رشد ۴.۸ درصدی بخش مسکن

رشد 4.8 درصدی بخش مسکن

نهضت ملی مسکن 4.8 درصد رشد کرد، 2.5 میلیون واحد در حال ساخت


در روزهای جاری، آمارها و گزارش های مختلفی از سوی مقامات رسمی دولت در خصوص مسکن سازی اعلام می شود. وزیر راه و شهرسازی گفته است که در دولت قبل، رشد بخش مسکن منفی ۱۳.۵ درصد بوده اما در طی ۹ ماه اول سال گذشته، این صنعت به رشد ۴.۸ درصدی دست پیدا کرده است. به نظر می آید که اقدامات موثری که در حوزه مسکن سازی انجام شده، منجر به این رشد گردیده است.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی از گروه های جهادی و مردمی در راستای اجرای طرح های مسکن سازی تقدیر و تشکر به عمل آورد. وی از اهمیت حلقه های میانی و اثری که روی نوسازی بافت فرسوده دارند، سخن گفت و خاطرنشان ساخت که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، اقدامات زیادی از بابت نوسازی بافت فرسوده انجام شده است و می توان اعلام کرد که همزمان با این اقدامات، کارهای زیادی در سطح کشور در حال انجام می باشد.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که با وجود اقدامات فراوان مردم و مسئولین، به نظر می آید که سرعت انجام کارها چندان رضایت بخش نیست چرا که فناوری و تکنولوژی جایی در مسکن سازی ندارد.
وی تصریح کرد که گروه های جهادی و حلقه های میانی می توانند در این حوزه، نقش مهمی ایفاء کنند و سرعت بیشتری به این اقدامات ببخشند.

رشد ۴.۸ درصد سال ۱۴۰۲ در بخش مسکن!

در سال گذشته، گرچه بازار مسکن در بسیاری از شهرهای کشور دچار رکود شد اما بر اساس گفته های وزیر راه و شهرسازی، بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، این بخش با رشد اقتصادی همراه بود. بذرپاش اعلام کرد که به هنگام تحویل دولت، مرکز آمار و بانک مرکزی میزان رشد بخش مسکن و ساختمان را منفی ۱۳.۵ و منفی ۱۵.۴ درصد اعلام کرده بودند. اما با وجود تلاش هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، این بخش در سال ۱۴۰۲ به رشد ۴.۸ درصدی دست پیدا کرد.
بذرپاش تصریح کرد که با وجود تمام اقدامات صورت گرفته، هنوز هم این رشد کم است اما به هرحال، شروع خوبی محسوب می شود و نشان از اثرگذاری فعالیت های دولت دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های به طرح نهضت ملی مسکن و میزان پیشرفت آن نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد از این طرح، آغاز به ساخت کرده اند. البته در این میان، مشکلات تعاونی های مسکن را نباید نادیده گرفت. بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد آن ها در تکمیل واحدهای اعضای تعاونی خود معضل دارند و باید این معضلات را حل و فصل کرد.
دولت در کنار ساخت مسکن، طرح های نوسازی بافت فرسوده را نیز جدی گرفته و از ابتدای دولت تا به امروز، نزدیک به ۲۷۰ هزار واحد نوسازی شده اند. دولت در نظر دارد که با ارائه بسته های مشوق، تعداد این واحدهای نوسازی شده را افزایش دهد.

مساحت اراضی تامین شده برای نهضت ملی مسکن

بر اساس گفته های وزیر راه و شهرسازی، اتفاق بزرگی در حوزه تامین زمین نهضت ملی مسکن صورت گرفته است. کل زمین هایی که برای طرح مسکن مهر تامین شد، هشت هزار هکتار بود اما حالا می بینیم که با احتساب زمین های روستایی، شهری و شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای پروژه ی عظیم نهضت ملی مسکن تامین شده است.

پروژه مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در ابتدای کار دولت سیزدهم، نزدیک به ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهری نیمه کاره باقی مانده بود که باید توسط دولت تکمیل شده و به دست متقاضیان می رسید. برخی از متقاضیان این واحدها بیش از ۱۰ سال بود که منتظر واحدهای خود بودند.

دولت سیزدهم همت و اراده ای جدی برای تکمیل این واحدها از خود نشان داد و موفق به تحویل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد شد. این دولت در تلاش است که تا پایان دوره ی خود، تمام واحدهای باقی ماندهر ا تکمیل کرده و به دست صاحبان خود برساند.
بذرپاش در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که تکمیل و آماده سازی هر یک از واحدهای مسکن مهر نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می برد که دولت سیزدهم این هزینه ها را متقبل شده است.
وی در نهایت تاکید کرد که عزم دولت بر این است که تمام واحدهای مسکونی وعده داده شده را در زمان مقرر تکمیل کرده و به دست متقاضیان خود برساند. در این میان نقش گروه های جهادی و حلقه های میانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نکات قابل توجه
  • رشد ۴.۸ درصدی بخش مسکن در سال ۱۴۰۲
  • آغاز به ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن
  • نوسازی ۲۷۰ هزار واحد مسکونی
  • تکمیل و تحویل ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر
  • تامین ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن
  • تکمیل واحدهای مسکن مهر با هزینه ۲۰۰ میلیون تومان

دیدگاه ها غیرفعال است