تغییرات جدید بازار جهانی سنگ آهن و ذغال سنگ

بازار جهانی سنگ آهن و ذغال سنگ، دستخوش تغییر است

خبرها در سراسر دنیا نشان از گرانی بی سابقه مصالح ساختمانی می دهد. اما در این میان، سنگ آهن توانست دوباره قیمت ۱۰۰ دلار را در بازارهای جهانی کسب کند. این در حالیست که ذغال سنگ مصرفی در فولادسازی، همچنان روند کاهش قیمت را در پیش گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، کاهش قیمت ذغال سنگ مصرفی در فولادسازی کشور چین، نشان از این می دهد که دولت این کشور با وجود وعده های مختلف برای حمایت از بخش مسکن، هنوز هم نتوانسته است که اوضاع را در این حوزه کنترل کند.

در روز ۱۸ جولای، یعنی دوشنبه ای که گذشت، جریان کاهش قیمت سنگ آهن بازار چین متوقف شد و توانست دوباره به کانال ۱۰۰ دلاری به ازای هر تن سنگ آهن معیار پلتس برگردد.

گزارش ها حاکی از این است که این افزایش قیمت، دلایل منطقی ندارد. چرا که تقاضا برای خرید سنگ آهن وارداتی از چین پایین است و این رشد قیمت، دلایل احساسی و روانی دارد.

این در شرایطی است که سیگنال های بنیادین اثرگذاری بر قیمت سنگ آهن چین تغییر خاصی نکرده است اما وعده های مختلف دولت چین در راستای حمایت از تولید مسکن در این کشور و همچنین دستور دولت به بانک ها جهت حمایت و تامین منابع مالی این طرح، منجر به افزایش قیمت سنگ آهن وارداتی و سنگ آهن داخلی کشور چین شده است.

لازم به ذکر است که فروش محصول برای تحویل در ماه آگوست( اواسط مرداد تا اوایل شهریور) همچنان با تخفیف انجام می شود اما تقاضا برای خرید سنگ آهن در ماه سپتامبر ( اواخر شهریور و اوایل مهر) بسیار بالاست. جریان افزایشی ایجاد شده در بازار سنگ آهن این کشور باعث شد تا بهای معامله ی هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به این کشور، در روز دوشنبه به ۱۰۰ دلار و ۹۰ سنت برسد که نشان از رشد ۴.۵ درصدی می دهد.

افت نرخ ذغال سنگ

با وجود رشد بی نظیر سنگ آهن در کشور چین، به نظر می آید که ذغال سنگ در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته است. گرچه دولت چین وعده های زیادی جهت حمایت از بخش ساخت و ساز مسکن داده است اما حتی این وعده ها نیز نتوانست مانع از کاهش قیمت ذغال سنگ وارداتی از استرالیا به این کشور شود. در چنین وضعیتی، اوضاع افزایش عرضه نسبت به تقاضا هم مزید بر علت شد و زمینه ای دیگر برای کاهش قیمت ذغال سنگ آسیا را فراهم آورد.

با توجه به این شرایط، هر تن ذغال سنگ کک شوی وارداتی از کشور استرالیا، در روزهای ابتدایی هفته با قیمت ۲۳۰ دلار به ازای هر تن، خرید و فروش شد که نشان از کاهش سه درصدی این محصول دارد.

در همین زمان، این محصول تحویل بنادر چین هم با کاهش نرخ ۰.۶ درصدی مواجه بوده است و به ازای هر تن، به قیمت ۳۴۸ دلار خرید و فروش شده است. اوضاع بحرانی فولادسازان چینی نشان از این می دهد که قیمت ذغال سنگ کک شوی، قرار است از این نیز پایین تر برود و کاهش بیشتری را تجربه کند.

برخی از تاجران بین المللی چنین می گویند که بازار ذغال سنگ در چنین روزهایی با افزایش عرضه فیزیکی مواجه است و همین مسئله، قیمت آن را پایین تر نیز می آورد.

پلتس چنین گزارش داده است: همزمان با تضعیف صنعت فولاد و افزایش عرضه فیزیکی ذغال سنگ، خیلی از خریداران تنها زمانی اقدام به خرید می کنند که نیاز ضروری و عاجل داشته باشند. به همین دلیل است که بازار از این بابت با افت تقاضا مواجه شده است.

همچنین شرایط و اوضاع وخیم اقتصاد جهانی و ترس از بروز رکود اقتصادی نیز به کاهش خرید ذغال سنگ و در نتیجه کاهش قیمت جهانی آن کمک کرده است. خیلی از خریداران ترجیح می دهند که در چنین اوضاعی دست به خرید نزنند و حتی خریدهایی که در روزهای گذشته انجام داده اند را با سرعت زیاد به فروش برسانند تا دچار ضرر نشوند و از تبعات رکود احتمالی جهانی در امان بمانند.

آهن قراضه ، سقف قیمت خود را زد!

پلتس، در گزارشی پیرامون قیمت آهن قراضه در کشور ترکیه در روز ۱۸ جولای به تغییر جهت قیمتی آن، اشاره کرد. باز هم محصولات فولادی کشور ترکیه با کاهش تقاضا مواجه شده است و همین مسئله، منجر به عقبگرد قیمت آهن وارداتی از این کشور شده است.

این در حالیست که آهن قراضه طرفداران بیشتری پیدا کرده است و همچنان ثبت سفارش محموله های قراضه آهن برای تحویل در ماه آگوست بالاست. اما توجه فولادسازان ترکیه برای خرید این محموله ها کمتر شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است