قیمت دلار، چقدر روی بازار مسکن اثرگذار است؟

قیمت دلار، چقدر روی بازار مسکن اثرگذار است؟

این روزها، تمام بازارهای اصلی کشور متاثر از افزایش تاریخی قیمت دلار شده اند. یکی از کارشناسان فعال بازار مسکن در خصوص این موضوع چنین گفت: مسکن، ارز، طلا و بورس چهار رقیب بزرگ بازار هستند که بیشتر مواقع تحولات یکی از آن ها بر دیگری اثر می گذارد. گاهی مواقع ممکن است که در صورت افزایش سرمایه در بازار دلار، بازار مسکن کمی متوقف شود اما در نهایت عقب افتادگی خود را جبران خواهد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، آقای عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن در ادامه چنین گفت: تغییراتی که در بازار ارز رخ می دهد، ممکن است منجر به ایجاد تورم شود. اگر بازار واقعی باشد، عرضه و تقاضا با هم تناسب دارند. به همین دلیل است که اگر ساز و کار درستی برای کنترل و نظارت بر بازار عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، طبیعی است که فنر بازار رها می شود.

زینعلی ادامه داد: این تصور ایجاد شده است که احتمالا تغییراتی در قیمت ارز ایجاد خواهد شد. به همین خاطر است که تا شش ماه آینده، بعضی از سرمایه ها از بخش مولد یا سپرده های بانکی به بازار ارز منتقل می شود.

وی همچنین در خصوص اثرگذاری بازار ارز بر دیگر رقبا مثل بازار مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر که وضعیت بازار مسکن دچار رکود است و این مشکل احتمالا تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت. البته منظور این است که در این شرایط، قیمت مسکن پایین نخواهد آمد اما خبری هم از افزایش شدید قیمت ها نخواهد بود. خیلی از کسانی که می خواستند سرمایه ی خود را به کار ساخت و ساز وارد کنند، فعلا دست نگه داشته و سرمایه شان را به بازارهای موازی برده اند تا سودآوری کوتاه مدتی برایشان داشته باشد.

عباس زینعلی، کارشناس حوزه مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: بازارهای طلا، مسکن، ارز و بورس با هم رقابت دارند و تغییر در هر یک از آن ها، می تواند بر دیگری نیز اثر بگذارد. در برخی مواقع این اثرپذیری بسیار سریع است. به این معنی که اگر سرمایه ها به سمت خرید دلار برود، مسکن کمی متوقف شود اما در مدتی کوتاه، عقب افتادگی اش را جبران خواهد کرد.

سوال این جاست که در این وضعیت نا به سامان بازارهای اصلی کشور، مردم سرمایه ی خود را به کدام بخش بسپارند؟

به نظر این کارشناس بازار مسکن برای بهبود وضعیت باید تناسب میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. وی افزود: در حال حاضر، بازارهای ما دچار عدم تعادل شده اند. مثلا وقتی تولیدات صنایع و بخش های مولد، وضعیت خوبی ندارند یا کافی نیستند، قیمت سهام در بورس نیز نوسانی می شود. البته در این میان، مداخلاتی هم در بازار بورس رخ می دهد که از همان جنس مداخله در بازار طلا و ارز است. این اقداماتی که صورت می گیرد، اثرگذاری ریشه ای نخواهد داشت.

زینعلی گفت: سرمایه گذاران غالباً خیلی سریع خلاء ها را پیدا می کند و به آن سمت حرکت می نماید. چرا که اصلی ترین هدفش، سود کوتاه مدت است. مثلا یک زمانی بورس اوج می گیرد و سرمایه ها به آن سمت می رود. در مقطعی دیگر، بازار مسکن هم دچار این وضعیت می شود. این موضوع در خصوص تمامی بازارهای پر رقابت صدق می کند. ایران، کشور سرمایه گذاری های بلند مدت در بورس نیست. همه می خواهند که خیلی سریع به سوددهی برسند. به همین دلیل است که افراد، مدام سرمایه های خود را از این بازار به بازار دیگری می برند.

وی در خصوص وضعیت ساخت و ساز مسکن این روزها نیز چنین توضیح داد: فعلا در بازار مسکن با کمبود شدید عرضه مواجه هستیم. در یک سال گذشته نیز، تیم کنونی وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است که شرایط عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد. البته تلاش هایی هم صورت گرفته است اما ظرفیت زیادی در تیم وزارت راه وجود ندارد که قادر به پیشبرد امور باشند. به همین دلیل است که بعید می دانم بتوانند با اقدامات خود اثرگذاری خاصی داشته باشند.

قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، سرسام آور است!

گرچه در روزهای اخیر، گزارش هایی از سوی مراکز ارائه ی آمار کشور منتشر شده است که همچنان نرخ رشد ماهیانه ی قیمت در بازار مسکن تهران را نزولی می دانند، اما به هیچ وجه نباید فراموش کرد که قیمت هر متر مربع مسکن در این شهر، همچنان سرسام آور و بسیار بالاست.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت خانه در تهران، متری ۴۳.۷ میلیون تومان است. این رقم در قیاس با ماه گذشته ۱.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته، با افزایش قیمت ۳۸.۲ درصدی مواجه هستیم.

علاوه بر این، وضعیت معاملات مسکن در پایتخت نیز روند نزولی داشته است. آمارها نشان می دهند که در مهرماه تنها ۵۴۰۰ معامله ی مسکن شکل گرفته است که در قیاس با ماه قبل، خبر از کاهش ۱۰ درصدی می دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است