آمارهای قیمت مسکن مرکز آمار ایران

آمارهای مرکز آمار ایران قابل اطمینان است؟!

صرف نظر از شایعات و اخباری که مدام در مورد قیمت مسکن به گوش می رسد، یکی از اصلی ترین مراجع اطلاع رسانی در مورد قیمت ها، مرکز آمار ایران است. اما سوال این جاست که تا چه حد می توان به اطلاعات این مرکز اطمینان داشت؟

همین چند روز پیش بود که مرکز آمار ایران اطلاعاتی در مورد قیمت مسکن در شهرهای مختلف ایران ارائه کرد و بر اساس این اطلاعات ارزان ترین و گران ترین شهرهای ایران مشخص شدند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شهر یاسوج تا بهار سال ۱۴۰۰ تنها شهری بوده است که قیمت مسکن در آن زیر ۲ میلیون معامله میشد. اما در تابستان امسال، اوضاع کاملا متفاوت است و مالکان معمولا برای خانه های خود، از متری ۵ میلیون تومان قیمت گذاری می کنند و گاهی تا ۱۲ میلیون تومان( به ازای هر متر مربع) هم می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس اطلاعات و آمارهایی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، قیمت مسکن در یاسوج در بهار سال ۱۴۰۰ حدود ۱ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان بوده است.

بعد از آن، شهر بیرجند بود که خانه با قیمت متری ۳ میلیون و ۹۱۱ هزار تومان در آن معامله می شد. سپس نوبت به شهر ایلام می رسید که در جایگاه سوم قرار بگیرد و قیمت مسکن در آن حدود ۳ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان بود.

اما در حال حاضر اوضاع کاملا با بهار سال ۱۴۰۰ متفاوت است. بررسی میدانی و فایل های فروش مسکن در شهر یاسوج نشان می دهد که در تابستان سال ۱۴۰۱، هیچ آپارتمانی در سطح شهر با قیمت زیر ۵ میلیون تومان پیدا نمی شود. رسانه های محلی نیز نسبت به آمارهای مرکز آمار ایران واکنش نشان دادند و اعلام کردند قیمت مسکن در بخش های مختلف شهر متفاوت است. همچنین موضوع این جاست که در این شهر، قیمت زمین و مسکن متفاوت است. در برخی از نقاط شهر، قیمت هر متر زمین به حدود ۱۳ میلیون تومان نیز می رسد. از طرفی دیگر امکان خرید خانه با این قیمت، توسط طبقه متوسط و کم درآمد شهر وجود ندارد.

این موضوع حتی در مورد مناطقی از شهر که توسعه نیافته هستند و هیچ گونه امکاناتی مثل جاده آسفالت یا حریم های عمرانی ندارند نیز صدق می کند. به زحمت می توان خانه ای پیدا کرد که متری تا ۵ میلیون تومان معامله شود. قیمتی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است حتی در مورد حاشیه شهر یاسوج نیز صدق نمی کند. چرا که در این مناطق نیز قیمت هر متر مربع خانه بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به همین دلیل است که چندان نمی توان اطلاعات مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت مسکن را معتبر دانست و یاسوج را ارزان ترین شهر ایران به حساب آورد. چرا که قیمت مسکن حتی در روستاهای دور افتاده مناطق حاشیه ای یاسوج نیز بالاتر از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می شوند. عددی که اصلا نزدیک به آمارهای این مرکز نیز نمی باشد.

در صورتی که به بررسی فایل های فروش مسکن در شهرستان یاسوج بپردازید، متوجه خواهید شد که بیشتر این املاک گران قیمت حتی دارای امکاناتی مثل آسانسور یا پارکینگ نیستند یا این که نما ندارند. با این وجود قیمت آن ها بسیار بالاست و هر کسی قادر به خریدشان نیست. از طرفی دیگر، آپارتمان هایی که دارای امکاناتی مثل آسانسور و پارکینگ و انباری هستند، معمولا با قیمت بالاتر از متری ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

از طرفی دیگر، وضعیت بازار اجاره مسکن نیز در این شهر بحرانی است و مستاجران را دچار مشکلات بسیاری کرده است. قیمت رهن یک خانه در مناطق متوسط شهر از ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می رسد. گاهی این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان نیز می رسد که اصلا برای طبقات متوسط و پایین تر جامعه، مناسب و قابل پرداخت نیست. مستاجرین یاسوجی از این وضعیت گلایه های زیادی دارند.

اوضاع حتی در روستاها و شهرک های اطراف یاسوج نیز بهتر نیست. در واقع قیمت رهن این خانه ها نیز دست کمی از قیمت شهر ندارد و در این میان، تنها کسانی که دچار ضرر و زیان می شوند، مردم هستند.

یاسوج به عنوان یکی از محروم ترین نقاط کشور، نیازمند رسیدگی های بیشتری است. به خصوص حالا که اوضاع بازار مسکن این گونه شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است