قیمت های فضایی برای برج های لوکس

قیمت فضایی برج های لوکس

وضعیت قیمت مسکن در کل کشور وخیم است اما در برخی از نقاط تهران، قیمت ها دچار انفجار شده اند و دیگر کمتر کسی قادر به خریدشان است. واحدهای مسکونی شمال تهران به جایی رسیده اند که خرید یک متر مربع از آن ها نیز از عهده ی خیلی از طبقات جامعه برنمی آید.
گرچه نقش اقتصاد کلان کشور و تورم در این وضعیت بسیار پر رنگ است اما نمی توان از اثرگذاری مشاورین املاک غافل ماند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن می گوید که خیلی از این مشاورین، روی برج ها و واحدهای لوکس شمال تهران دست می گذارند و قیمت های نجومی برایشان تعیین می کنند. به این ترتیب قیمت ها مدام بالاتر می رود و مشاورین هم اجازه ی پایین آمدن آن ها را نمی دهند.

عباس زینعلی، کارشناس مسکن می گوید که در وضعیت ثبات ارز، انتظارات تورمی وجود دارد و کسانی که در بازار فعالیت می کنند هم بعضا به تورم دامن می زنند.

زینعلی خاطرنشان ساخت:

در اثر این وضعیت، تمام کسانی که سرمایه ی خرد و کلان دارند، برای این که ارزش سرمایه شان را حفظ کنند و بر تورم فائق آیند، ناچار می شوند که خدمات و کالاهای خود را با قیمت بالاتری عرضه کنند.

این وضعیت را می توان به خوبی در تعیین نرخ مسکن در برخی از کلانشهرهای کشور مشاهده کرد. این کارشناس مسکن در خصوص این ماجرا چنین گفت: وقتی انتظارات تورمی وجود داشته باشد، کسی که واحد خود را به بازار عرضه می کند، تلاشش این است که به بالاترین قیمت آن را بفروشد تا برای خرید مجدد، دچار مشکل نشود و سرمایه اش از ارزش نیفتد.

وی تاکید کرد که این شرایط، باعث تغییر مداوم قیمت ها خواهد شد.

این فعال و کارشناس بازار مسکن تصریح کرد که در حال حاضر تولید مسکن در حال افزایش است اما مردم از آن خبر ندارند. به این ترتیب برخی از فعالان اقتصادی بازار مسکن سعی می کنند که بالاترین منفعت را از این شرایط ببرند. برای این که چنین وضعی درست شود، باید ساختارهای اقتصاد کلان اصلاح گردد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر، این مسیر در حال طی شدن است اما برای به نتیجه رسیدن، باید سختی های زیادی را متحمل شد.

عباس زینعلی در ادامه به گرانی کالاهای مختلف اشاره کرد. برخی از کارخانه های تولیدی، قیمت کالای خود را بالاتر برده اند و در این میان، اعتراضی هم صورت نمی گیرد چرا که کارخانه دار به گرانی خدمات، دستمزد و نهاده اشاره می کند و آن را دلیل اصلی گرانی ها معرفی می کند.

حوزه ی مسکن، شامل کالاها و خدمات مختلف می شود!

زمانی که از بازار مسکن صحبت می کنیم، در واقع صحبت از ده ها شغل و کالای مختلف است. برای ساخت مسکن، مشاغل و خدمات زیادی درگیر می شوند.

عباس زینعلی در خصوص این موضوع چنین گفت:

از آن جایی که مسکن در بر گیرنده ی خدمات و کالاهای زیادی است، تغییر قیمت در هر یک از آن ها، منجر به افزایش قیمت مسکن هم می شود. بعد از آن اجاره بها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی تاکید کرد که این وضعیت به رکود خرید و فروش و رونق اجاره منجر می گردد. با بخشنامه و دستور هم نمی توان این وضعیت را بهبود داد و کنترل کرد. تنها راهکار موجود افزایش تولید مسکن، کاهش انتظارات تورمی و افزایش امید در سیستم کلان اقتصادی است.

به نظر می آید که در حال حاضر، کمتر کسی به آینده ی اقتصادی خوشبین است و همه؛ در انتظار فرا رسیدن روزهای سخت تر اقتصادی هستند.

شناسایی خانه های خالی

یکی دیگر از مسائلی که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و کارشناسان مسکن را به واکنش واداشته، بحث شناسایی خانه های خالی است.

عباس زینعلی می گوید که دریافت مالیات از خانه های خالی، ممکن است در ابتدا اثرات ناچیزی در بازار داشته باشد اما در نهایت تعداد این واحدها، آنقدر نیست که اثرگذاری عمیقی در بازار ایجاد نماید.

وی گفت: تعداد زیادی از واحدهای خالی در پردیس و پرند هستند اما واقعیت این جاست که خیلی از این واحدهای مسکونی هنوز در حال ساخت می باشند و انشعابات ندارند. بنابراین نمی توان گفت که قابل سکونت هستند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر، تنها جایی که واحدهای خالی دارد، منطقه ۲۲ تهران است اما عرضه ی این واحدها به بازار، نمی تواند روی ۲۲ منطقه، اثر بگذارد.

وی در ادامه به راه هایی که برای دور زدن مالیات وجود دارد نیز اشاره کرد. به خصوص با توجه به این نکته که شناسایی خانه های خالی، سیستم دقیق و درستی ندارد و امکان تقلب در آن بالاست. در نتیجه نمی توان چندان امیدوار بود که عرضه ی خانه های خالی، مشکلی را حل کند.

عباس زینعلی در ادامه تصریح کرد که اصلی ترین مقصر گرانی مسکن، اقتصاد کلان کشور است. اما به هرحال مشاوران املاک در برخی از نقاط شمالی تهران، به آتش گرانی ها می دمند. برخی از آن ها بدون ضابطه و قانون، اقدام به نرخ گذاری می کنند و قیمت ها را بالا نگه می دارند.

زینعلی تاکید کرد که ۳۳ هزار بنگاه معاملات مسکن در استان تهران، برای جایی که بیش از ۱۴ میلیون جمعیت دارد، چندان قابل ملاحظه نیست. در ضمن برخی از مشاورین ترجیح می دهند که بازار خرید و فروش رونق بگیرد. جهش قیمت ها باعث رکود می شود و تنها بخش کوچکی از این جامعه، از رکود بازار سود می برند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان ساخت که برخی از مشاوران املاک در نقاط شمالی تهران، معاملات برج های لوکس را به دست گرفته اند و قیمت های نجومی برایشان تعیین می کنند. در ضمن اجازه ی کاهش قیمت را هم نمی دهند. برخی از این واحدهای مسکونی به قیمت متری ۲۵۰ میلیون تومان نیز فروخته می شود.

وی تاکید کرد:

این وضعیت نشان می دهد که بخشی از جامعه، توان خرید چنین واحدهایی را دارد. اما گرچه بنگاه ها در بروز این شرایط بی تقصیر نیستند اما بازیگر اصلی افزایش قیمت ها، چیز دیگری است.

عباس زینعلی در نهایت تاکید کرد که تنها راه مقابله با گرانی مسکن، این است که از هدایت سرمایه ها به دلال بازی جلوگیری شود. البته در هر بازاری، نیازمند مقداری سفته بازی هستیم اما این موضوع وقتی که از حد نصاب بالاتر می رود، اثرات بسیار بدی از خود به جای می گذارد.

دیدگاه ها غیرفعال است