بازار اجاره ی مسکن رها شده است!

بازار اجاره ی مسکن رها شده است!

بازار مسکن به طور کامل رها شده است. هیچ ساز و کاری برای کنترل قیمت ها وجود ندارد و هر روز شاهد افزایش بیشتر نرخ های اجاره و خرید مسکن هستیم.

یکی از کارشناسان بازار مسکن می گوید که دولت برای کوچک ترین چیزها مثل تخم مرغ و …قیمت گذاری دارد اما بخش مسکن که بخش زیادی از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده، رها می کند.

به گزارش پرشین سازه ، دیگر کمتر کسی هست که توان خرید خانه داشته باشد. کافیست نگاهی به نرخ های امروز بازار مسکن بندازید. این موضوع بیشتر از هر کسی، اجاره نشینان را آزار می دهد.

جستجوی کوتاهی در بازار اجاره ی مسکن نشان می دهد که تمام مشاوران املاک باور دارند که باید در انتظار افزایش قیمت شدید اجاره در فصل جا به جایی باشیم.

برخی از آن ها می گویند که فایل های اجاره، حتی تا ۱۰۰ درصد هم رشد قیمت داشته اند.

یکی از این مشاوران املاک می گوید:

اجاره ی مسکن در مناطقی مثل نواب تا پارسال، متری ۳ الی ۴ میلیون تومان بود. بنابراین رهن کامل یک واحد ۶۰ متری تقریبا ۳۰۰ میلیون تومان می شد. اما امسال اجاره ی کمتر از ۷ میلیون تومان در این منطقه پیدا نمی شود. رهن کامل همان واحد ۶۰ متری هم به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده. به این معنی که تقریبا ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته است.

برخی از این بنگاه داران می گویند که توافق میان مالک و مستاجر بسیار مهم است. بنابراین نمی توان قاعده و قانونی مشخص کرد. مالک می تواند اجاره ی منزل خود را به دلخواه بالا ببرد.

این مشاورین املاک اعلام می کنند که تنها توصیه شان به مستاجرین این است که از در دوستی وارد شوند و نظر مالک را به خود جلب کنند. چرا که هیچ قانون حمایت کننده ای پشت مستاجر را نخواهد گرفت.

طرح های دولتی برای کنترل بازار اجاره

در این میان، انبوهی از طرح های دولتی برای کنترل بازار اجاره مطرح می شود. طرح هایی که معمولا به نتیجه نمی رسند و بلاتکلیف باقی می مانند.

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که اصلی ترین دلیل شکست دولت در اجرای این طرح ها، این است که ابزار لازم برای کنترل بازار مسکن را در اختیار ندارد. مثلا در همین طرح مالیات بر خانه های خالی، وقتی مشخص نیست که چه تعداد خانه ی خالی در تهران وجود دارد، چگونه می توان چنین طرحی را اجرا کرد.

فرشید ایلاتی، در ادامه خاطرنشان ساخت:

طرح مالیات بر خانه های خالی، قبل از انقلاب نیز وجود داشته است اما به این نتیجه رسیدند که کارایی کافی ندارد و آن را حذف کردند. در حال حاضر هم اگر نهادها و سازمان هایی مثل شهرداری، ثبت اسناد و …کمک نکنند، وزارت راه و شهرسازی نمی تواند آمار دقیق خانه های خالی را دربیاورد.

اثرگذاری طرح مالیات بر خانه های خالی

بررسی کوتاه و مختصری در باب خانه های خالی تهران نشان می دهد که بخش عظیمی از آن ها در مناطق شمالی تهران واقع شده اند و متراژهای بزرگی دارند. بنابراین حتی شناسایی و عرضه ی آن ها به بازار مسکن، اثری روی کاهش قیمت ها نخواهد داشت. چرا که مشتری مناسب برای این واحدها وجود ندارد.

فرشید ایلاتی تصریح کرد که شناسایی این خانه ها و دریافت مالیات از آن ها، می تواند به طور مستقیم روی بازار مسکن اثر بگذارد. چرا که خیلی از مالکان ترغیب می شوند که واحدهای خود را اجاره دهند یا بفروشند. به این ترتیب شوک خوبی در بازار مسکن ایجاد می شود.

