افزایش قیمت دلاری مسکن در دولت سیزدهم

افزایش قیمت دلاری مسکن در دولت سیزدهم

قیمت دلاری مسکن همواره ثابت بوده است اما بعد از سال ۱۴۰۰، به نظر می رسد که قیمت دلاری مسکن، صعودی بوده است. به نظر می آید که تحولات قیمت ارز و مسکن در این دو سال، اثر خود را روی بهای دلاری این شاخص گذاشته است.

به گزارش پرشین سازه ، بازار مسکن همیشه از قیمت دلار اثر گرفته است و تمام کارشناسان اقتصادی، نمی توانند منکر این مسئله شوند. بنابراین طبیعی است که با افزایش قیمت دلار، نرخ مسکن نیز بیشتر شود.

قیمت دلاری مسکن در دولت سیزدهم!

از سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم روی کار آمد، شاهد رشد روزافزون نرخ دلار بوده ایم. البته این روند از کمی پیشتر آغاز شده بود. سال ۹۷ که آمریکا به شکل یکطرفه، برجام را لغو کرد و تحریم های بیشتری علیه ایران وضع نمود، وضعیت قیمت ها به همین منوال بوده است.
بازارهای مالی و سرمایه ای از همان سال با جهش بی سابقه ای رو به رو شدند و تا به امروز، نتوانسته اند که وضعیت خود را آرام و باثبات نگه دارند.

قیمت دلاری مسکن در سال ۹۷، نزدیک به ۸۰۰ دلار بود اما آخرین آماری که از قیمت دلاری مسکن به دست آمده، نشان می دهد که قیمت این شاخص به ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار رسیده است.
بر اساس آمارهای موجود، قیمت دلاری مسکن در آذرماه سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۴۴۷ دلار بوده است. به این معنی که در طی کمتر از ۵ سال، قیمت دلاری مسکن تقریبا دو برابر شده است.
اما دولت سیزدهم در راستای کاهش قیمت مسکن چه کرده است؟

طرح های مسکن سازی و طرح های ساماندهی و کنترل بازار، بخشی از اقدامات دولت سیزدهم برای کشیدن ترمز قیمت ها در بازار مسکن بوده است.
در سال ۱۴۰۰ که ابراهیم رئیسی، دولت را تحویل گرفت، قیمت مسکن تهران به شکل میانگین، برابر با ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بود. در آن زمان، دلار نیز حدود ۳۰ هزار تومان قیمت داشت.
در نتیجه، قیمت دلاری مسکن به ازای هر متر مربع، ۱۱۰۰ دلار بود.

فروردین سال ۱۴۰۱، قیمت دلار تا حدی دچار کاهش شد و به ۲۷ هزار تومان رسید. اما متوسط قیمت مسکن در همان زمان رشد کرده بود و به متری ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان رسید. در نتیجه، قیمت دلاری مسکن بیشتر از سال گذشته بود و به ۱۲۶۰ دلار رسید.
وضعیت در پاییز و زمستان همان سال بدتر شد و قیمت مسکن دوباره، جهش جدیدی را تجربه کرد. قیمت دلار به ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. در نتیجه قیمت مسکن نیز به ۱۳۲۵ دلار به ازای هر متر مربع رسید.

قیمت ها تا پایان سال افزایشی بود. به نحوی که بعد از آذرماه سال ۱۴۰۱، هیچگونه آماری در خصوص قیمت مسکن منتشر نشد. اما در فروردین سال جدید، به نظر می رسید که قیمت مسکن به سقف جدیدی دست پیدا کرده و به متری ۶۶ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.
طبیعتا قیمت دلار نیز دچار افزایش شد و برای اولین بار به ۵۰ هزار تومان رسید. عددی که در بدترین کابوس ایرانیان نیز امکان پذیر نبود. انتظار می رفت که این قیمت دلار روی بازار مسکن نیز اثر بگذارد. اما تعادل قیمت مسکن و دلار در فروردین سال ۱۴۰۲ حفظ شد.

البته قیمت دلار تا ۶۰ هزار تومان هم پیش رفت. اما دولت سیزدهم فوراً دست به کار شد و با انتشار برخی اخبار و سیاست های انقباضی، تلاش کرد که دوباره نرخ دلار را در کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد.
تابستان سال ۱۴۰۲ آغاز شد و یکی از سیاست های جدید دولت سیزدهم برای کنترل بازار، رکود بود. کمتر معامله ای در بازار مسکن اتفاق می افتد و همین موضوع، فرصتی به دولت داد تا همین سیاست را دنبال کرده و بازار را از التهاب دور نگه دارد. اما واقعیت اینجاست که با وجود رکود حاکم بر بازار، قیمت دلاری مسکن همچنان افزایشی است. به نحوی که در آذرماه سال ۱۴۰۲، قیمت هر متر مسکن به ۱۴۴۷ دلار رسید.

در طی سال های گذشته، قیمت دلاری مسکن همواره در محدوده ی ۱۰۰۰ دلار بوده است. بنابراین مشخصاً این قیمت دلاری طبیعی نیست. برخی از کارشناسان می گویند که قیمت دلاری مسکن در حال حاضر، بیش از ۳۰۰ دلار حباب دارد. از سوی دیگر، برخی هم می گویند که قیمت کنونی مسکن ناشی از سرکوب قیمت هاست. در صورتی که بازار روند طبیعی خود را پیش برود، باید منتظر افزایش بیشتر قیمت ها باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است