قیمت مسکن در حاشیه تهران دی ماه ۱۴۰۱

قیمت مسکن در حاشیه تهران به متری 30 میلیون رسید!

در حال حاضر یکی از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن، افزایش قیمت ساخت و ساز است. به نحوی که حتی طرح های دولتی مثل طرح نهضت ملی مسکن نیز با هزینه ی متری ۸ میلیون تومان ساخته می شوند. در خصوص این موضوع، ایرج رهبر چنین گفته است: قیمت نهایی و تمام شده ی ساخت مسکن به عوامل مختلفی مثل قیمت زمین، نوع مصالح و کیفیت آن، روش های تامین مالی و نرخ تورم بستگی دارد.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه ای شهر تهران کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست. این رقم در برخی از مناطق شمالی تهران به ۳۰۰ میلیون تومان نیز می رسد. علاوه بر این، هزینه های پروانه ساخت، تراکم، عوارض شهرداری و… نیز به قیمت نهایی و تمام شده ی مسکن می افزاید.

وی در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر با نوسان قیمتی قابل توجهی رو به رو هستیم که همین مسئله ساخت مسکن را کُند کرده است. ایرج رهبر خاطرنشان ساخت: هم اکنون نوسان قیمت زمین در تهران بین ۳۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است و قیمت دیگر اقلام مورد نیاز برای ساخت خانه مدام در حال نوسان است. اول هفته یک قیمت دارد و آخر هفته، قیمتی دیگر! به همین دلیل سازنده نمی داند که تا پایان هفته، چقدر تغییر خواهد کرد.

این عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان گفت: همین تغییرات مداوم نهاده های ساختمانی در نهایت منجر به رکود ساخت و ساز می شود. افزایش پی در پی مصالح باعث شده که سرمایه ی افراد در این بازار بخوابد و از سوی دیگر، قدرت خرید مردم نیز کمتر شود. چرا که بیشتر واحدهای موجود در سطح شهر، به اندازه ی توان خرید مردم نیست و وقتی که سازنده نتواند واحدهای خود را بفروشد، سرمایه ای برای ساخت واحدهای جدید و افزایش تولید نخواهد داشت. به عبارت دیگر، سرمایه های مردم در این حوزه می خوابد و متوقف می شود.

ایرج رهبر افزود: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که به این شرایط دامن می زند، شرایط اقتصادی غیر قابل پیشبینی است. مردم حتی از پیشبینی آینده ی نزدیک نیز عاجز هستند. به همین دلیل است در این شرایط که امکان تشخیص برای قیمت گذاری وجود ندارد، سازندگان نیز امکان پیش فروش را نخواهند داشت. این در حالیست که پیش فروش اساساً ابزاری برای تامین مالی ساخت و تولید مسکن محسوب می شود. فقط در شرایطی امکان ساخت و ساز وجود دارد که وضعیت اقتصاد ثبات داشته باشد تا سازندگان بتوانند نسبت به چگونگی و نوع تامین مالی اقدام کنند.

وی در ادامه به نرخ قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن و توافق برای هزینه ی ساخت هر متر مربع نیز اشاره کرد و چنین توضیح داد: قرارداد سازندگان با دولت برای ساخت پروژه های مسکونی نهضت ملی مسکن، هر متر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. اما از خردادماه سال جاری این رقم به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با توجه به احتمال تعدیل قیمت ها، ممکن است هزینه ی ساخت مسکن ملی به ۶ میلیون تومان نیز برسد. البته باید توجه داشت که این نرخ ۶ میلیون تومانی در زمان ساخت و اجرا تعدیل نمی شود.

رهبر در ادامه گفت: گرچه در حال حاضر، پروژه های نهضت ملی مسکن با همین قیمت ها پیش می رود اما سازندگان با دولت به مشکل خورده اند و با چنین قیمت هایی، امکان طولانی شدن زمان اجرا وجود خواهد داشت و در نتیجه، تجربه ی مسکن مهر تکرار خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد که این قیمت ها برای سازندگان صرفه ندارد و به همین دلیل است که روند ساخت مسکن با کُندی اجرا می شود. در نتیجه این پروژه ها طولانی مدت می شوند و دولت هم پاسخگو نیست. ایرج رهبر گفت: دولت می گوید برای اجرای پروژه ها همکاری خواهیم داشت. از طرف دیگر، بانک ها هم تسهیلات لازم را پرداخت نمی کنند. در حالی که قرار بود برای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه شود، بانک ها بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان وام نمی دهند.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال تکلیف قانونی است، گفت: اینکه در طی ۴ سال، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود بر اساس قانون جهش تولید مسکن است و دولت بهانه ای برای عدم ساخت یا عقب نشینی ندارد. هر چند در حال حاضر، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای واحدهای این طرح ثبت نام کرده اند اما هرساله به این تقاضاها اضافه می شود و اینگونه نیست که تقاضا برای نهضت ملی مسکن به همین عدد محدود باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است