وضعیت بحرانی خانه های با متراژ پایین

وضعیت خانه های کوچک متراژ بحرانی است!

در حال حاضر که قیمت خرید خانه به شدت بالا رفته و قدرت مردم برای خرید خانه بسیار پایین آمده است، خانه های کوچک و واحدهای کوچک متراژ محبوب شده اند. اما وضعیت بازار به خوبی نشان می دهد که قیمت های این خانه ها نیز در تهران به شدت اضطراری و بحرانی است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی کوتاهی در بازار واحدهای کوچک نشان می دهد که این بخش پر تقاضا دچار بحران های مهمی شده است و قیمت آن ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

در واقع به دلایل بسیار زیاد، واحدهای کوچک و زیر ۱۰۰ متر بیشترین سهم تقاضا را در بازار مسکن دارند. همچنین ساخت و ساز این واحدها نیز اخیراً رکود بیشتری پیدا کرده است.

اما به نظر می آید که این روزها، بازار این واحدها با بحران های جدیدی رو به رو شده است. چرا که سازندگان برخلاف نیاز بازار اقدام به ساخت و ساز بیشتر این واحدها نکرده اند و حالا قیمت واحدهای کوچک موجود در بازار مسکن تهران بسیار بالا رفته است و زنگ خطر این موضوع به صدا در آمده است.

در حال حاضر، مشکل عمده ای که بازار مسکن پیش رو دارد، کمبود شدید فایل فروش مسکن های ریزمتراژ است. در واقع این واحدهای مسکونی به ندرت پیدا می شوند و در صورتی هم که پیدا شوند قیمت خیلی بالایی دارند.

اولین دلیل کمبود واحدهای ریزمتراژ به رکود شدید ساخت و ساز در کشور برمی گردد. به خصوص در سال اخیر، میزان پروانه های صادر شده در تهران به خوبی نشان می دهد که با چه رکودی رو به رو هستیم. در واقع این رکود در ۱۸ سال گذشته کاملا بی سابقه بوده است. از طرفی دیگر، ساخت و ساز واحدهای کوچک در شهر تهران هرگز محبوب نبوده است و خیلی از سازندگان علاقه ای به آن ها نداشته اند.

از طرف دیگر، قیمت مسکن نیز رشد بسیار زیادی پیدا کرد. این افزایش قیمت مسکن باعث شد که قدرت خرید مردم نیز بسیار پایین بیاید و ناچاراً به سمت خرید خانه های کوچک متراژ رفته اند. در واقع برعکس سال های گذشته که خیلی از مردم بعد از چند سال، واحدهای کوچک تر خود را می فروختند و خانه های بزرگتر می خریدند، حالا این امکان نیز به طور کامل از بین رفته است و خیلی از خانواده ها ناچار هستند در همان خانه های کوچک خود باقی بمانند.

در نتیجه طبیعی است که تعداد فایل های کوچک متراژ عرضه شده در بازار با کاهش جدی رو به رو شده است.

در واقع نه تنها ساخت و ساز واحدهای کوچک بسیار پایین است، بلکه عرضه ی این واحدها نیز با افت شدیدی رو به رو شده است.

البته نباید فراموش کرد که قیمت این خانه ها نیز در چند سال اخیر با رشد سرسام آوری مواجه شده است. این واحدها به قدری افزایش قیمت پیدا کرده اند که بیشتر خانه اولی ها که مشتریان این واحدها بوده اند نیز توان خرید آن ها را ندارند. مثلا یک واحد ۴۸ متری ۱۲ ساله در بلوار مرزداران با قیمت متری ۷۰ میلیون تومان عرضه شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است