این کارشناس مسکن تاکید کرد:

زمانی که این واحدهای خالی از سکنه به بازار ارائه شود، کسی که خانه ی ۲۰۰ متری اجاره کرده می تواند به سراغ اجاره ی یک واحد ۳۰۰ متری برود. بدون اینکه اجاره ی بیشتری پرداخت کند. چرا که واحدهای ۳۰۰ متری زیادی به بازار عرضه شده است.

وی خاطرنشان ساخت که این رویه به شکل زنجیروار ادامه پیدا می کند و مستاجرین واحدهای ۱۵۰ متری می توانند به سراغ اجاره ی واحدها ۲۰۰ متری بیایند. به این ترتیب مهاجرت مستاجرین از مناطق جنوبی به مناطق شمالی تر آغاز می شود و در نهایت تعادل برقرار می شود.

این کارشناس مسکن اعلام کرد که اگر چنین زنجیره ای ادامه پیدا کند، می تواند به واحدهای زیر ۱۰۰ متر جنوب شهر نیز به شکل یک پارادایم منتقل شود و به این ترتیب، هزینه ی اجاره در مناطق جنوبی تهران را نیز کمتر کند.

بازار مسکن رها شده

نگاهی مختصر به وضعیت امروز بازار مسکن نشان می دهد که کاملا رها و بی صاحب شده است. هیچکس اقدامی جدی برای بهبود اوضاع انجام نمی دهد.

فرشید ایلاتی با انتقاد از این وضعیت اعلام کرد:

بازار مسکن رها شده در حالیکه دولت برای خیلی از اقلام، قیمت گذاری انجام می دهد. برای قیمت گذاری چیزی مثل مرغ و تخم مرغ، کلی نهاد و سازمان وجود دارد و حتی وزارت جهاد کشاورزی هم دخیل است و هر روز یک قیمت برای گوشت و مرغ اعلام می کنند. اما هیچ اقدامی برای بخش مسکن صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر بخش زیادی از هزینه های خانواده صرف مسکن می شود. به همین دلیل دولت به جای این که نظارت های جزئی روی این بخش داشته باشد، باید به شکل کلان به بخش مسکن توجه کند. چرا که مسکن یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت زندگی است.

دولت باید همان حساسیتی که روی مرغ و تخم مرغ دارد را در بخش مسکن نیز اعمال کند. در صورتی که چنین اقداماتی در بازار مسکن صورت گرفته بود، حالا وضعیت به اینجا نمی رسید.

وضعیتی که به نظر می آید از عهده ی هیچکس کاری برنمی آید و کل بازار به دست دلالان و سوداگران افتاده است.

قیمت واحدهای نوساز تهران

اجاره ی واحدهای نوساز در تهران به ارقام عجیب و غریبی رسیده است. در واقع با توجه به این که واحد نوساز مزبور در کدام ناحیه واقع شده و چقدر متراژ دارد، حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون از خانه های چند سال ساخت گران تر است.

مثلا اجاره بدهید سری به محله ی نواب بزنیم. یک واحد مسکونی چند سال ساخت به متراژ ۵۰ متر، حدود ۳۵۰ میلیون تومان رهن کامل است. در حالی که اجاره ی یک واحد نوساز با متراژ مشابه، نزدیک به ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون می باشد.

در صورتی که واحد مزبور امکاناتی مثل آسانسور، پارکینگ و انباری هم داشته باشد، وضعیت اجاره ها وخیم تر می شود.

افزایش اجاره ی واحدهای نوساز باعث می شود که مشتریان کمتری به سراغ خرید یا اجاره ی آن ها بروند. در نتیجه، برای سازندگان و انبوه سازان صرفه ی اقتصادی نخواهد داشت که واحد مسکونی بسازند.

در نهایت، اتفاقی که رخ می دهد، کاهش شدید تولید مسکن و افزایش بحران های مربوطه خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است