تاخیر دوباره بانک مرکزی در انتشار آمار بازار مسکن

تاخیر دوباره بانک مرکزی در انتشار آمار بازار مسکن

یکی از اصلی ترین منابع اطلاعاتی برای ارزیابی بازار مسکن، آمارهایی است که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر می شود. اما حالا و با گذشت چندین روز از آغاز شهریور ماه، هنوز هم خبری از آمار وضعیت بازار مسکن در مرداد ماه نیست.

به گزارش پرشین سازه ، روال بانک مرکزی در سال های اخیر همواره این بوده است که در هفته اول ماه، گزارش های ماه قبل را منتشر می کرد. این گزارش ها شامل نبض قیمت و معاملات مسکن در پایتخت بود و آخرین تغییراتی که در حجم معاملات و همچنین میانگین قیمت مسکن اتفاق می افتاد را منتشر می کرد.

با این وجود، همچنان خبری از گزارش رسمی مردادماه از اوضاع بازار مسکن منتشر نشده است. این در حالیست که طبق روال هر ماهه، باید در ابتدای شهریور این گزارش منتشر می شد.

تا زمانی که اطلاعات قیمت بازار مسکن عمومی نشود، حسگرهایی که معامله گران برای ورود به بازار مسکن به آن احتیاج دارند، از کار خواهد افتاد. هر چقدر که این تاخیر در انتشار بیشتر شود و قیمت مسکن اعلام نگردد، دماسنج بازار نقل و انتقالات ملکی از کار می افتد. در حال حاضر هم که نیمی از فرصت ماهانه برای انجام معامله سپری شده است اما هنوز هیچ خبری از میانگین قیمت مسکن در پایتخت نیست. به همین دلیل است که متقاضیان خرید و فروش خانه ناچار هستند برای اخذ تصمیم مناسب صبر کنند. این صبر عملا منجر به اختلال در جریان طبیعی معاملات خواهد شد و خرید و فروش های احتمالی را لغو خواهد کرد.

البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ داده است. در مرداد ماه نیز گزارش رسمی بازار مسکن خیلی دیر اتفاق افتاد. تا جایی که مرکز آمار ایران گزارش خود از تحولات بازار مسکن پایتخت را زودتر از بانک مرکزی منتشر کرد.

همین مسئله باعث شده است که مرکز آمار ایران به مرجع خوبی برای مشاهده ی تغییرات بازار مسکن تبدیل شود و مردم بخشی از اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این نهاد رسمی دریافت کنند. اما برای تحلیل دقیق روندهای بازار مسکن نیازمند اطلاعاتی پیرامون تغییرات منطقه ای قیمت و حجم معاملات و البته حجم فروش آپارتمان های متعلق به گروه های سنی مختلف است که در این گزارش صرفا بر اساس میانگین وزنی قیمت محاسبه و منتشر شده است. به این ترتیب اطلاعات اعلام شده توسط مرکز آمار ایران کامل و همه جانبه نیست.

محاسبه میانگین وزنی قیمت مسکن از سال گذشته توسط مرکز آمار ایران رایج شده است و در این شیوه با استفاده از روش های آماری، پارامتر سن بنا را از قیمت نهایی ملک حذف کرده اند تا به این ترتیب اثرگذاری این متغیر بر قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در پایتخت، خنثی شود.

لازم به ذکر است که مشکل اصلی این نوع از محاسبه قیمت مسکن این است که چندان قدیمی نیست و به همین دلیل آرشیو کاملی از آن وجود ندارد. در نتیجه برای مقایسه روندهای طی شده در بازار مسکن به شکل میان و بلند مدت، چندان مفید و موثر نخواهد بود. به همین خاطر است که خیلی از تحلیلگران و فعالین بازار مسکن، ترجیح می دهند که منتظر گزارش های بانک مرکزی باقی بمانند. در نتیجه، اهمیت انتشار عمومی گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی تهیه می شود، بسیار بالاست و عملا در بازار اثرگذار خواهد بود.

از سال ها پیش، بانک مرکزی مرجع اصلی اعلام میانگین قیمت مسکن در تهران بوده است. با وجود تاخیرهایی که در اعلام قیمت مسکن صورت می گیرد، بعید نیست که رکود بیشتری این بازار را در بر بگیرد. چرا که خیلی از متقاضیان ترجیح می دهند صبوری پیشه کرده و منتظر آمارهای دقیق این مرجع باقی بمانند.

دیدگاه ها غیرفعال است