سهم واحدهای کوچک در طرح نهضت ملی مسکن

واحدهای زیر 55 متر در طرح نهضت ملی مسکن ساخته خواهند شد!

یکی از سوالاتی که در خصوص پروژه ی نهضت ملی مسکن مطرح می شود، این است که سهم واحدهای کوچک و نقلی در این طرح چقدر است؟ حال به نظر می آید که بر اساس آخرین جزئیات واصله از صورتجلسه کمیته فنی طرح نهضت ملی مسکن، قرار است که حدود ۷ درصد از واحدهای مسکونی این طرح، در قالب ساخت یک میلیون مسکن در شهر قم بیشتر از ۵۵ متر نباشند.

به گزارش پرشین سازه ، اطلاعاتی که از مصوبات معماری و شهرسازی به دست آمده است نشان می دهد که تراکم نفر در هکتار در طرح نهضت ملی مسکن بعضی از استان ها، هیچگونه تناسبی با صحبت های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ندارد. به همین دلیل است که باید هر چه زودتر، این تصمیمات سلیقه ای اصلاح گردد.

یکی از اصلی ترین اقداماتی که توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، الحاق زمین به فضای شهری است تا عرضه ی زمین در طرح نهضت ملی مسکن افزایش پیدا کند. در همین راستا، پس از مجادلات و پیگیری های فراوان برای باز شدن خط حریم شهری در شهر قم، یک قطعه زمین ۵۶۰ هکتاری با مجوز معاونت معماری و شهرسازی برای خانه سازی در نظر گرفته شده است.

اما بر اساس مصوباتی که در جلسه ی کمیته فنی طرح نهضت ملی مسکن در تاریخ ۵ شهریور در محل معاونت شهرسازی و معماری برگزار شده است، چنین به نظر می اید که احتمالا هفت درصد از واحدهای مسکونی ساخته شده در شهر قم و در قالب طرح نهضت ملی مسکن، حداکثر ۵۵ متر باشند. به این ترتیب سهم واحدهای نقلی در ساخت مسکن های طرح نهضت ملی بیشتر خواهد شد.

در طول این جلسات کمیته فنی، مقرر شده است که شاخص تراکم نفر در هکتار برای شهری مثل قم برابر با ۵۲۰ نفر در هر هکتار است. این شرایط در حالی است که شاخص تراکم نفر در هکتار برای شهر تهران معادل ۱۵۱ نفر می باشد.

در این میان، خبرهایی هم از طرح مصوباتی به گوش می رسد که با وعده های اصلی رئیس جمهور مخالف است. مثلا پیش از این، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده بود که حد تراکم، ۷۰ نفر در هکتار است.

همچنین رئیس جمهور نیز در جریان بازدید از وزارتخانه ها، در وزارت خانه ی راه و شهرسازی اعلام کرده بود که ساخت ساختمان های یک و دو طبقه باید مورد تاکید بیشتری قرار بگیرد.

بر اساس این اخبار و شنیده ها، چنین به نظر می رسد که جزئیات مشخص شده برای نهضت ملی مسکن که توسط معاونت شهرسازی و معماری تدوین می شود، هیچ ارتباطی با گفته ها و وعده های رئیس جمهور یا حتی وزیر راه و شهرسازی ندارد و لازم است که هر چه سریع تر، در خصوص این موضوع تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

ساخت واحدهای نقلی در طرح نهضت ملی مسکن می تواند راهگشا و کارآمد باشد. اما قطعا باید در مورد تراکم نفر در هکتار، تجدید نظر صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است