ضرورت حضور بخش خصوصی در صنعت ساختمان

حضور بخش خصوصی در صنعت ساختمان

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب، میزبان نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته به آن بود. در این نمایشگاه، مدیران و مسئولان صنعت ساختمان حضور داشتند و به عرضه ی محصولات و خدمات خود پرداختند. در این میان، بخش زیادی از مدیران صنایع ساختمانی به حضور انبوه سازان و بخش خصوصی در صنعت ساختمان تاکید کردند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس انجمن سازه های فولادی در مراسمی که به مناسبت افتتاحیه این نمایشگاه برگزار شده بود، اعلام کرد که یکی از بهترین صنایع کشور که فرصت اشتغال فراوانی ایجاد می کند، صنعت ساختمان است.

حامد ضیائی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که برای بهره گیری از فرصتی که صنعت ساختمان در اختیارمان می گذارد، باید از تشکل های بخش خصوصی استفاده کرد.
وی از مسئولین دولتی درخواست کرد که توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند چرا که تشکل های خصوصی، تجربه زیادی در اشتغال زایی دارند و می توانند تغییرات مثبتی در این حوزه ایجاد کنند.
صنعت ساختمان شامل صدها صنعت ریز و درشت می شود که تمام آنها به گردش مالی در این صنعت وابسته هستند. بنابراین اگر نرخ ساختمان سازی افزایش پیدا کند، می توان امیدوار بود که بخش زیادی از این مشاغل نیز، رونق پیدا کنند و شغل های بیشتری ایجاد شود.

رئیس انجمن سازه های فولادی در ادامه به طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و آن را فرصت مناسبی برای بهره گیری از توان بخش خصوصی دانست.
وی خاطرنشان ساخت:

اگر از توانایی بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود، می توان پیشرفت های بیشتری در حوزه تولید مسکن به دست آورد. این بخش ظرفیت های خیلی زیادی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

بعد از ضیائی، نوبت رئیس انجمن انبوه سازان تهران رسید که او نیز بر حضور بخش خصوصی در طرح های مسکن سازی دولتی تاکید کرد.
ایرج رهبر ابراز امیدواری کرد که به زودی، انسجام بیشتری میان تشکل ها و بخش خصوصی صورت بگیرد تا به این ترتیب طرح های ساختمانی با پیشرفت خوبی مواجه شوند.

رهبر در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بخش خصوصی اشاره کرد و آن را یکی از بازوهای مالی و تجاری دولت دانست. این مقام مسئول اعلام کرد که اگر هماهنگی و تعامل بیشتری میان سازندگان و دولت برقرار شود، می توان سازندگی خوبی برای کشور ایجاد کرد و بخش زیادی از مشکلات صنعت ساختمان را حل و فصل کرد.
در این مراسم، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت و اعلام کرد که هدف دولت نیز همکاری بیشتر با بخش خصوصی است.

حسن تیزمغز خاطرنشان ساخت که در وزارت راه و شهرسازی به دنبال راهی هستند که بتوان همکاری با بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های این بخش را بیشتر کرد. تنها از طریق همین همکاری هاست که می توان مشکلات صنعت ساختمان را برطرف کرد.
تیزمغز، مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در طی سال های گذشته تلاش شده که از ظرفیت علمی و تکنولوژی کشور در راستای حل مشکلات صنعت ساختمان استفاده شود.
علاوه بر این، فناوری های جدید صنعت ساختمان به بخش خصوصی آموزش داده شده تا علاوه بر اشتغال زایی، کیفیت ساخت نیز بالاتر برود. طبیعتاً این روند به تلاش بیشتری احتیاج دارد و امیدواری بر این است که دو بخش خصوصی و دولتی، بتوانند با همکاری یکدیگر، مشکلات مربوط به مسکن را حل و فصل کنند.

در حال حاضر، رکود ساخت و ساز تمام صنعت ساختمان را در بر گرفته است و این رکود، به بخش های زیادی از صنعت ساختمان ضربه زده است. خیلی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی ناچاراً به تعطیلی کشانده شده اند و عده ی زیادی از کارکنان این صنایع بیکار شده اند. بنابراین رکود به نفع هیچ یک از صنایع ساختمانی نیست.
با آغاز طرح نهضت ملی مسکن در کشور، امیدواری های بیشتری برای رونق صنعت ساختمان ایجاد می شود. البته در حال حاضر و برخلاف صحبت های وزیر راه و شهرسازی، خبری از تولیدات جدید نیست و صنعت ساختمان همچنان درگیر رکود است.
برای جبران وضعیتی که در حال حاضر بازار مسکن به آن دچار شده، چاره ای جز صنعتی سازی و افزایش سرعت ساخت و ساز باقی نمی ماند. راه اندازی نمایشگاه هایی مثل نمایشگاه ساختمان و صنایع وابسته به آن، می تواند امیدواری از بابت بهبود صنعتی سازی را افزایش دهد.
بسیاری از صنایعی که در این نمایشگاه شرکت کردند، به معرفی محصولات و فناوری های جدید خود پرداختند.

دیدگاه ها غیرفعال است