آیا الان زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟

آیا الان زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟

وضعیت مسکن چند هفته ای است که دوباره بحرانی شده است. ثبانی که در مهرماه شاهدش بودیم، با افزایش ناگهانی نرخ ارز دوباره به هم ریخت و منجر به افزایش قیمت مسکن شد. اما سوالی که خیلی از متقاضیان و خریداران مسکن می پرسند این است که آیا در حال حاضر، خرید مسکن منطقی است؟!

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از کارشناسان می گویند که خریداران مصرفی در هر زمانی که قادر به خرید بودند، باید خرید مصرفی خود را انجام بدهند. در واقع، اگر می خواهید خانه ای را برای مصرف شخصی خودتان بخرید، توصیه به خرید است.

به نظر می آید که حالا زمان خوبی برای ورود به بازار مسکن است. بعد از این که قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان رسید، دوباره شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم. اما پس از گذشت چند هفته، حالا وضعیت مسکن تقریبا ثابت است و می توان به این بازار ورود پیدا کرد.

البته پیش از این نیز خیلی از کارشناسان توصیه می کردند که خریداران مصرفی باید در هر زمانی که توانستند، خرید خود را نهایی کرده و به این بازار وارد شوند.

در حال حاضر، بیشتر سرمایه گذاران اطمینانی از روند قیمت ها ندارند و نمی دانند کدام یک از بازارهای موجود رشد بهتری دارد و سرمایه گذاری در کدام یک از آن ها، می تواند با سود بیشتری مواجه باشد.

بررسی آمارهای موجود نشان می دهد که به آغاز دولت سیزدهم در مردادماه سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی شهر تهران، ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. اما در حال حاضر و با توجه به آمارهای بانک مرکزی، قیمت هر متر به ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که در کمتر از ۱۶ ماه، قیمت مسکن با رشد ۵۵ درصدی مواجه بوده است.

اما چرا قیمت مسکن به سرعت افزایش پیدا می کند؟ طبیعی است که اصلی ترین عامل رشد قیمت ها در بازار مسکن، تورم افسارگسیخته ای است که در حال حاضر بر تمام بازارهای کشور سایه افکنده است. این شاخص روی تمام کالاها و خدمات اثر می گذارد و در نتیجه، نوسان قیمت در بازارهای مختلف را به وجود می آورد. در این میان، طبیعی است که بازار مسکن نیز مستثنی نباشد. بلکه تاثیر بلند مدت تری هم می گیرید و عموما به چسبندگی قیمت مبتلا می شود.

در نتیجه به نظر می آید که خرید خانه در هر زمانی، می تواند انتخاب معقول و درستی باشد. در طی سال های گذشته، هیچوقت قیمت مسکن دچار کاهش نشده و همواره سیر صعودی داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است