قیمت های دستوری، وضع فولاد را وخیم کرده است

قیمت های دستوری، وضع فولاد را وخیم کرده است

بارها از سوی کارشناسان اعلام شد که قیمت گذاری دستوری دولت، می تواند بازار را به هم زده و تعادل را از بین ببرد. حال جدیدترین مصداق چنین اتفاقی را می توان در بازار محصولات معدنی پیدا کرد.

بسیاری از این محصولات با هدف عرضه و تقاضای بهتر وارد بازار سرمایه و بورس شدند. اما قیمت گذاری دستوری روی این محصولات، منجر به ایجاد نوسان در شرایط آن ها گشت.

به گزارش پرشین سازه ، مصالح ساختمانی از جمله محصولات معدنی با چنین هدفی به بازار سرمایه وارد شدند اما خیلی زود با قیمت گذاری دستوری مواجه شدند. از طرف دیگر نوسان قیمت دلار نیز وضعیت را برای آنان وخیم تر کرد. در نتیجه، قیمتشان هر روز دچار تغییر می شود.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص این موضوع می گوید که در گذشته، افراد برای خرید محصولات فولادی به همراه یک حواله، به درب کارخانه های ذوب آهن و فولاد مبارکه می آمدند. اما حالا که قیمت گذاری دستوری شکل گرفته، همه چیز به مدیر کارخانه بستگی دارد. در واقع بخشی از روند قیمت گذاری فولاد توسط مدیران و عملکردی که دارند، مشخص می شود.

سید رضا شهرستانی، از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه چنین گفت:

برخی مواقع پیش می آمد که افراد بعد از دریافت حواله، هنوز جوهرش خشک نشده بود آن را به طرف دوم و با ۵۰ درصد افزایش قیمت می فروختند.

به گفته ی این کارشناس، به همین دلیل بود که تصمیم بر آن شد که معاملات این محصولات از طریق بازار سرمایه و بورس صورت بگیرد تا شفافیت بیشتری بر معاملات حاکم باشد.

وی در ادامه اعلام کرد که در چنین شرایطی، فولاد وارد بازار سرمایه شد تا قیمت پایه ی آن مشخص شود. به این ترتیب تمام خریداران می توانستند قیمت را مشاهده کرده و به این ترتیب، گران فروشی به حداقل برسد.

رضا شهرستانی خاطرنشان ساخت که این ماجرا مربوط به زمانی است که کمبود کالا وجود داشت و تقاضا برای خرید فولاد زیاد بود. به همین دلیل بخشی از فولاد مورد نیاز از خارج کشور وارد می شود. به نحوی که در یک سال، ۹ میلیون تن فولاد وارد کشور شد.

شهرستانی گفت:

این شرایط مدت زمان زیادی دوام نیاورد و مشخص شد که مازاد تولید فولاد در کشور وجود دارد. در نتیجه، پای قیمت گذاری دستوری وسط آمد که همین موضوع، مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

این فعال بازار فولاد می گوید که از آن جایی که فولاد در بازار بورس معامله می شد، امکان قیمت گذاری دستوری وجود نداشت. بنابراین تنها راه این بود که عرضه و تقاضا به شیوه ی قبل ادامه داشته باشد و قیمت گذاری بر آن اساس صورت بگیرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید که سال به سال، وضعیت بدتر می شود و تولیدکنندگان نیز از شرایط به وجود آمده رضایت ندارند.

وی اذعان داشت:

حتی وضعیت جوری شده که فکر می کنیم دستی در این بین وجود دارد که کمر به خراب کردن صنعت کشورمان بسته است. مثلا همین صنعت فولاد، این روزها شرایط خوبی ندارد.

این کارشناس بازار فولاد در ادامه اعلام کرد که اگر قرار است سیاست به گونه ای تعریف شود که تولیدکننده، کالای خود را در ایران بفروشد، بهتر است که عرضه ی فولاد در داخل بورس صورت بگیرد.

اما در صورتی که فروش فولاد در خارج یا داخل کشور فرقی نداشه باشد، بهتر است که وضعیت تغییر کند. چرا که فروش در داخل با صادرات آن، فرق های زیادی خواهد داشت.

رضا شهرستانی در ادامه به وضعیت صادرات فولاد نیز اشاره کرد و گفت:

اگر بخواهند فولاد خود را به خارج از کشور صادر کنند، می توانند تا ۱۰ الی ۱۵ درصد بیشتر، آن را به فروش برسانند. البته در این میان نباید هزینه های حمل و نقل، گمرک، برگشت پول و مسائلی که در صادرات حصول وجود دارد را فراموش کرد. تمام این نکات در نهایت منجر به افزاش قیمت محصول می شود.

وی تصریح کرد که اگر فروش در ایران صورت بگیرد، تمام این هزینه ها از بین می رود و در نتیجه، قیمت فولاد در ایران ارزان تر از صادرات آن خواهد بود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگان فولاد روشن باشد. اگر قرار است که تولیدکننده جنس خود را در بورس کالا عرضه کند، آیا می تواند محصولش را صادر کند یا اینکه باید حتما در ایران فروخته شود!

دیدگاه ها غیرفعال است