افزایش اثرگذاری قیمت دلار بر بازار مسکن

فاصله اثرگذاری قیمت دلار بر بازار مسکن کاهش پیدا کرده است!

تا پیش از هفته های اخیر، در صورتی که نرخ ارز دچار نوسان می شد، مدت زمانی طول می کشید تا بر روی بازارهای موازی مثل بازار مسکن اثر بگذارد. اما در تجربه ی اخیر رشد ارزی، متوجه شدیم که این فاصله بسیار کوتاه تر شده است و هر چقدر که قیمت دلار با رشد مواجه شود، با مقدار اندکی شدت و ضعف، این رشد قیمت به بازار ملک نیز می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، در چند سال گذشته، بازار مسکن خیلی دیرتر از بازارهای موازی مثل طلا و ارز نسبت به تحولات اقتصادی واکنش نشان می داد. اما در یکی دو سال اخیر، می بینیم که این اتفاق تغییر پیدا کرده است و تغییر قیمت در بازارهای موازی، خیلی زود و سریع روی قیمت ملک نیز اثر می گذارد.

از آبان ماه سال گذشته تا به امروز، قیمت مسکن با رشد ۴۶ درصدی مواجه شده است و از متری ۳۲ میلیون تومان در تهران به هر متر ۴۶.۷ میلیون تومان رسیده است. تورم عمومی نقطه به نقطه نیز عدد بالایی را نشان می دهد که معادل ۴۸.۵ درصد است. این رقم تقریبا با رشد قیمت مسکن برابری می کند.

از طرف دیگر، قیمت دلار نیز در طول یک سال اخیر، رشد سرسام آوری داشته است و نسبت به سال گذشته، حدود ۴۰ درصد بیشتر بیشتر شده است. در آذرماه سال گذشته، دلار آمریکایی را با قیمت ۲۸ هزار تومان خریداری می کردیم. اما در حال حاضر، بازار ارز قیمت هر دلار ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان و در صرافی ها از ۴۰ هزار تومان عبور کرده است.

این افزایش قیمت بسیار زیاد دلار باعث شده است که قیمت مسکن نیز بالا برود و عملاً متاثر از آن باشد. این موضوع توسط بسیاری از فعالین صنعت ساختمان که روزانه با قیمت نهاده های ساختمانی سر و کار دارند، تایید شده است. در حقیقت خیلی از آن ها به دلیل نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی، دست از این بازار شسته اند و همین مسئله منجر به کاهش تولید مسکن نیز شده است.

اگر قیمت خانه را با نرخ دلار در ماه های اخیر مقایسه کنیم، متوجه می شویم که همسویی نسبی میان این دو شاخص وجود دارد. تا شهریور ماه سال جاری، دلار با قیمت ۳۲ هزار تومان خرید و فروش می شد. اما در حال حاضر قیمت هر دلار، به بیش از ۴۰ هزار تومان در صرافی ها رسیده است که افزایش ۲۲.۵ درصد را نشان می دهد.

قیمت خانه نیز از شهریور ماه تا آبان سال جاری، حدود ۸ درصد رشد داشته است. به این ترتیب در کمتر از دو ماه و بر اساس شاخص های بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از ۴۳.۲ میلیون تومان در شهریور ماه به ۴۶.۷ میلیون تومان در آبان ماه رسیده است.

گرچه آمارهای بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن در آذرماه هنوز منتشر نشده است اما می توان چنین برداشت که وضعیت در آذر سال جاری نیز صعودی بوده است. قیمت مسکن شهر تهران متاثر از رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی، فقط در طول یک ماه به ۶.۸ درصد رشد قیمت، دست پیدا کرده است.

از سوی دیگر، بحث انتظارات تورمی نیز در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نبوده است. از گذشته تا به امروز، نوسانات ارز به عنوان نمادی از وضعیت تورم در آینده بوده است. در چنین شرایطی مردم به خرید کالاهایی می پردازند که توان محافظت از سرمایه های آن ها در برابر تورم را دارا باشد. مثلا طلا، سکه و حتی خودرو می توانند گزینه های مناسبی در این شرایط باشند.

در ابتدای مهر ماه که نوسانات دلار آغاز شد، انتظارات تورمی نیز به وجود آمد و همین مسئله منجر به هجوم سرمایه های مردم به بازار مسکن و دیگر بازارهای موازی شد. کارشناسان بر این باور هستند که راهکارهایی برای حفظ آرامش بازار ارز می تواند در نهایت منجر به ثبات در بازار مسکن نیز شود.

در حال حاضر، بازارهای مختلف کشور دستخوش تغییرات اساسی شده اند و هر روز با افزایش قیمت ها مواجه هستیم. بازار نهاده های ساختمانی به عنوان پایه و اساس ساختمان سازی نیز وضعیت خوشایندی ندارد. قیمت خیلی از مصالح در کمتر از چند ماه، به شدت افزایش پیدا کرد و منجر به افزایش هزینه های تولید مسکن گشت. از سوی دیگر، سود سرمایه گذاران مسکن نیز بسیار کم شد و همین مسئله، منجر به عدم رغبت آن ها برای سرمایه گذاری مجدد می شود.

هر یک از این بحران ها می تواند به تنهایی وضعیت را به سمت یک فاجعه ببرد و باید هر چه سریع تر، سیاست های صحیح و درستی در پیش گرفته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است