سازندگان مسکن، میلی به ساخت و ساز ندارند

سازندگان مسکن، میلی به ساخت و ساز ندارند

این روزها که بازار ساخت و ساز بسیار وخیم است و کمتر کسی تمایل به ساخت مسکن دارد، خبرهای عجیبی هم به گوش می رسد. یک کارشناس مسائل و بازار مسکن اعلام کرده است که اقشار جامعه هدف مسکن در شمال تهران، به جای خرید خانه در تهران به خرید مسکن در کشورهای دیگر مثل ترکیه، یونان، قبرس و اسپانیا مشغولند و در حال حاضر اجاره نشین می باشند.

به گزارش پرشین سازه ، این کارشناس بازار مسکن، آقای سعید آسویار در ادامه چنین افزود: در حال حاضر، افزایش قیمت ارز و نهاده های ساختمانی باعث شده است که خیلی از مردم انتظار تورم در بازار مسکن را داشته باشند. به طور کلی، نقش نهاده های ساختمانی در افزایش قیمت مسکن بیشتر از عوارض ساختمانی و زمین بوده است. در حال حاضر قیمت بیشتر مصالح ساختمانی از جمله سیمان و یونولیت بسیار بیشتر شده است. همچنین دستمزدها نیز افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه ضریب نقد شوندگی ارز بسیار بالاست، سرمایه های بیشتری به بازار مسکن وارد می شود و باید از همین حالا فکری به حال ثبات قیمت کرد.

سعید آسویار، کارشناس مسکن گفت: برخی از پروژه های مسکن به دلیل عدم وجود بودجه ی کافی متوقف شده است. بخش زیادی از بودجه ی عمرانی صرف هزینه های جاری، حقوق، دستمزد و بدهی های قبلی می شود. از سوی دیگر طرح های جدیدی نیز تعریف نمی شود و طرح های قبلی نیز نیمه کاره باقی مانده اند چرا که بودجه ی کافی وجود ندارد.

وی در ادامه به نقش بانک ها در این وضعیت اشاره کرد و اعلام نمود که بانک ها به دلیل تراز منفی، تسهیلات کافی به بخش های اقتصادی نمی دهند. این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان ساخت: سیستم بانکی به خاطر نبود منابع باعث شده سات که سرمایه های افراد به بازار ارز، طلا و مسکن وارد شود. زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می کند، هزینه های زندگی و تولید نیز بیشتر می شود.

وی در ادامه تاکید کرد که بیش از ۹۰ درصد ساخت و ساز در اختیار بخش خصوصی است و خارج از حیطه ی اختیارات دولت می باشد. بخش خصوصی هم به دلایل خاص خود از سرمایه گذاری در بخش مسکن اجتناب می کند.

آسوری اشاره کرد: در حال حاضر، بیشتر سازندگان مسکن، این حوزه را به صرفه نمی بینند. چرا که قیمت مصالح ساختمانی بسیار زیاد شده و رکود معاملات نیز بر بازار حاکم شده است. همچنین میزان ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر سیاست های غلط مالیاتی نیز به مشکلات این سازندگان دامن زده است.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران، سعید آسویار در ادامه اشاره کرد که بیشتر معاملاتی که در ماه های گذشته صورت گرفته است، مربوط به کسانی بوده که خانه ی خود را بهتر کرده اند. وی افزود: به طور کلی، جامعه ی کنونی، مسکن را یک دارایی امن می داند.

وی خاطرنشان ساخت: بیشتر معاملات مسکن در تهران مربوط به محله های جنوبی و میانی و البته خانه های کوچک متراژ بوده است. بخش از متقاضیان خرید مسکن در شمال تهران هم افرادی هستند که پیش از این فکری به حال سرمایه شان کرده اند و در کشورهایی مثل اسپانیا، ترکیه، قبرس و…خانه خریده اند و اینجا اجاره نشین هستند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه تنها راه ثبات قیمت مسکن را کنترل بازار ارز دانست و تصریح کرد: ثبات قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت منجر به آرامش بازار مسکن شود. این فرصت به دولت زمان می دهد تا طرح های موثرتری در حوزه ی تولید مسکن پیاده کند.

وضعیت وخیم ساخت و ساز و بی میلی سازندگان نسبت به این بازار در حالیست که بر اساس گزارش های بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱، ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این رقم در قیاس با ماه پیشین ۶.۸ درصد رشد داشته است. همچنین در قیاس با ماه مشابه در سال گذشته نیز رشد ۴۵.۹ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش های موجود، در آبان ماه تعداد ۸ هزار فقره معامله در شهر تهران صورت گرفته است که در قیاس با ماه پیشین، رشد ۴۷.۸ درصدی داشته است. همچنین در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته، رشد ۹.۶ درصدی را نشان می دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است