اوضاع بازار مسکن در مهر ماه ۱۴۰۱

اوضاع بازار مسکن در مهر ماه 1401

حالا که به آخرین روزهای مهرماه نزدیک می شویم، به نظر می آید که بازار خرید و فروش مسکن همچنان در رکود سنگین خود به سر می برد و مهرماه نیز نتوانسته است این اوضاع را تغییر بدهد.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی های مختلف در سطح شهر نشان می دهد که کسادی بازار مسکن تهران همچنان ادامه دارد. این رکود که حدود ۳ ماه پیش آغاز شده است تا امروز نیز ادامه دارد. البته بخشی از این رکود روزافزون، به قطع اینترنت و فیلترینگ نیز مربوط است.

حدود یک ماه از ایجاد محدودیت در اینترنت کشور می گذرد و همین مسئله منجر به کاهش معاملات ملک شده است. علاوه بر این؛ سرعت رشد قیمت مسکن نیز بسیار کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است. البته وضعیت رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران نیز در شهریورماه به ۱.۱ درصد رسیده بود که از اردیبهشت سال جاری، کمترین میزان رشد بوده است.

بررسی آمارها و اطلاعات موجود نشان می دهد که با وجود تورم ۴۲ درصدی شهریور ماه، رشد قیمت نهاده های ساختمانی و کاهش ۴۶ درصدی ساخت و ساز در این شهر، به نظر می آید که در نیمه ی دوم سال نیز شاهد سکون و ثبات در این بازار باشیم. در چنین شرایطی بیشتر خریداران و فروشندگان در این بازار، ترجیح می دهند که صبر کنند و همین مسئله نوعی آرامش را بر این بازار حاکم کرده است.

با نگاهی به آمار بازارهای مسکن شهر تهران، روند کاهشی تعداد معاملات از اواخر خرداد شروع شد. در فروردین ۱۴۰۱، ۳۴۲۷ معامله صورت گرفته بود. در اردیبهشت حدود ۱۰ هزار و ۴۹۰ معامله و در خرداد نیز، ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله شکل گرفت. تا این جا به نظر می آمد که روند معاملات طبیعی است اما در مردادماه، تعداد معاملات به ۷۸۲۵ رسید و در شهریور نیز تعداد این معاملات کمتر شد.

آیا قیمت مسکن واقع کمتر می شود؟

این پرسشی است که به نظر می آید خیلی از متقاضیان مسکن با آن رو به رو هستند. یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن در خصوص این سوال چنین گفته است: دو دلیل عمده می توان برای ثبات بازار مسکن آورد. اولین دلیل این است که متاسفانه خرید مسکن در استطاعت مالی خیلی از افراد جامعه نیست. در نتیجه خیلی از آن ها، جایی در این بازار ندارند و رقابت چندانی شکل نمی گیرد. به همین دلیل است که قیمت مسکن صرفاً به صورت اسمی افزایش پیدا می کند و همپای تورم پیش نمی رود. در نتیجه به تدریج دچار کاهش قیمت واقعی خواهد شد.

وی تاکید کرد: رفتار بازار مسکن به گونه ای است که بعد از یک دوره جهش شدید قیمت، دچار چسبندگی قیمت می شود. در واقع از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، قیمت مسکن به قدری رشد کرد که دیگر جایی برای رشد بیشتر نداشت. اما این مسئله به معنای این نیست که کاهش اسمی هم پیدا کند.

اگر بخواهیم بررسی کنیم متوجه می شویم که از آذرماه سال ۹۶ که قیمت مسکن رشد زیادی پیدا کرد تا به امروز، متوسط قیمت مسکن در تهران تقریبا ۱۰ برابر شده است. این در حالیست که رشد بازار ارز، کمی کمتر بوده است. در واقع به همان اندازه که پول کاهش ارزش داشته، قیمت آپارتمان در تهران افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی حوزه مسکن با اشاره به کاهش شدید ساخت و ساز در تهران چنین ادامه داد: یکی از خصوصی ترین بخش های اقتصاد در کشور ما، بخش مسکن است. این در حالیست که در خیلی از کشورهای دنیا، ساخت مسکن به شدت دولتی محسوب می شود. این که بخش خصوصی در ساخت مسکن تعیین کننده باشد، باعث شده که در دوره های مختلفی شاهد رکود ساخت و ساز باشیم. تبعات این تصمیمات نیز در سال های آینده خود را نشان می دهد و گریبانگیر مردم خواهد شد.

در حال حاضر نیز با رکود زیادی در بخش ساخت و ساز مواجه هستیم که طبیعتا در چند سال آینده خود را نشان خواهد داد. به خصوص با توجه به این که سیاست های دولت به نظر می آید که توجهی به این موضوع ندارند.

مثلا با توجه به فرآیند دشوار دریافت پروانه ساخت، طبیعی است که خیلی از سازندگان توجهی به این بازار نداشته باشند و خیلی زود، دچار کمبود مسکن خواهیم شد.

از طرفی دیگر، افزایش قیمت سرسام آور مسکن در شهر تهران باعث شده که فعلا هیچ چشم انداز روشنی برای بهبود اوضاع دیده نشود. متوسط قیمت هر متر خانه در تهران برابر با ۴۳.۲ میلیون تومان است که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که میزان رشد این رقم در قیاس با ماه مشابه در سال گذشته، ۳۶.۳ درصد بوده است.

البته لازم به ذکر است که این مقدار، کمترین میزان رشد قیمت از فروردین ماه سال جاری بوده است. این در حالیست که بر اساس آمارهای بانک مرکزی، کاهش خرید و فروش مسکن که از ابتدای تیرماه و به دنبال اخبار توافقات هسته ای، شروع شده بود، همچنان ادامه دارد و به نظر می آید که قرار نیست شاهد افزایش خرید و فروش باشیم.

آمارها نشان می دهد که در شهریور امسال ۶۰۳۳ فقره معامله ی مسکن انجام گرفته است که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، حدود ۲۲.۵ درصد کاهش داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است