محبوبیت خانه های قدیمی در معاملات مسکن

محبوبیت خانه های قدیمی در معاملات مسکن

بازار معاملات مسکن در مرداد ماه امسال نیز روند کاهشی داشته است و رکود آن ادامه دار بوده است. در مرداد ماه امسال سهم این کاهش معاملات به منفی ۲۴ درصد رسیده است. این در حالیست که سهم واحدهای مسکونی قدیمی و بیست سال ساخت به بالا، بیشتر از سال گذشته بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس آمارهایی که به تازگی منتشر شده و آمار معاملات مرداد ماه را نشان می دهد، در این ماه ۷۸۲۵ فقره معامله در بازار مسکن تهران ثبت شده است که در قیاس با ماه قبل(تیرماه) حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است. تعداد معاملاتی که در تیر ۱۴۰۱ انجام شده است برابر با ۱۰۲۹۴ فقره در کل مناطق ۲۲ گانه ی تهران بوده است.

اما بررسی آمار این معاملات نشان می دهد که همچنان خانه های قدیمی و بیست سال ساخت به بالا در میان خریداران محبوبیت بیشتری داشته است. این روند از چند ماه پیش و با انفجار قیمت مسکن آغاز شد. در معاملات مسکن مرداد ماه، سهم معاملات خانه های قدیمی حدود ۲۱.۲ درصد بوده است که در قیاس با مرداد ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اگر نگاهی به آمارهای مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بندازیم متوجه خواهیم شد که سهم معاملات این گروه سنی املاک حدود ۱۱.۷ درصد بوده است. به طور کلی فروش واحدهای ۲۰ سال ساخت به بالا در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، بیشتر از ۱۵۷.۳ درصد رشد داشته است.

واحدهای مسکونی کمتر از ۵ سال ساخت بیشترین سهم را در معاملات مسکن را داشته اند. تعداد معاملات این واحدها، ۲۲۵۹ فقره در مردادماه بوده است.

به نظر می آید که دلیل محبوبیت خانه های قدیمی و ۲۰ سال ساخت به بالا، کاهش قدرت خرید مردم برای خرید خانه های نوساز باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است