قیمت گذاری دلاری واحدهای تولید مصالح ساختمانی

واحدهای تولید مصالح ساختمانی، نرخ محصول خود را دلاری کرده اند

بارها از سوی کارشناسان اقتصادی اعلام شد که برای جلوگیری از رشد قیمت مسکن، باید فکری به حال اقتصاد کلان کشور و نوسانات ارز شود.

حالا در جدیدترین خبرها چنین شنیده می شود که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از وضعیت اثرگذاری دلار روی قیمت مسکن انتقاد کرده است. این نماینده ی مجلس اعلام کرده حالا که قیمت نهاده های ساختمانی بر اساس نرخ دلار تعیین می شود، باید بهره ی مالکانه ی معادن که جزو انفال مردم است قیمت انرژی و دیگر شاخص های مالی مثل مالیات پرداختی واحدهای تولیدی هم باید به شکل دلار به دولت پرداخت شود.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید دلار از روند قیمت گذاری نهاده های تولید حذف شود و گفت:

در صورتی که به دنبال موفقیت در تولید انبوه مسکن هستیم، باید رویکرد کنونی که در قیمت گذاری مصالح ساختمانی مثل فولاد و سیمان وجود دارد، تحول بزرگی پیدا کند.

احمد دنیامالی در ادامه خاطرنشان ساخت:

ما در حال حاضر به برخی از تولید کننده های بزرگ مصالح ساختمانی مثل فولاد و سیمان، یارانه پرداخت می کنیم. مثلا هزینه های مربوط به مصرف انرژی این واحدهای تولیدی بسیار پایین است. در نتیجه این سوال مطرح می شود که اساسا چرا این واحدهای تولیدی، قیمت محصولات خود را با توجه به نرخ دلار قیمتگذاری می کنند.

چرا قیمت گذاری محصولات ساختمانی دلاری است؟

این نماینده ی مجلس تاکید کرد که بسیاری از این شرکت ها و کارخانه های تولیدی، هزینه های ریالی دارند اما زمانی که بحث قیمت گذاری مطرح می شود، نرخ های خود را بر اساس ارزش دلار تعیین می کنند.

وی در ادامه اعلام کرد که هزینه های ریالی این واحدهای تولیدی هم با یارانه های دولتی کمتر می شود و در نتیجه، دلیل منطقی خوبی برای ارزش گذاری به دلار وجود ندارد.

دنیامالی چنین گفت:

با توجه به تمام این مسائل، چرا بهره ی مالکانه ی معادن مورد بهره برداری که اساسا جزو انفال مردم است یا قیمت انرژی و مالیات هایی که پرداخت می کنند، نباید به شکل دلاری دریافت شود؟

این نماینده ی مجلس در ادامه اعلام کرد که چنین موضوعی را در نشست شورای عالی مسکن نیز مطرح کرده است. این مسئله از سوی وزارت راه و شهرسازی نیز مورد تاکید و تایید قرار گرفت.

وی اعلام کرد که مهرداد بذرپاش، از وزارت صمت درخواست کرده که بر اساس قانون جهش تولید مسکن عمل کند و شرایطی را فراهم آورد تا سازندگان و وزارت راه و شهرسازی، بتوانند نهاده های ساختمانی را پیش خرید کنند.

دنیامالی گفت:

البته وزیر صمت اعلام کرد که قیمت نهاده های ساختمانی در بورس کالا تعیین می شود و وزارت صمت، مسئولیتی در این قبال ندارد. البته ناگفته نماند که چنین اظهاراتی از سوی وزیر صمت نمی تواند مسئولیت آن ها را نفی کند و باید در جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن گام بردارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به بخش های دیگری از مشکل مسکن سازی و قیمت نهاده های ساختمانی اشاره کرد. از نظر وی، صنعت مصالح ساختمانی در کشور، کاملا انحصاری است و همین موضوع، فرصتی برای برخی از واحدهای تولیدی به وجود می آورد که سودهای کلانی داشته باشند.

مثلا چطور ممکن است که یک واحد تولیدی مصالح ساختمانی که تنها از ۶۰ درصد ظرفیت تولید سالیانه ی خود استفاده می کند، در نهایت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود کند؟ مشخصا چنین وضعیتی ناشی از انحصاری است که در این صنعت رخ داده! خیلی از این واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی، یک جور رفتار هماهنگ درون سازمان دارند که در نهایت به ایجاد چنین وضعیت هایی منجر می شود.

سود بیشتر، تنها خواسته ی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

احمد دنیامالی در ادامه خاطرنشان کرد که بسیاری از این شرکت ها و واحدهای تولید مصالح ساختمانی هیچ توجهی به منافع مردم ندارند و تنها به فکر افزایش سود و پر کردن جیب خود هستند.

وی گفت:

برنامه ی اصلی کمیسیون عمران مجلس با هماهنگی دیگر کمیسیون ها مثل اقتصاد و صنایع این است که روند قیمت گذاری نهاده های تولید مسکن را اصلاح نمایند. از آن جایی که نظارت بر نحوه ی قیمت گذاری محصولات مربوط به ساخت مسکن در حیطه ی مسئولیت کمیسیون های اقتصاد و صنایع مجلس است، چنین همکاری هایی می تواند منجر به بروز اتفاقات مثبت شود.

احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر چنین همکاری هایی صورت نگیرد و نظارت بیشتری روی قیمت گذاری مصالح ساختمانی صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که وعده ی ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی محقق شود. به خصوص با توجه به وضعیت قیمت مصالح ساختمانی که هر روز تغییر می کند.

گرچه این روزها بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد، آرام است و چندان دستخوش تغییر نشده اما خیلی از کارشناسان هشدار می دهند که به زودی با افزایش سرسام آور قیمت ها مواجه خواهیم بود. چرا که بازار مصالح ساختمانی هنوز فرصت نکرده که قیمت خود را با نرخ جدید دلار تطبیق بدهد. در واقع آن چه امروز در بازار قیمت های مصالح ساختمانی می بینیم بر اساس دلار ۲۸ هزار تومان است.

طبیعی است که دلار ۵۰ هزار تومانی می تواند اثر خیلی بالایی روی وضعیت قیمت مصالح ساختمانی داشته باشد.

به همین دلیل است که دولت و مجلس به دنبال راهی هستند که هزینه های واحدهای تولیدی را که حالا به نرخ ریال محاسبه می شوند، نزدیک به هزینه های دلاری کنند.

البته در چنین شرایطی که خیلی از تولیدکنندگان از افزایش قیمت مواد خام اولیه شکایت دارند، افزایش هزینه های مربوط به مالیات، مصرف سوخت و…می تواند منجر به انفجار قیمت ها در بازار شود.

دیدگاه ها غیرفعال است