تا پیش از تابستان، بخش هایی از واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد!

تا پیش از تابستان، بخش هایی از واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد!

به گزارش پرشین سازه، جلسه ای با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی، نماینده بانک مسکن، رئیس بنیاد مسکن و مدیران کل راه و شهرسازی استان ها برگزار شد و در طول آن، روند پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بررسی گردید.

در طول این جلسه که به شکل وبینار برگزار شد، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی یعنی محمود محمودزاده گفت که تلاش ها بر این است که تا پایان خردادماه، تکلیف تامین اراضی نهضت و متقاضیان مشخص شود.

وی در ادامه اشاره کرد که بیش از ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در مرحله های مختلف اجرایی هستند. این واحدها پیشرفت قابل قبولی داشته اند.

محمود محمودزاده چنین گفت: در تلاش هستیم که تا پیش از تابستان، تعداد پروژه های افتتاح شده از نهضت ملی مسکن را افزایش بدهیم و به بهره برداری برسانیم.

استان ها باید از ظرفیت ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن استفاده کنند

محمودزاده در ادامه به آمادگی کامل بخش های مختلف اجرایی و شرکت ها و سازمان های تابعه ی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت که تمام این واحدها برای رفع مشکلات احتمالی استان ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن آماده هستند.

او تاکید نمود: هیچ گونه مانعی در راه بهره مندی از ماده ۱۰ قانون جهش تولید وجود ندارد و تمامی دستگاه ها آماده ی همکاری هستند. پیگیری های ویژه ی استانی نیز می تواند در جهت اجرای این طرح موثر باشد. در رابطه با تامین زمین مورد نیاز نیز، عدد قابل توجهی تامین شده است و برای تامین الباقی زمین ها هم می توان از ظرفیت های ماده ۱۰ قانون جهش تولید استفاده کرد.

همچنین او در رابطه با سندهای دفترچه ای و الزام سازمان ثبت و اسناد مبنی بر پذیرش آن ها در قراردادهای مشارکتی نیز چنین بیان کرد: با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جلسه ای برای رفع مشکل پذیرش اسناد دفترچه ای برگزار کردیم و مقرر شد که این کار صورت بگیرد. بر همین اساس، سندهای دفترچه ای در کلیه قراردادهای سازمان ملی و دیگر قراردادهای دولتی باید مورد پذیرش قرار بگیرد. این مصوبه توسط شورای عالی مسکن تصویب شده است و باید اجرا گردد.

آیا احتمال افزایش تسهیلات نهضت ملی وجود دارد؟

محمودزاده در پاسخ به این سوال چنین توضیح داد: برخی از پروژه ها ممکن است به دلایل فنی هزینه ی ساخت بیشتری داشته باشند. در چنین شرایطی باید به ستاد وزارتخانه اعلام گردد تا در اسرع وقت به رفع مشکل افزایش وام برای این دسته از واحدها بپردازند. در حال حاضر حدود ۱ میلیون و ۳۸۴ واحد از این طرح با کاربری مسکونی تامین شده اند و آماده ی بارگزاری می باشند. در این خصوص، تمامی دستگاه های اجرایی استان باید همکاری مناسبی داشته باشند.

کدام یک از واحدهای نهضت ملی مسکن، بدون آورده ی متقاضی ساخته خواهند شد؟

معاون راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال به همکاری بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و چنین گفت: در چنین شرایطی نیازی به آورده ی متقاضیان نخواهد بود و ساخت و ساز واحدهای این نهادها و سازمان ها می تواند بلافاصله بعد از همکاری با ادارات کل راه و شهرسازی آغاز گردد.

ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن چنین الزام می کند که تمامی وزارتخانه ها، موسسات و دستگاه های دولتی و تمامی شرکت هایی که به طور کامل و ۱۰۰ درصد متعلق به دولت هستند، اراضی مازاد خود را شناسایی کرده و در اختیار نهضت ملی مسکن قرار بدهند. این شرکت ها و ادارات دولتی بعد از اعلام وزارتخانه به مدت ۱ ماه فرصت دارند که نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

البته این ماده تبصره ای نیز دارد که در آن چنین آمده است: در صورتی که دستگاه های موضوع این ماده در مدت زمان مقرر شده از اعلام وزارت راه و شهرسازی، اقدام به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک وظیفه دارند که به درخواست وزارت راه و شهرسازی، به مدت ۱ ماه ترتیب این انتقال سند را بدهند و سند مالکیت جدید را به نام دولت و با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر نمایند.

دیدگاه ها غیرفعال است