افزایش قیمت فایل های نوساز در تهران

فایل های نوساز تهران، گران شده اند؟!

قیمت ها در بازار مسکن به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. تقریبا کمتر کسی قادر به خرید خانه در شهرهای بزرگی مثل تهران می باشد. به خصوص مصرف کنندگان واقعی مسکن و خانه اولی ها که به نظر می آید کاملا از بازار حذف شده اند.

با شروع سال جدید، بیشتر فعالین بازار مسکن در انتظار گرانی بیشتر واحدهای مسکونی بودند. حال به نظر می آید که این موضوع گریبانگیر واحدهای نوساز تهران شده است. فایل های نوساز در برخی از محله های تهران دچار افزایش قیمت شده اند و گرچه این موضوع، فراگیر نیست اما می توان گفت که پدیده ی جدیدی در بازار پایتخت به حساب می آید.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در بازار مسکن نشان می دهد که در طی همین چند ماه گذشته، قیمت فایل های نوساز مسکن تهران افزایش پیدا کرده است. در واقع خیلی از سازندگان و فروشندگان کنونی بازار مسکن، تنها به شرطی حاضر به فروش هستند که مبلغ پیشنهادی آن ها را قبول کنید.

البته لازم به ذکر است که چنین قیمت هایی نمی تواند شکل رسمی به خود پیدا کند. مگر این که تعداد معاملاتی که با این قیمت انجام می شود، افزایش پیدا کند. آن زمان است که می توان به طور رسمی اعلام کرد قیمت ملک دچار جهش شده است.

به طور کلی، در حال حاضر برخی از فروشندگان قیمت واحدهای مسکونی خود را حدود ۴۰ درصد نسبت به سه ماه گذشته افزایش داده اند. افزایش قیمتی که چندان منطقی نیست.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش قیمت مسکن حاصل از نوسانات بازار ارز بود. اما شاهد بودیم که در دوره ای که قیمت ارز دوباره کاهش پیدا کرد، قیمت مسکن پایین نیامد. بنابراین به نظر می آید که ساز و کار دیگری بر این بازار حاکم است.

حالا که قیمت مسکن افزایش پیدا کرده، دوباره سر و کله ی خیلی از فروشندگان واحدهای نوساز پیدا شده است و آماده اند که واحدهای خود را با قیمت های پیشنهادی عرضه کنند. در همین روزهای پایانی سال و ابتدای سال جدید، شاهد بودیم که تعداد فایل های فروش واحدهای نوساز بیشتر شده است.

البته لازم به ذکر است که چنین موضوعی در تمام مناطق تهران صدق نمی کند. در واقع تنها در برخی از مناطق است که فروشندگان واحدهای نوساز حاضر به فروش شده اند. مثلا در بازاری مثل منطقه ۴ و ۵ که همواره پر رونق و شلوغ بوده است، خبری از این اتفاق نیست.

خیلی از بنگاه داران و معامله گران این دو منطقه، حضور فروشندگان واحدهای نوساز در مناطق تحت فعالیت خود را انکار می کنند. به نظر می آید که این موضوع صرفا به مناطقی مربوط می شود که مشتریان چندانی برای واحدهای آن وجود ندارد و مثل مناطق ۴ و ۵، پر رونق نیستند. در نتیجه، طبیعی است که فروشندگان واحدهای نوساز چنین شرایطی را برای خود در نظر می گیرند.

با این وجود هنوز نمی توان این موارد استثنا را قاعده ی کلی بازار تعریف کرد. بازار ملک و مسکن هنوز در روزهای ابتدایی سال قرار دارد و شکل عادی به خود نگرفته است. بنابراین نمی توان برآیند خاصی از رفتار آن داشت.

گرچه خیلی از قیمت هایی که این روزها در بازار ملک ارائه می شود، بسیار بالاست و حتی با انتظارات تورمی خریداران نیز تطابق ندارد، اما نمی توان گفت که روال عادی همین خواهد بود. به طور کلی، افزایش قیمت این روزهای بازار ملک به نشانه ی رونق این بازار نیست.

فروشندگان، املاک خود را با این قیمت عرضه کرده اند اما مشخص نیست که عرضه ی آن ها به فروش منجر شود. در نتیجه، هنوز زود است که رفتار بازار را تعیین کرد.

در کنار تمام این مسائل، باید رکود ناشی از ماه مبارک رمضان را نیز در نظر گرفت. در سال های گذشته نیز همواره بازار مسکن در این ماه دچار رکود شده است.

به طور کلی، بررسی قیمت ها در بازار مسکن تهران، اطلاعات زیر را مشخص می کند:

خانه ای ۷۸ متری در محله ی پاسدار گمنام که ۱۸ سال از ساخت آن می گذرد، حدوداً متری ۴۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده است که در قیاس با سال پیش، اندکی دچار رشد قیمت شده است.

محله هایی مثل جمالزاده و میرزای شیرازی که به مرکز شهر نزدیک هستند نیز دچار افزایش قیمت شده اند و از متری ۱۰۰ الی ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است