بازارهای موازی چطور روی قیمت مسکن اثر گذاشتند؟!

بازارهای موازی چطور روی قیمت مسکن اثر گذاشتند؟!

هیچ یک از بازارهای کشور به اندازه مسکن گرفتار تورم و بی عملی نیست. مسئولین هم مانند بقیه ی مردم در انتظار تعیین وضعیت مانده اند و نمی دانند که در نهایت این بازار به چه سمتی می رود.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است. حتی صحبت هایی که در مورد تخفیف های ۳۰ درصد مالکان هم به گوش می رسد، ناشی از رکود عجیب بازار است.

کمتر کسی در میان اقشار کم درآمد جامعه باقی مانده که قادر به خرید خانه باشد. حتی وام ودیعه مسکن و خرید خانه نیز نمی تواند وضعیت این بازار را بهبود ببخشد. بسیاری از مردم به جای پس انداز برای خرید مسکن، حالا به پس انداز برای تمدید قرارداد اجاره روی آورده اند.

البته در این میان خیلی از افراد موفق نمی شوند و ناچاراً به شهر دیگری مهاجرت می کنند.

بازارهای موازی، قیمت مسکن را بالا برده اند

یکی از اساتید دانشگاه در خصوص قیمت تمام شده مسکن اعلام کرد که در هر دوره، یکی از عوامل موثر بر قیمت مسکن منجر به افزایش آن می شوند. گاهی قیمت زمین بالا می رود و گاهی، بازار ارز دچار نوسان می شود.

مثلا خانه ای که با دلار ۵ هزار تومانی، متری ۵۰ میلیون تومان قیمت داشته است، با افزایش دلار به ۵۰ هزار تومان، طبیعتا دچار افزایش قیمت می شود.

بغزیان، استاد دانشگاه در خصوص اثرگذاری بازارهای موازی روی بازار مسکن چنین توضیح داد:

برخی مواقع ممکن است فرد با خود بگوید که خانه ی من ۲ میلیارد تومان ارزش دارد، اما حالا قیمت خودروی لکسوز من ۲ میلیارد شده است. پس باید قیمت خانه ام را بالا ببرم. از سوی دیگر، کسی که خودروی لکسوز دارد هم با خود می گوید که تا دیروز می توانستم با پول فروش این خودرو، خانه بخرم، پس حالا باید قیمت خودرویم را بیشتر کنم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که این چرخه تا بی نهایت ادامه دارد تا جایی که منجر به گرانی همه چیز می شود. هیچکس حاضر نیست کالای خود را ارزان بفروشد و همه درگیر گرانی خواهند شد.

دلار هم پایین بیاید، مسکن ارزان نمی شود

بغزیان در بخش دیگری از صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که با کاهش قیمت دلار، هیچ چیز ارزان تر نمی شود. چرا که افراد سودجوی این بازارها، می توانند در دولت نیز نفوذ کرده و مانع از ساماندهی به این بازارها شوند.در تمام دنیا، چنین موضوعاتی وجود دارد و سودجویان تلاش می کنند که در قوای مختلف، آدم داشته باشند که حافظ منافعشان باشد.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد اعلام کرد که تنها راه مقابله با چنین وضعیتی، نظارت دولت است.

وی تاکید کرد که دولت های غربی از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا توانستند به کمک نظام مالیاتی و بدون فروش زمین دولتی، این وضعیت را سامان دهند.

غربی ها به جای ساخت مسکن مهر برای شهروندان خود، مسکن می ساختند و به شهروندان اجاره می دادند. به این ترتیب از دلالی و فروش این واحدهای مسکونی جلوگیری می کند. اتفاقی که باید در کشور ما نیز رخ بدهد تا مانع از افزایش قیمت مسکن شود.

اجاره بها؛ متاثر از قیمت مسکن

یکی از اصلی ترین تبعات افزایش قیمت مسکن، بالا رفتن اجاره هاست. قیمت ها که گران شود، هم مالک و هم مستاجر، ترجیح می دهند که به اجاره روی بیاورند. در نتیجه میزان عرضه و تقاضا بالا می رود و به تبع، اجاره بها نیز افزایش پیدا می کند.

به گفته ی استاد بغزیان، هر زمان که اجاره بها گران شد، بدانید که مردم قدرت خرید مسکن ندارند و فروشنده ها هم میل خود را به فروش از دست داده اند.

این کارشناس اقتصاد خاطرنشان ساخت که در کل دنیا، نظارت و سیاست گذاری بر اجاره خانه جدی است و هیچ مالکی نمی تواند مستاجر خود را به سادگی از خانه بیرون کند. مالیات بر خانه های خالی نیز به شدت بالاست. در نتیجه، مالک تلاش می کند که ملک خود را اجاره بدهد و اصلا به فکر خرید خانه ی سوم و چهارم نیست.

وی در انتهای صحبت های خود یادآور شد که بازارهای مالی با هم پیش می روند. بنابراین گرانی یکی از اقلام ضروری زندگی، منجر به افزایش باقی اقلام می شود. دولت باید در کنترل این وضعیت دخالت کند.

تا پیش از این، برخی افراد می گفتند که باید قیمت دلار باید نوسان داشته باشد و ارز شناور شود. این گفتمان، خیانتی به مردم و معیشت آن ها بود. چرا که با افزایش قیمت ارز، دیگر محصولات دلاری هم گران شدند.

این گرانی ها به بازار مسکن نیز سرایت کرد و یکی از مهم ترین نیازهای شهروندان را به وضعیت کنونی انداخت.

دیدگاه ها غیرفعال است