قیمت مسکن تهران: خرداد ۱۴۰۱ در قیاس با آذرماه

قیمت مسکن تهران خرداد 1401 در قیاس با آذرماه

گرچه وضعیت معاملات مسکن تهران در ماه مهر بسیار نزولی بود. اما با آغاز ماه دوم و سوم پاییز، وضعیت معاملات مسکن در اثر افزایش نرخ ارز متحول شد.

به گزارش پرشین سازه ، بیشترین و کمترین رشد معاملات مسکن در مناطق مختلف تهران اعلام شد. نکته ی جالب توجه اینجاست که با وجود افزایش شدید قیمت مسکن، رکود رخ نداده است و حجم معاملات نیز در قیاس با مهرماه بیشتر شده است.

بیشتر کارشناسان، دلیل اصلی افزایش تعداد معاملات را فرار از نابودی سرمایه می دانند. بازار مسکن در قیاس با دیگر بازارهای موازی، جای امن تری برای حفظ سرمایه است.

به طور کلی، در سه منطقه از تهران، میزان رشد قیمت مسکن از ۵۰ درصد نیز بیشتر بوده است. با این وجود، منطقه ۵ تهران که همیشه جزو مناطق محبوب و پرمعامله ی تهران بوده است، در ماه گذشته ۱۸ درصد رشد معامله داشته است. مناطق اطراف منطقه ۵ که قیمت های مناسب تری دارند نیز با رشد خوبی مواجه بوده اند. از جمله می توان به مناطق ۲۲ و ۲۱ اشاره کرد.

محبوب ترین مناطق تهران برای خریداران مسکن در خردادماه سال جاری کجا بوده است؟!

در میان تمام مناطق تهران، سه منطقه بوده اند که با رشد معاملات بیش از ۵۰ درصد رو به رو بوده اند. منطقه ۶ تهران در صدر این مناطق ایستاده است و با رشد ۶۷.۴۴ درصد، بیشترین میزان معاملات را در خردادماه امسال داشته است.

در این میان، منطقه ی ۱۲ تهران نیز با رشد ۶۵.۸۸ درصدی در جایگاه دوم رشد قرار دارد. پس از آن نوبت به منطقه ۲۲ می رسد که رشدی برابر با ۵۷.۸۹ داشته است.

آمارهایی که اعلام شده است، مربوط به آخرین ماه از بهار می باشد. اما با این وجود همچنان هم این مناطق محبوبیت خوبی میان خریداران دارند. در بهار سال جاری، منطقه ی ۶ با ۵۷۶ معامله ی مسکن در صدر قرار دارد. در منطقه ۱۲ نیز، ۴۳۳ معامله صورت گرفته است.

منطقه ۲۲ نیز با ۲۴۰ معامله ی مسکن در جایگاه سوم قرار دارد. در این میان، منطقه یک که یکی از گران ترین مناطق شهر تهران است نیز با رشد رو به رو بوده است. ۶۲۰ فقره معامله در خردادماه امسال شکل گرفته است و رشد ماهیانه ی منطقه ۱، از لحاظ تعداد معاملات ۴۴.۸۶ درصد بوده است.

این در حالیست که در حال حاضر، به دلیل تورم افسار گسیخته و گرانی بیش از حد مسکن در چند ماه اخیر، تعداد معاملات مسکن در منطقه یک و به خصوص واحدهای لوکس و بزرگ متراژ بسیار کمتر شده است.

منطقه ۱۹ تهران که در خردادماه سال جاری با ثبت ۶۴ معامله، در قیاس با ماه گذشته اش دچار ریزش بوده است، حالا و در آذرماه امسال به یکی از نقاط محبوب خرید مسکن تبدیل شده است. به نظر می آید که اصلی ترین دلیل چنین رخدادی، کاهش قدرت خرید مردم باشد.

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، منتشر کرده بود، با رشد ۳۲.۳ درصدی در قیاس با اردیبهشت مواجه بوده ایم. البته تعداد معاملات مسکن نیز در مقایسه با سال گذشته نیز رشد داشته است و به ۱۳ هزار و ۸۷۴ فقره رسیده است. این در حالیست که در خردادماه سال گذشته، تعداد کل معاملات انجام شده ۵ هزار و ۱۰۲ فقره بوده است. بنابراین مشخصاً میزان معاملات رشد ۱۷۲ درصدی داشته است.

با وجود گذشته بیش از ۶ ماه از این آمارها، وضعیت مسکن بهبود چشمگیری نداشته است و گرچه در آبان و آذر با رشد معاملات مواجه بودیم. اما آمارهای این دو ماه، به هیچ وجه ناشی از رشد و رونق بازار نبوده است. بیشتر خریداران، کسانی بودند که از ترس نابودی سرمایه هایشان به این بازار وارد شدند.

یکی دیگر از مولفه هایی که در آمار معاملات مسکن منتشر می شود، خصوصیات واحدهای مسکونی است. در خرداد ماه سال جاری، سهم واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت، ۳۰.۱ درصد بوده است که بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص می داد. این در حالیست که در حال حاضر، محبوب ترین خانه های موجود در بازار مسکن پایتخت، خانه هایی هستند که بیش از ۲۰ سال عمر دارند.

در حال حاضر، بیشترین تعداد معاملات خردادماه مسکن پایتخت در منطقه ی ۵ صورت گرفته است. البته در حال حاضر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به صورت میانگین، ۴۸ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان است.

پس از منطقه ی ۵، بیشترین تعداد معاملات در خردادماه به منطقه ۲ تعلق داشته است که ۱۳۳۸ فقره بوده است. متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۲ تهران، ۵۹ میلیون و ۷۷ هزار تومان می باشد.

وضعیت قیمت مسکن تهران در ماه های اخیر و بعد از سقوط ارزش پول ملی، بسیار وخیم شده است. فشار ناشی از این افزایش قیمت، بیشتر از همه به دوش مستاجرین و خانه اولی هایی است که آرزوی خانه دار شدن را باید فراموش کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است