واگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا پایان شهریور

تا پایان شهریور، 100 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن افتتاح خواهد شد

با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، امیدهای زیادی برای خانه دار شدن در میان خانواده های بدون خانه، جریان گفت. در حال حاضر به نظر می آید که با تمام چالش ها و مشکلات، این طرح مسیر خود را طی می کند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به این نکته اشاره کرد که حدود ۹۰ درصد از اراضی مورد نیاز برای ساخت این واحدهای نهضت ملی مسکن تامین شده اند و به زودی و در شهریور امسال، اولین مرحله از طرح بزرگ نهضت ملی مسکن با بهره برداری از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی افتتاح خواهد شد.

محمود محمودزاده، در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن چنین گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان شهریور امسال، اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده می شوند که حدود ۱۰۰ هزار واحد هستند. این واحدها به کسانی تحویل داده می شود که زودتر از دیگران در این طرح شرکت کرده و آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند و عامل ساخت پروژه بوده اند.

معاون مسکن و ساختمان سازی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد که این واحدها در استان های یزد، کرمان، خراسان جنوبی و …خواهد بود.

آورده ی دهک های مختلف، متفاوت خواهد بود!

محمود محمود زاده در رابطه با مبلغ آورده ی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده ی مسکن که سوال بسیاری از متقاضیان بود، چنین توضیح داد: هر یک از دهک های اقتصادی، مبلغ آورده ی متفاوتی خواهند داشت. دهک های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و حدود ۸۰۰ هزار خانوار می باشند، فقط ۲۰ درصد آورده ی اولیه را باید تامین کنند و ۸۰ درصد باقی مانده با پرداخت تسهیلات دولتی برای آن ها انجام خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان سازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: برای دهک های متوسط نیز حدود ۵۵ درصد هزینه ی تمام شده از طریق تسهیلات صورت می گیرد. در حال حاضر، یک کارگروه ویژه به دستور رئیس جمهور و با حضور معاون اول ایشان تشکیل شده است تا تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه به توان خانوارها صورت بگیرد. در مورد قیمت تمام شده ی مسکن نیز باید اعلام کنم که این نکته به مسائل زیادی بستگی دارد. دولت نیز در تامین زمین، سود تسهیلات و یارانه انشعابات کمک خواهد کرد تا قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند.

وی همچنین در مورد آورده ی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان های مختلف صحبت کرد و اشاره نمود که با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا و مدت زمان آغاز ساخت، آورده ی متقاضیان هر استان مختلف است.

وی در ادامه چنین توضیح داد: برای شهرهایی که جمعیت آن ها کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است، زمین واگذار می شود. در واقع ساخت مسکن به شکل تدریجی و دوسالانه صورت می گیرد و هیچ گونه فشاری برای میزان آورده، وجود نخواهد داشت. اما موضوع در پروژه هایی که به شکل انبوه سازی پیش می رود و با آورده ی متقاضیان آغاز می شود، متفاوت خواهد بود. این تفاوت نیز به تراکم ساختمان و مسائل دیگر بستگی دارد. آورده ی این دسته از متقاضیان باید زودتر آورده شود. اما به هرحال تمام تلاش دولت این است که قیمت طرح نهضت ملی مسکن، به طرز قابل توجهی کمتر از قیمت واحدهایی باشد که توسط بخش خصوصی و در مجاور همین طرح نهضت ملی مسکن ساخته می شود.

محمود محمودزاده در مورد پایه قیمتی طرح نیز توضیحاتی ارائه داد: این پروژه باید به گونه ای انجام شود که هم برای سازنده ها به صرفه باشد و هم برای مردم، قیمت ها به حداقل ممکن برسد. در بعضی از شهرهای جنوب کشور، مشکل مصالح ساختمانی و حمل و نقل وجود داشت که ضریب هزینه های این دو عامل نیز در نظر گرفته شده و به قیمت پایه افزوده شده است.

وی در ادامه به جلسه ای که در هفته ی آینده با هیئت مدیره ی انبوه سازان دارد، اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که از نظرات آن ها، بهره مند خواهند شد.

محمودزاده همچنین در مورد مبلغ تسهیلات این طرح نیز صحبت کرد و گفت: این مبلغ برای شهر تهران ۴۵۰ میلیون، برای کلان شهرها ۴۰۰ میلیون، برای مراکز استان ها ۳۵۰ میلیون و برای دیگر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون خواهد بود. با توجه به نقش صندوق ملی مسکن، بازپرداخت این تسهیلات احتمال بسیار زیاد، کمتر خواهد شد که جزئیات آن را بعدا به اطلاع می رسانیم.

تعدادهای واحدهای ساخته شده توسط این طرح و زمین های تامین شده، چقدر است؟

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در مورد میزان مشارکت افراد در این طرح چنین توضیح داد: تا به این لحظه، بیشتر از ۵ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در هفت فاز اعلام شده، ثبت نام کرده اند که بیشتر از ۹۰ درصد این متقاضیان، پالایش شده اند و اطلاع رسانی لازم برای تکمیل پرونده ی این متقاضیان، از سوی ادارات کل استان و شهرهای جدید نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: بیشتر این ۱۰ درصدی که هنوز پالایش نشده اند، مربوط به دو گروه می باشند: گروه اول متقاضیان جدیدی است که ثبت نام آن ها از ۱۵ تیرماه به بعد بوده است. گروه بعدی نیز مربوط به خانواده هایی است که بیش از ۳ فرزند دارند و مشمول قانون حمایت از جمعیت می شوند و پالایش آن ها نیز در دست انجام است.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی چنین اظهار کرد: در حال حاضر، تعداد ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری، در حال ساخت و ساز هستند که از این تعداد، ۵۰ هزار واحد آن ها، بافت فرسوده هستند و الباقی آن نیز پروژه های در حال ساخت می باشند. حدود ۱۶۰ هزار واحد روستایی و ۳۳۳ هزار واحد خودمالکی نیز وجود دارد. در ضمن بیش از ۴۰۰ هزار واحد هم در مرحله ی خاکبرداری و فونداسیون ساختمان سازی هستند که در کل، مجموع تمام این واحدهای در حال ساخت، بیش از ۱ میلیون و نیم واحد است.
وی در ادامه گفت: از ۴ میلیون واحدی که توسط طرح نهضت ملی مسکن وعده داده شده است، ۳.۲ میلیون از آن ها، واحدهای هستند که در شهر ساخته می شوند و الباقی نیز، مسکن های روستایی می باشند. برای مسکن شهری نیز، یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد زمین مسکونی، تامین شده است.

محمودزاده در انتها نیز چنین گفت: اراضی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم برای الحاق به محدوده یا شهرک نیز مورد بررسی قرار گرفته اند که به طور کلی، دو و ۹ دهم این اراضی، استعداد تامین واحد را دارند. در حال حاضر، بیشتر از ۹۰ درصد اراضی چهارساله، تاکنون تامین شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است