بازدهی بازار زمین از بازار مسکن پیشی گرفت

بازدهی بازار زمین از بازار مسکن پیشی گرفت

یکی از عاملین اصلی افزایش قیمت مسکن، رشد روزافزون قیمت زمین بوده است. در ابتدای سال ۱۴۰۰، بازار زمین کشور به شدت افزایش قیمت یافت و میزان بازدهی آن در میان تمام دارایی ها بیشتر بود.

به گزارش پرشین سازه ، در سال گذشته، بازار مسکن رشد بیشتری نسبت به تورم داشته است و در عین حال، رتبه ی اول بازدهی را در میان بازارهای سرمایه داشته است. در نتیجه پر سودترین سرمایه ی افراد تبدیل شده است.

بر اساس آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، تحولات بازار معاملات زمین و مسکن در شهرهای مختلف کشور چنین بوده است که هر متر مربع زمین و همچنین زمین املاک مسکونی کلنگی در کشور، حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. این قیمت در سال ۱۳۹۹، حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است و همین مسئله نشان می دهد که شاهد رشد ۲۶ درصدی در طول یک سال بوده ایم. به همین دلیل است که بازار زمین و مسکن سوددهی خیلی بالایی داشته است.

در سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت زمین یا ملک مسکونی کلنگی در تهران حدوداً ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. در نتیجه مشخصاً قیمت زمین از قیمت مسکن که متری ۴۴ میلیون تومان است پیشی گرفته و نشان می دهد که از زمستان سال ۱۳۹۹ تا به حال، بازار زمین رشد ۱۷ درصدی داشته است.

بازار زمین کشوری از تهران پیشی گرفت!

سال هاست که وضعیت ملک و زمین در تهران بسیار ناپایدار بوده است و مدام دچار گرانی می شود. اما در سال گذشته شاهد بودیم که بازار زمین کشوری از تمام بازار دارایی ها از جمله بازار مسکن و زمین تهران پیشی گرفت. دلیل اصلی این مسئله هم این بود که بازار املاک تهران به دوره ای وارد شد که بعد از جهش بزرگ سال ۱۴۰۰ به وجود آمد. از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، بازار مسکن تهران به شدت جهش پیدا کرد و قیمت ها چندین برابر شدند.

اما در حال حاضر، در دوره ی پساجهش به سر می بریم و در نتیجه قیمت مسکن در پایتخت به نحو محسوسی کاهش پیدا کرده است. چرا که دیگر جای رشد و افزایش قیمت در این بازار وجود ندارد.

تورم نقطه به نقطه ی بازار مسکن از ۷۰ درصد به ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این تورم در بازار مسکن نیز ۱۷ درصد بوده است( از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰). این شرایط در حالی است که قیمت زمین در سال ۹۹ در شهر تهران در قیاس با سال پیشین، نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد کرد.

جهش قیمت مسکن در شهرستان های مختلف کشور در سال ۹۸ و یک سال بعد از جهش قیمت مسکن تهران رخ داد. به همین دلیل است که تهران زودتر از دیگر شهرستان ها وارد دوره ی پساجهش شد و ثبات نسبی این بازار را در چند ماه اخیر تجربه کرد. اما فاز افزایش قیمت در شهرستان های دیگر ادامه پیدا کرد.

تورم نقطه به نقطه مسکن کشور در سال ۱۴۰۰، به ۲۶ درصد رسید. این عدد در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰۰ درصد بوده است. در حقیقت گرچه سرعت رشد قیمت یا بازدهی بازار زمین کشوری از بازدهی املاک تهران بیشتر بوده است اما وجه مشترک این بازار با دیگر بازارهای دارایی، این است که شکل کاهش سرعت رشد قیمت در سال ۱۴۰۰، شبیه به دیگر بازارها بوده است.

به این معنا که گرچه بازار زمین کشور، بیشترین سرعت رشد قیمت را در میان بازارهای مختلف داشته است اما شیب رشد قیمت که در دیگر بازارها کُند شد، این بازار نیز یک چهارم سرعت خود را در سال ۹۹ از دست داد.

با تمام این تفاصیل، هنوز هم بازار زمین کشوری به طور متوسط بیش از دو برابر میانگین بازدهی سایز بازارهای متقاضی، رشد داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است