مسکن هنوز هم بیشترین سهم را در سبد خانوار دارد

مسکن هنوز هم بیشترین سهم را در سبد خانوار دارد

در جامعه ای که درگیر تورم است، بیشترین فشار روی دهک های پایین اقتصادی و قشر کم درآمد جامعه است. در خصوص تورم مسکن در کشورمان نیز می توان همین معضل را بیان کرد. آمارهایی که در خصوص قیمت مسکن دی ماه در تهران منتشر شد، نشان می دهد که هنوز هم سهم بزرگی از سبد هزینه ی خانوار خرج مسکن می شود. موضوعی که به تدریج تبدیل به یک معضل بسیار بزرگ برای خیلی از خانواده ها شده است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که هر ماهه توسط بانک مرکزی منتشر می شود، به خوبی نشان می دهد که تورم عمومی کشور تا چه حد روی شاخص مسکن اثر گذاشته است. البته در این میان از نوسان قیمت بازارهای موازی نیز نباید به سادگی عبور کرد.

در حال حاضر با توجه به این که بیشتر نهاده های ساختمانی گران شده اند، وضعیت مسکن نیز با شرایط بحرانی رو به روست. به نحوی که تمام ابعاد مسکن سازی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

آمارهایی که از بازار مسکن به گوش می رسد نیز اصلا جالب نیست. تورم نقطه ای این بازار به ۵۱.۳ درصد رسیده است. همچنین قیمت مسکن در قیاس با دی ماه سال گذشته، حدود ۳۹.۵ درصد رشد داشته است. وضعیت بازار اجاره نیز دست کمی ندارد و با رشد ۳۹.۴ درصدی رو به رو شده است.

تورم مسکن در خانواده هایی که در شهر زندگی می کنند نیز در طول یک سال به ۳۹.۶ درصد رسیده است. خانواده های روستایی نیز تورم ۳۸.۳ درصدی را تجربه کرده اند که در بازار اجاره این رقم به ۳۷.۸ درصد می رسد.

در ماه گذشته، تورم نقطه ای مسکن ۴۸.۵ درصد بوده است. از زمانی که دولت سیزدهم از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ روی کار آمد نیز تا آذرماه سال جاری، بخش مسکن با رشد ۵۵ درصدی مواجه بوده است. رشدی که باعث شده تا بیشتر هزینه های خانواده صرف مسکن شود.
سهم مسکن از تورم ماهانه چقدر بوده است؟!

ضریبی وجود دارد که بر اساس آن، اهمیت مسکن با دیگر شاخص ها مثل آب، برق و …سنجیده می شود. این ضریب عدد ۳۵.۵ درصدی را در کل کشور دارد. در این میان، ضریب اهمیت برای دهک اول از دیگر دهک ها بیشتر بوده است. اهمیت ضریب سهم مسکن در سبد خانوار برای دهک ۱۰، کمترین درصد را داشته است.

این آمارها به خوبی نشان می دهد که میزان اهمیت مسکن و فشاری که هزینه های آن به دوش مردم وارد می کند، بیشتر از همه بر روی دهک های پایین اقتصادی است. در واقع خانواده های کم درآمد، بیشترین بخش سبد هزینه های خود را خرج مسکن می کنند.
به طور کلی، سهم مسکن از تورم ماهانه ۰.۵ درصد است. سهم دهک ۱۰ بیشتر از همه است. دهک های نهم، هشتم و ششم، در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

نکته ی مهمی که در خصوص این آمارها می توان گفت، این است که خانواده هایی که پیش از این جزو طبقات متوسط جامعه به حساب می آمدند، در حال حاضر و با افزایش تورم، به طبقات ضعیف جامعه تبدیل شده اند. در واقع تورم بدون این که مشخص باشد، خیلی سریع طبقات اقتصادی مردم را تغییر می دهد و سرمایه ی آن ها را نابود می کند.

از سوی دیگر، شاخص مسکن اهمیت زیادی برای خانوارها دارد. به همین دلیل است که با افزایش تورم در این بازار، مردم ناچار هستند که بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن کنند. در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، سهم مسکن در سبد خانواده خیلی کمتر است. به نحوی که افراد تنها ۲۰ درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص می دهند. اما برای کشور ما، این عدد حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد است.

فشاری که موضوع مسکن بر طبقات پایین و کم درآمد جامعه ایجاد می کند، کمرشکن است. به تدریج این موضوع می تواند تبدیل به ناهنجاری های اجتماعی متعددی مثل حاشیه نشینی، ساخت پشت بام و ده ها معضل دیگر بیانجامد.

از سوی دیگر طرح های خانه سازی دولتی نیز در هاله ای از ابهام به سر می برند و هنوز مشخص نیست که این طرح ها قرار است چه آینده ای داشته باشند. این در حالیست که تمام آمارها به خوبی نشان می دهد که نیاز فوری به ساخت مسکن وجود دارد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

دیدگاه ها غیرفعال است