خانه های نوساز همچنان بدون مشتری هستند

خانه های نوساز همچنان بدون مشتری هستند!

یکی از معضلات اصلی مسکن در تهران، هجوم مردم برای خرید خانه های قدیمی و سن بالا بود. به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم، خیلی از افراد ترجیح می دادند که به سراغ خرید خانه های قدیمی و کوچک شوند. اما در طول چند هفته ی اخیر، تعداد آپارتمان های نوساز عرضه شده ی بالای ۸۰ متر افزایش پیدا کرده است. گرچه قیمت این واحدها نیز همچنان بسیار بالاست و بیشتر از ۶ میلیارد تومان قیمت گذاری شده اند. در نتیجه طبیعی است که هنوز هم بازار خانه های قدیمی و کوچک، داغ تر است و نوسازها سخت تر به فروش می رسند.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه در طول این چند ماه اخیر وضعیت بازار مسکن با رکود بزرگی دست و پنجه نرم می کند اما به هرحال در مهر ماه سال جاری، همچنان هم خانه های با عمر بالای ۱۰ سال، بیشترین میزان متقاضی و فروش را داشته است. در این میان، محبوب ترین خانه های موجود در تهران نیز خانه های ۵۰ الی ۶۰ متری بوده است. همچنین بیشتر خریداران این خانه ها، مبالغ ۱ الی ۱.۵ میلیارد تومان برای خرید هزینه کرده اند.

البته در حال حاضر، کمتر خانه ای با قیمت زیر ۲ میلیارد تومان معامله می شود و خانه های کوچک و نقلی هم کمیاب شده اند. با این وجود، خانه های نوساز و بزرگ مشتری ندارند و برای چندمین هفته ی متوالی آگهی می شوند. البته تعدادشان نیز بسیار زیاد است. بیشتر این خانه ها از نرخ میانگین منطقه، گران تر هستند و بیشتر قیمت گذاری شده اند.

بر اساس آمارهایی که از سوی بانک مرکزی در خصوص توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در مهر ماه امسال، منتشر کرده است، از میان ۵ هزار و ۴۱۶ واحد مسکونی معامله شده در این ماه، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۸.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

البته در این میان سهم اشاره شده در مهر ماه سال قبل، حدود ۴.۴ واحد درصد کمتر بوده است. در این میان سهم واحدهایی که عمر بالایی دارند و بیش از ۲۰ سال سن دارند، افزایش پیدا کرده است.

سوال این جاست که بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران، در کدام یک از بخش ها صورت گرفته است؟ محبوب ترین مناطق تهران در مهرماه از لحاظ معاملات مسکن، مناطق ۵، ۱۰ و ۲ بوده است.

همان طور که اشاره کردیم، محبوبیت واحدهای نقلی و کوچک بسیار بالاتر رفته است. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده ی شهر تهران در مهر ماه امسال نشان می دهد که سهم خانه های زیر ۸۰ متر، حدود ۵۶.۸ درصد کل معاملات انجام شده در پایتخت بوده است.

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، حدود ۴۳ میلیون تومان بوده است. بررسی ها نشان می دهد که ۵۶.۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به فروش رسیده اند. در این میان، تعداد واحدهایی که قیمتشان کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است، ۵۰.۳ درصد بوده است.

بررسی قیمت واحدهای نوساز در شهر تهران نشان می دهد که اوضاع این بازار با وجود رکود فراوان، همچنان بسیار گران است. مثلا قیمت یک واحد نوساز ۱۷۰ متری در منطقه ی اقدسیه ی تهران، حدود ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

این در حالیست که قیمت مسکن در منطقه ای مثل پیروزی، تفاوت بسیار زیادی دارد. مثلا خانه ای ۱۲۴ متری در این منطقه، حدوداً ۷ میلیارد تومان بوده است.

البته که قیمت مسکن در جاهای مختلف پایتخت به امکانات مختلفی که دارد، بستگی خواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است