بررسی رشد قیمت مصالح ساختمانی تا دی ماه ۱۴۰۱

آیا مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد، گران شده اند؟

وضعیت بازار مسکن هرگز تا این حد آشفته و بحرانی نبوده است. علاوه بر کمبود مسکنی که امروز در کشور شاهد هستیم، وضعیت ساخت و ساز و تولید آن نیز اصلا جالب نیست. در حقیقت با توجه به گرانی نهاده های ساختمانی و مشکلات عدیده ی بسیار، میل و رغبت سازندگان به ساخت مسکن نیز بسیار کمتر شده است و ترجیح می دهند که سرمایه های خود را در بازارهای کم ریسک تر بگذارند.

به گزارش پرشین سازه ، چند هفته ای هست که درگیر گرانی مصالح ساختمانی از جمله آهن، سیمان و …شده ایم. همین موضوع باعث شده است که روند ساخت و ساز در خیلی از نقاط کشور متوقف شود و شکایت سازندگان بلند شود.

پیش از این بزرگ ترین مشکل سازندگان، سوداگرانی بودند که بیشترین سود ممکن را از تولید مسکن به جیب می زدند. اما در حال حاضر، گرانی مصالح ساختمانی هم قوز بالای قوز شده است و صدای خیلی از سازندگان را درآورده است. بسیاری از آن ها می گویند که ساخت مسکن دیگر برایشان به صرفه نیست و همین مسئله منجر به توقف بسیاری از پروژه های ساختمانی شده است.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور، فرشید پورحاجت گفته است: کمبود یونولیت در بازار باعث شد که قیمت آن در طول چند هفته ی گذشته حدود ۴۰۰ درصد رشد داشته باشد. همچنین قیمت سیمان نیز با توجه به کمبود گاز، رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته است.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: رشد قیمت این دسته از مصالح ساختمانی باعث می شود که بازار مسکن نیز آشفته تر شود. مثلا قیمت مس که در طول این مدت رشد زیادی داشته است و قطعا روی بازار مسکن نیز اثرگذار خواهد بود.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی، سازندگان را خسته کرده است

بیشتر سازندگان دیگر توجیه اقتصادی خاصی ندارند که همچنان به سرمایه گذاری در این بازار ادامه بدهند. در همین راستا، یکی از سازندگان مسکن در مناطق جنوبی تهران چنین گفته است: از گرانی مصالح ساختمانی به صورت روزانه و هفتگی کلافه شده ایم. هر روز با یک قیمت مواجه می شویم و نمی دانیم چه کنیم.

این سازنده در ادامه به موضوع گرانی برخی از مصالح ساختمانی در طول چند هفته ی اخیر اشاره کرد و گفت: در طول یک ماه گذشته، قیمت سیمان، فولاد و میلگرد چند برابر شده است و همین مسئله باعث می شود که قیمت تمام شده ی مسکن برای ما گران تر شود و از طرف دیگر، قراردادهایی که برای پیش فروش منعقد کرده بودیم را به طور کامل باید لغو کنیم.

این موضوعات باعث شده است که بسیاری از سازندگان به فکر مهاجرت به کشورهای همسایه برای ساخت و ساز، یا حتی انتقال سرمایه های خود به بازارهای دیگر بیفتند. این اقدامات می تواند وضعیت بازار مسکن را از این هم بدتر کند.

فولاد گران تر شده است

چند وقتی بود که اخبار مربوط به گرانی سیمان و یونولیت را می شنیدیم. اما در حال حاضر خبرها حاکی از گرانی فولاد هم هست. در همین خصوص، ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اشاره کرد که قیمت هر کیلو فولاد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. وی افزود: بازار مسکن هم طبیعتاً به دلیل گرانی مصالح ساختمانی دچار نوسان قیمت شده است و باید هر چه سریع تر، مسئولین وقت از جمله وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی در مورد این مشکل، اقدامات لازم را انجام بدهند.

ایرج رهبر گفت: در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات اقتصادی فراوان، وضعیت بازار مسکن بسیار بغرنج شده است. به همین دلیل باید دولت به سازندگان کمک کند و نگرانی های آن ها از بابت افزایش قیمت مصالح ساختمانی را کاهش دهد.

وی اشاره کرد: وعده های زیادی از جمله کارت های اعتباری خرید مصالح ساختمانی و خرید مستقیم از کارخانه به سازندگان داده شده است، اما تا این جای کار که هیچکدام اجرایی نشده اند.

دبیر انجمن انبوه سازان تاکید کرد که دولت باید دست کم در راستای کاهش قیمت تمام شده ی مسکن ملی و ارزان تر شدن این واحدها چاره ای بیندیشد!

این شرایط در حالی پیش می رود که وزیر صمت اساساً وجود هرگونه گرانی در بازار مصالح ساختمانی را منکر شده است و می گوید که قیمت سیمان افزایش پیدا نکرده است. فاطمی امین در خصوص گرانی یونولیت نیز چنین گفته است: ریشه ی این موضوع به ماده ای به نام استایرن برمی گردد. در مهر ماه امسال، یک شرکت به نام پتروشیمی پارس در تولید این ماده دچار مشکل شد و در حال حاضر نیز تولید آن به دلیل مباحث فنی متوقف شده است. به همین دلیل از آن جایی که استایرن ماده ی اصلی پلی استایرن، رزین و فوم است، کمبود تولید رخ داده است که برای رفع این مشکل با وزارت نفت، هماهنگی های لازم را انجام داده ایم و به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه مصالح فروش هم ضمن تکذیب گرانی مصالح ساختمانی عنوان کرد که سیمان افزایش قیمت نداشته است و یونولیت هم در بازار موجود می باشد. وی گفت که حتی برخی از کارخانه ها، یونولیت خود را با تخفیف ارائه می کنند.

در نهایت به نظر می آید که مثل همیشه، تنها ضررکنندگان واقعی نوسانات بازار مصالح ساختمانی، مصرف کنندگان هستند. چرا که با افزایش قیمت این نهاده های ساختمانی و افزایش قیمت مسکن، کار خرید خانه از گذشته نیز سخت تر خواهد شد.

به همین دلیل است که دولت باید به این موضوعات وارد شده و با ارائه ی راهکارهای مناسب، بازار مسکن را به سمت ثبات پیش ببرد.

با وجود شرایط بغرنج مسکن، در صورتی که اقدامات دولت سریعاً صورت نگیرد، وضعیت بازار در ماه ها و سال های آینده بدتر هم می شود و ممکن است با یک بحران تمام عیار مواجه شویم. گرچه در حال حاضر نیز گرانی مسکن اقشار زیادی از جامعه را تحت فشار قرار داده است. به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران که قیمت خانه به طور میانگین ۴۶ میلیون تومان است و خرید آن برای بسیاری از طبقات جامعه، تبدیل به رویا و آرزو شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است