر جدید نسبت به سیستم عملکردی وزارتخانه بهتر باشد و شاید مسیر فعالیت های پیش رو، هموارتر گردد.

یکی از سوالاتی که برای خیلی از فعالان مسکن پیش آمده این است که آیا تمرکز خانم صادق بر روی مسکن خواهد بود یا اینکه مانند وزاری پیشین بیشتر به حمل و نقل می پردازد؟!

پورحاجت تاکید کرد که به دلیل حضور قبلی ایشان در بدنه وزارتخانه، خانم صادق می داند که باید به بخش خصوصی توجه بیشتری کند و برای آن تصمیم گیری ننماید. دبیر انجمن انبوه سازان اعلام کرد که بخش خصوصی می تواند راهگشای بخش مسکن باشد، البته به شرطی که وزیر راه و شهرسازی جدید با اصلاح قوانین مزاحم در تولید مسکن، به رونق ساخت و ساز کمک کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که در ۱۵ سال اخیر، سازمان های نظام مهندسی، نهادها و دستگاه های خدمات رسانی مثل شرکت آب و فاضلاب، شرکت های توزیع برق و…به هر طریقی که توانسته اند در روند تولید مسکن موانعی ایجاد کرده اند. مثلاً خیلی از این دستگاه های خدمات رسان و سازمان های نظام مهندسی ساختمان، هزینه های غیرقانونی دریافت می کنند که این موضوع به بدنه تولید آسیب می زند و سازندگان را از ادامه راه باز می دارد.

واقعیت اینجاست که در طی سال های گذشته، بیشترین ضربات از سوی دستگاه های این چنینی به بدنه تولید مسکن وارد شده و بخش خصوصی در طی این مدت، مدام ضعیف تر شده است. مثلاً شهرداری با دریافت هزینه های بالا برای صدور مجوزهای ساختمانی و طول کشیدن صدور آن، به نحوی سرمایه سازندگان را نابود می کند.

از سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی با مصوبات جدیدی که روی بیمه کارگران ساختمانی می گذارد، فشار بیشتری به تولیدکنندگان وارد می نماید. نباید از اهمیت سازمان هایی مثل نظام مهندسی ساختمان نیز به سادگی عبور کرد که برخی مواقع با اشکال تراشی، روند ساخت و ساز را به تعویق می اندازند.

فرشید پورحاجت تاکید کرد که برای پیش بینی آینده بازار، باید منتظر ماند و دید که وزیر راه و شهرسازی جدید، چه اولویتی برای خود در نظر می گیرد. مهمترین مسئله برای بخش خصوصی این است که قوانین دست و پاگیر و مزاحم از سر راه ساختمان سازی برداشته شوند.

این مقام مسئول در کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد که در حال حاضر، وضعیت مسکن سازی کشور اصلاً مطلوب نیست و ساختار بانکی هم کمکی به بهبود وضعیت نمی کند و اساساً ضوابط و مقررات موجود را نادیده می گیرد.

وی عنوان کرد:

در حوزه مجوزها و ساختار حاکم بر نظامات اداری، شرایط بسیار پیچیده است و سیاست گذاری در حوزه صنعت ساختمان هم در شرایط پیچیده تری واقع شده است.

پورحاجت تاکید کرد که با کمک وزیر راه و شهرسازی، می توان قید و بندهایی که منجر به قفل شدن صنعت ساختمان شده اند را از بین برد. ایشان تصریح کرد که انتظار بخش خصوصی از دولت چندان بالا نیست و فقط می خواهد که دولت به وظیفه قانونی خویش عمل کرده و شرایط را برای تولید مهیا سازد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان به تجربیات شکست خورده در سه سال گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که مداخلات دولت در امر ساختمان سازی، نتیجه ای جز شکست در بر نخواهد داشت. وی ابراز امیدواری کرد که وزیر راه و شهرسازی به خوبی با اهمیت بخش خصوصی آشنا باشد و بداند که بدون حضور این بخش، نمی توان توفیقی در حوزه مسکن به دست آورد.

اگر قرار باشد شهرهای جدید را در بیابان بسازیم، ابتدا باید زیرساخت لازم برای ساخت مسکن آماده شود. خوشبختانه وزیر جدید نیز بارها به همین موضوع تاکید کرده و سخنان ایشان، بخش خصوصی را نسبت به حل مشکل مسکن امیدوار می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است