وضعیت بازار آهن آلات در فروردین ۱۴۰۲

وضعیت بازار آهن آلات در فروردین 1402

قیمت آهن آلات اثر زیادی روی تولید مسکن می گذارد. در نتیجه تمام انبوه سازان و تولیدکنندگان قیمت های این مصالح را رصد می کنند. اما به نظر می آید که با آغاز سال جدید، این محصول دچار افزایش قیمت نشده و خیلی از کارخانه ها، قیمت میلگرد آجدار خود را ثابت اعلام کرده اند.

حتی برخی از انواع میلگرد آجدار با کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مواجه بوده است. به طور کلی، کمترین قیمت این محصول در بازار با قیمت ۲۳ هزار تومان معامله می شود.

به گزارش پرشین سازه ، سال جدید در بازار مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات با ثبات و آرامش همراه بود. حتی برخی از زیرمجموعه های بازار آهن دچار کاهش قیمت شدند. در نتیجه به نظر می آید که فعلا بازار با ثباتی را شاهد باشیم.

به نظر می آید که اصلی ترین دلیل این اتفاق، ثبات بازار ارز و دلار باشد. گرچه دلار به سقف ۵۱ هزار تومانی رسید اما با بازگشت به کانال ۵۰ هزار تومانی، اندکی ثبات را تجربه کرد. در حال حاضر، دلار در بازار آزاد با نرخ ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می شود.

از سوی دیگر بازار مصالح نیز آرام است. قیمت میلگرد آجدار همان طور که ذکر کردیم، ثابت بوده و در برخی از کارخانه ها نیز دچار افت قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی شده است. فعلا قیمت هر کیلوگرم میلگرد آجدار ۲۳ هزار تومان است.

تیرآهن نیز دچار کاهش قیمت شده و در بیشتر بنگاه های معاملاتی بین ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان کمتر شده است. البته برخی از کارخانه ها مثل اهواز و تیرآهن ظفر بناب، قیمت خود را ثابت اعلام کرده اند.

ورق های فولادی نیز دچار نوسان های کوچکی بوده اند. ورق های سیاه با ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت مواجه بود. دیگر کارخانه ها نیز قیمت خود را ثابت نگه داشتند.

از طرف دیگر، قیمت انواع ورق سرد مثل ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بدون تغییر باقی ماند.

از دیگر محصولات فولادی و آهنی که ثبات قیمت را در این روزها تجربه می کند، قوطی آهن است که تقریبا در تمام کارخانه ها، قیمت ثابتی داشته است. در این میان می توان به محصولات دیگری مثل لوله های داربستی، مانیسمان، صنعتی و…نیز اشاره کرد که بازار آرامی دارند.

یکی دیگر از محصولات با ثبات این روزها، نبشی و سپری و البته انواع ناودانی است که آن ها هم دچار نوسان قیمت نشدند.

با توجه به قیمت هایی که این روزها در بازار آهن آلات مشاهده می کنیم، به نظر می آید که روند اصلاح قیمت همچنان باقی است. اما اصلا نمی توان به ادامه دار بودن کاهش قیمت ها امیدوار بود و هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

یکی از نگرانی های اصلی فعالین بازار این است که سیاست های جدید دولت و دستورالعمل هایی که در این خصوص ارائه می کند ممکن است باز هم منجر به افزایش قیمت ها شود.

البته خیلی از کارشناسان می گویند که ابلاغ چنین دستورالعمل هایی تا پایان ماه رمضان بعید است و این روند ادامه دار خواهد بود.

یکی از خبرهایی که این روزها در بازار فولاد به گوش می رسد، مبنی بر آزادسازی فروش شمش بلوم در بورس کالا و به شکل اعتباری است. خبری که می تواند منجر به تغییر در بازار قیمت ها شود.

دومین خبری که خیلی از فعالین را نگران کرده، این است که به زودی نرخ پایه ی محصولات فولادی در بورس کالا تعیین می شود و این مسئله با هماهنگی وزارت صمت صورت می گیرد.

به نظر می آید که وزارت صمت کلیه معاملات اعتباری را تا وقتی که بازار به نقطه تعادل نرسیده، ممنوع کرده است. این موضوع در مورد معاملات بورس کالا نیز از همین امروز اعمال می شود.

با توجه به این اخبار، به نظر می آید که فردا هم شاهد کاهش قیمت پایه ی میلگرد در معاملات فردا باشیم.

بر اساس آمارها و گزارش هایی که در خصوص عرضه ی محصولات فولادی در بورس کالا وجود دارد، همین امروز حدود ۴۶۷ هزار و ۳۳۰ تن محصول فولادی در این بازار عرضه شده است.

از این میان حدود ۱۹۹ هزار و ۸۳۰ تن به محصولات شمش بلوم مربوط می شود. در حال حاضر، قیمت هر یک این شمش ها حدود ۱۷ هزار و ۸۷۷ تومان می باشد که نشان از کاهش ۳.۱۷ درصدی می دهد.

همان طور که بارها از سوی کارشناسان نیز اعلام شده، بیشتر قیمت های بازار آهن کشور ناشی از قیمت هایی است که از سوی دولت و در قالب دستور اعمال می شوند. این سیاست هایی دستوری منجر به ایجاد بحران در بازار آهن آلات شده و روند بازار را تغییر داده است.

در نتیجه ی دخالت های دولت در قیمت گذاری، نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار داشت و تحلیل های موجود هم کارساز نخواهد بود.

نکته ای که در این وضعیت کاملا روشن و مشخص است، این است که با توجه به افزایش هزینه های تولید مسکن نمی توان انتظار داشت که قیمت مصالح ساختمانی و به خصوص آهن آلات، از یک حدی کمتر شود. چرا که دیگر اصلا امکان ساخت و ساز وجود نخواهد داشت.

به نظر می آید که فعلا تا پایان فروردین سال جاری می توانیم انتظار ثبات و آرامش در بازار مصالح ساختمانی و به خصوص آهن آلات را داشته باشیم. اما احتمال افزایش قیمت مصالح پایه و اولیه اصلا دور از انتظار نیست.

همین موضوع منجر به ایجاد نگرانی های مختلفی برای سازندگان شده است. در چنین شرایطی، هیچکس ریسک ساخت و ساز را نخواهد پذیرفت و در انتظار ثبات کامل قیمت ها باقی می ماند. ثباتی که با کوچک ترین عامل امکان به هم خوردن آن وجود دارد.

باز هم به نظر می آید که اصلی ترین آسیب دیدگان ناشی از افزایش و عدم ثبات قیمت ها در بازار مصالح ساختمانی، مصرف کنندگان واقعی مسکن هستند که دیگر قدرت خریدی برایشان باقی نمی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است