ممنوعیت اجاره ساعتی آپارتمان

گزارشی از ممنوعیت اجاره ساعتی مسکن در تهران و واکنش های مختلف به این موضوع

گرچه بازار مسکن مدت هاست که رونقی ندارد اما اجاره بهای مسکن روز به روز در حال افزایش است و بخش زیادی از درآمد مشاوران املاک از طریق قراردادهای اجاره به دست می آید. گرچه مشکلاتی که این صنف در بازار مسکن به وجود آورده اند، کم نیست اما به نظر می آید که موضوع اجاره کوتاه مدت مسکن، ربطی به آنها ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که اجاره ساعتی مسکن در میان متقاضیان و مالکان به رویه ای عادی تبدیل شده است. برخی از افرادی که به دلایل اضطراری ناچارند به تهران سفر کنند، مشتری اصلی این واحدهای اجاره ای هستند.

رئیس اتحادیه املاک تهران اعلام کرد که این آگهی ها در پلتفرم های آنلاین مسکن مشاهده می شوند اما بررسی ها نشان می دهد که هیچ ردی از این واحدهای استیجاری ساعتی نیست.
چنین اظهارنظرهایی باعث مطرح شدن این سوال می شود که آیا اتحادیه املاک در تلاش است که این بازار اجاره کوتاه مدت را برچیند چرا که سهمی از آن ندارد؟!

هدف اجاره کوتاه مدت آپارتمان

اجاره های کوتاه مدت که در پلتفرم های آنلاین بخشی را به خود اختصاص داده اند، مورد توجه کسانی قرار می گیرند که به اقامت های چند ساعته و نهایتاً چند روزه نیاز دارند. سوال اینجاست که با وجود هتل ها، مهمانسراها و مسافرخانه ها، چرا به این واحدهای استیجاری نیاز است؟!

بخش زیادی از مشتریان این واحدها، کسانی هستند که برای امور درمانی خود به تهران آمده اند. یکی از آنها می گوید که نوبت جراحی قلب پدرش، پنج روز بعد از ویزیت تعیین شده و اصلاً به صرفه نیست که به شهرستان برگشته و دوباره به تهران بیاید!
هزینه های هتل و مسافرخانه برای این بیمار بسیار سنگین است و چاره ای جز اجاره کوتاه مدت آپارتمان برایشان باقی نمی ماند. از قرار معلوم، یک واحد مسکونی در نزدیکی بیمارستان به مدت یک روز تا چند هفته اجاره داده می شود و هزینه های آن نسبت به رزرو هتل خیلی به صرفه تر است. در نتیجه، این واحد را اجاره می کنند.

کافیست سری به بیمارستان های دولتی تهران بزنید تا با جمع کثیری از بیماران و خانواده هایشان رو به رو شوید که اتفاقاً مشتریان اصلی این واحدهای مسکونی هستند. موضوع زمانی ناراحت کننده می شود که خیلی از آنها ناچار شده اند که در نزدیکی بیمارستان چادر بزنند تا امور درمانی خود یا خانواده شان به پایان برسد.

با توجه به شرایط بسیاری از خانواده های این چنینی، راه اندازی اجاره واحدهای مسکونی به شکل کوتاه مدت، اقدام پسندیده ای است و کار خیلی از این خانواده ها را راه می اندازد.
البته در این میان، افرادی هم هستند که از اجاره این واحدها، سوءاستفاده می کنند و برای اقدامات خلاف قانون این واحدها را اجاره می کنند.

نقش مشاوران املاک در اجاره ساعتی مسکن

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که مشاوران املاک هیچ نقشی در اجاره ساعتی مسکن ندارند. البته این موضوع به گوششان رسیده و می دانند که در برخی از نقاط کشور، واحدهایی به صورت ساعتی اجاره داده می شود و اصلی ترین محل یافتن این واحدها، پلتفرم ها و اپلیکیشن های آنلاین مسکن است.

وی تاکید کرد که تعیین نرخ اجاره این واحدها به عهده ی اتحادیه نیست و بر اساس قانون، این صنف فقط به بحث اجاره سالانه مسکن ورود می کند.
کیانوش گودرزی اعلام کرد:

پدیده ی اجاره ساعتی مسکن، موضوع تازه ای است و قدمت چندانی ندارد. اما تا قبل از اینکه گسترش پیدا کند و از کنترل خارج شود، مسئولان باید فکری به حال ساماندهی آن کنند.

نظر قانون در خصوص اجاره ساعتی مسکن

بر اساس وضعیت موجود، نمی توان انتظار داشت که واسطه های ملکی توان نظارت و کنترل قراردادهای کوتاه مدت اجاره را دارند. بیشتر مواقع، هر دو طرف معامله یعنی مالک و متقاضی، توافق می کنند و قیمت نهایی را تعیین می نمایند. قانون نیز اقدام خاصی در این خصوص انجام نداده و به سکوت خود ادامه می دهد.
بعد از جنجال هایی که بر سر این موضوع راه افتاد، پلتفرم ها نیز انتشار آگهی اجاره های ساعتی مسکن را ممنوع کرده اند و حالا دیگر ردّی از آنها را نمی توان پیدا کرد.
بررسی تمام این پلتفرم ها از جمله اتاقک، شب، دیوار، جاباما و …نشان می دهد که اجاره های کوتاه مدت مسکن در تهران برچیده شده و دیگر خبری از آن ها نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است