بسته تشویقی نوسازی بافت تاریخی آماده شد

بسته تشویقی نوسازی بافت تاریخی

بسته تشویقی بافت های تاریخی به زودی تصویب می شود!


مدیران شهری مدت هاست که بر روی بسته های تشویقی مخصوص بافت فرسوده و بافت های تاریخی کار می کنند و حالا گفته می شود که بعد از تلاش های زیاد، بلاخره بسته ای مخصوص به نوسازی بافت های تاریخی آماده شده و در مرحله تصویب قرار دارد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده باید به شکل میانگین، نزدیک به ۲۵ درصد شود.

به گزارش پرشین سازه ، جلسه شورای نوسازی مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور برخی از مسئولین برگزار شد. در این جلسه، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت نیز حضور داشت. علاوه بر ایشان، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه نیز حضور به هم رساند و در خصوص موضوعات مختلفی، صحبت شد.

اصلی ترین محور گفتگوهای این جلسه، موضوع موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته های تشویقی در بافت های فرسوده بود. محمد آئینی تاکید کرد که هدف اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران، شتاب بخشی به نوسازی بافت مسکونی است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخشی از این جلسه به تشریح اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته، پرداخت و خاطرنشان ساخت که توزیع قیر رایگان برای بهسازی معابر شهری محلات هدف که توسط بازآفرینی شهری انتخاب شده اند، زمانی محقق می شود که به ازای هر هکتار بافت فرسوده ای که وجود دارد، یک پروانه نوسازی در ستاد ملی بازآفرینی شهری بارگذاری شود.

وی همچنین تاکید کرد که باید حمایت های مالی از شهرداری های محلات هدف شرکت نیز صورت بگیرد تا شاهد افزایش سرعت طرح های نوسازی باشیم.
این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود به نخستین گردهمایی گروه های مردمی و جهادی اشاره کرد و صحبت های وزیر راه و شهرسازی در آن مراسم را یادآور شد. مهرداد بذرپاش اعلام کرده بود که رکورد صدور پروانه نوسازی در بافت های فرسوده شکسته شده است.
محمد آئینی نیز ضمن تاکید بر صحت این آمارها، خاطرنشان ساخت که در سال گذشته، تلاش ها و همکاری های زیادی در تمام حوزه های بازآفرینی صورت گرفت تا شاهد به دست آمدن رکورد خوبی در حوزه نوسازی بافت فرسوده باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در روزهای آتی، الباقی پروانه های نوسازی سال گذشته نیز در سامانه ستاد ملی بازآفرینی بارگذاری شود تا آمارهای موجود، وضعیت بهتری پیدا کنند و به اهداف مجموعه، نزدیک تر شویم.
در حال حاضر، بسته ای که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده، شامل ۱۹ بند تشویقی است که به بخش های مختلف مسکن سازی می پردازد. نکته ی جالب توجه اینجاست که این بندهای تشویقی قابلیت تغییر دارند و شهرداری های مختلف، می توانند بسته به نیاز شهر خود، بندهای آن را تغییر داده و بسته ی جدیدی تدوین کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که اجرای بسته های تشویقی شهرسازانه، می تواند نفع زیادی برای مالکان و سازندگان بخش فرسوده داشته باشد. وی سپس از اهداف شرکت بازآفرینی شهری ایران برای بافت فرسوده سخن گفت و خاطرنشان ساخت که باید کار به جایی برسد که از هر چهار درخواست مجوزی که ثبت می شود، یک عدد مربوط به بافت های فرسوده باشد. به این ترتیب، به شکل میانگین باید ۲۵ درصد از تقاضاهای مربوط به صدور مجوزهای ساختمانی به این بخش فرسوده مربوط باشد.
محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در انتهای سخنان خود اعلام کرد که بسته ی تشویقی مخصوص بافت های تاریخی نیز آماده شده و هم اکنون، مراحل تصویب را پشت سر می گذارد. وی تاکید کرد که ۱۹ بندی که در بسته تشویقی بافت فرسوده آمده، مغایرتی با قوانین ساخت و ساز در بافت های تاریخی ندارند. بنابراین می توان بسته تشویقی بافت های فرسوده را در بافت تاریخی نیز اجرا کرد.
در حال حاضر، بخش زیادی از تمرکز دولت، روی نوسازی بافت فرسوده است. این بافت به دلیل پتانسیل های زیادی که در حوزه زیرساختی و روبنایی دارد، بهترین انتخاب برای تولید مسکن به حساب می آید. به همین دلیل است که بخش مهمی از ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، قرار است در همین بافت ساخته شود.
به این ترتیب و با اجرای بندهای تشویقی نوسازی بافت فرسوده، شاهد تحولی عظیم در شهرهای کشور خواهیم بود و از سوی دیگر، چهره ی شهرها نیز تغییر خواهد کرد. بافت فرسوده، شبیه به بمبی ساعتی عمل می کند که هرلحظه، احتمال انفجار آن وجود دارد. به همین دلیل، شتاب بخشی به نوسازی آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکات قابل توجه
  • بسته تشویقی بافت فرسوده قابلیت تغییر دارد و شهرداری ها می توانند آن را متناسب با نیاز شهر خود تغییر دهند.
  • اجرای این بسته ها می تواند نفع زیادی برای مالکان و سازندگان داشته باشد.
  • هدف از نوسازی بافت فرسوده، ایمن سازی، مقاوم سازی و نوسازی مسکن است.
  • دولت بخشی از مسکن مورد نیاز طرح نهضت ملی را در بافت فرسوده خواهد ساخت.
  • نوسازی بافت فرسوده، چهره شهرها را نیز تغییر خواهد داد.

دیدگاه ها غیرفعال است