هزینه ی ساخت مسکن دولتی در سال ۱۴۰۲

هزینه ی ساخت مسکن دولتی در سال 1402

اخبار ضد و نقیض مختلفی در خصوص قیمت تمام شده ی مسکن دولتی به گوش می رسید. اما حالا که جزئیات بیشتری در خصوص هزینه های ساخت و ساز مسکن دولتی منتشر شده، مشخصاً باید در انتظار ساخته نشدن این واحدها بمانیم.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که در خصوص این موضوع منتشر شده اند نشان می دهد که دولتی ها، باز هم بهایی را که برای ساخت مسکن در نظر گرفته اند، بسیار پایین است. در واقع خیلی از سازندگان می گویند که رقم اعلام شده از سوی دولت، عملاً نصف هزینه ای است که بساز و بفروش ها برای ساخت و ساز در تهران اعلام می کنند.

خیلی از این سازندگان از ارقامی که توسط دولت اعلام شده، چنین استنباط می کنند که اصلا این عدد برای نساختن اعلام شده است.

در واقع دولت به جای اینکه مسیر ساخت و ساز را هموارتر کند، با اعلام چنین عدد و رقمی، مانعی دیگر بر سر مسیر تولید مسکن قرار می دهد. چرا که اساسا این اعداد اصلا با واقعیت بازار هماهنگی ندارد.

هر متر مربع ساخت مسکن، ۱۰ میلیون تومان هزینه می برد!

بر اساس آمارها و جداولی که اخیرا دولت منتشر کرده و به موضوع هزینه های ساخت و ساز در سال جاری می پردازد، هزینه ی هر متر مربع ساخت مسکن حدوداً ۱۰ میلیون تومان است.

انتشار چنین جدولی در انتهای سال، از سوی دولت کاملا مرسوم و رایج است و بیشتر سازندگان در انتظار تعیین قیمت های ساخت مسکن می مانند. البته لازم به ذکر است که هزینه ی اعلام شده بدون در نظر گرفتن قیمت زمین است.

این جدول آماری که قیمت ساخت مسکن در تهران را مشخص می کرد، امسال با چالش های بزرگی رو به روست. خیلی از سازندگان می گویند که قیمت های اعلام شده تقریبا نصف هزینه ای است که در زمستان سال ۱۴۰۱، برای ساخت مسکن به کار می رود.

بنابراین با احتساب تورم سال ۱۴۰۲، باید این رقم را خیلی بالاتر در نظر گرفت. در حال حاضر، اعلام شده که مسکن دولتی به طور میانگین در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع هزینه خواهد داشت. اما سازندگان می گویند که این رقم نصف مبلغ و هزینه ی واقعی است. برای ساخت و ساز در تهران، سازندگان همین الان هم متری ۲۰ میلیون تومان هزینه می کنند.

البته این موضوع در مورد ساختمان های مختلف و محله های مختلف تهران، متفاوت است. برخی از سازندگان شمال شهر تهران می گویند که بدون احتساب قیمت زمین، هزینه ی ساخت و ساز در مناطق شمالی تهران، بیش از ۲۰ میلیون تومان شده است.

علاوه بر این، سازندگان اعلام می کنند که باید تورم سال ۱۴۰۲ را نیز در نظر گرفت. به نظر می آید که دولتی ها، تورم ساخت مسکن در سال جاری را حدوداً ۳۰ درصد در نظر گرفته اند. اما پیش بینی سازندگان از قیمت ها و تورم کاملا متفاوت است.

آن ها می گویند که در سال ۱۴۰۲، حدوداً ۴۰ درصد تورم ساخت مسکن خواهیم داشت. این سازندگان می گویند که تورم ساخت در ابتدای سال ۱۴۰۱ با حالا ، حدوداً ۶۶ درصد بوده است.

با تمام این گمانه زنی ها در خصوص تورم ساخت مسکن در امسال، می توان نتیجه گرفت که پیش بینی تورم ۳۰ درصدی که از سوی دولت تعیین شده، کاملا خوشبینانه است و با واقعیت کنونی بازار مسکن هماهنگی ندارد.

موضوع اختلاف قیمت آمارهای دولت با واقعیت بازار، چیز چندان جدیدی نیست و هر ساله، بحث های زیادی پیرامون این موضوع شکل می گیرد. سازندگان مدام اصرار می کنند که ارقام منتشر شده از سوی دولت، اصلا با قیمت واقعی تطابق ندارد و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

موضوع قیمت گذاری ساخت مسکن با دیگر قیمت گذاری هایی که در مورد دیگر محصولات به کار می رود، کاملا متفاوت است. بازارهای دیگر موظف هستند که از قیمت هایی که سیاستگذار تعیین کرده، تبعیت کنند. اما ماهیت بازار مسکن این اجازه را نمی دهد.

بیشتر سازندگان می توانند به راحتی نرخ های دولتی را کنار بگذارند. البته ناگفته نماند که شرایط بازار مسکن نیز به گونه ای است که تورم روزافزون، اجازه ی اعمال چنین نرخ هایی را به سازندگان می دهد.

در طی سال های اخیر، قیمت مصالح ساختمانی و دیگر هزینه های ساخت به قدری بالا رفته که طبیعتا روی قیمت تمام شده ی مسکن نیز اثر می گذارد. همچنین نمی توان قیمت تمام شده را پیش بینی کرد. در نتیجه، پروژه های مسکونی از زمانی که آغاز به کار می کنند تا زمانی که پایان کار را تحویل می گیرند، چندین بار مشمول تورم بازار می شوند و در نتیجه، چاره ای جز افزایش قیمت ندارند.

به این ترتیب هیچ سازنده ای نمی تواند قیمت تمام شده ی مسکن را پیش بینی کند. بهترین حالت این است که بازه ی قیمتی در نظر گرفته شود که البته این مورد نیز چندان دقیق و درست نیست.

نگاهی به جدول قیمت ساخت و ساز مسکن دولتی نشان می دهد که سیاستگذاران، هزینه ی ساخت ساختمان های یک الی دو طبقه را حدوداً ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته اند. برای ساختمان های ۳ الی ۵ طبقه، میانگین ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

ساختمان های ۶ الی ۷ طبقه نیز باید حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع هزینه کنند. هرچقدر تعداد طبقات بیشتر می شود، قیمت ساخت نیز بالاتر می رود. به نحوی که ساختمان های ۱۶ طبقه به بالا، هزینه ی ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای ساخت باید پرداخت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است