کاهش قیمت ویلا های لوکس در کشور

قیمت ویلاهای لوکس، تا 50 درصد کاهش یافت!

رکود شدید قیمت مسکن بر معاملات ویلاهای لوکس شمال تهران و شمال کشور نیز اثر گذاشته است و آن را دچار رکود بی سابقه ای کرده است. به نحوی که خیلی از صاحبان این ویلاها ناچار شده اند که ویلاهای خود را تا ۵۰ درصد زیر قیمت نسبت به دو سال پیش بفروشند.

به گزارش پرشین سازه ، احمدرضا سرحدی، یکی از کارشناسان مسکن فعال در حوزه ی خرید و فروش ویلا، در خصوص این موضوع چنین گفته است: رکود مسکن در نهایت به مسائل زیادی منجر می شود و همچنین بر روی اقتصاد کشور نیز اثر می گذارد. در سال های گذشته، بخش زیادی از شکوفایی اقتصاد ایران بر روی بازار مسکن و ساخت و ساز بوده است. به نحوی که علاوه بر بخش خصوصی، بانک ها، نهادها و سازمان های زیادی، سرمایه های خود را به این بخش آورده بودند.

سرحدی در ادامه گفت: اما حالا که تورم منجر به افزایش قیمت مسکن شده است، قدرت خرید مردم تا حد خیلی زیادی پایین آمده است. در واقع در حال حاضر قشر متوسط و پایین جامعه قادر به خرید خانه نیست. این روزها هرکسی که خانه می خرد، در واقع یک کالای بوکس خریداری کرده است. به همین دلیل با صراحت می توان گفت که تنها اقشار پر درآمد جامعه توان خرید خانه دارند.

در این میان معاملاتی که در بازار صورت می گیرد، بیشتر مربوط به کسانی است که خانه های خود را به خانه های بهتری تبدیل می کنند. وگرنه خانه اولی ها سهمی از این بازار ندارند.

سرحدی که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز هست در ادامه تاکید کرد: شاید باورتان نشود اما برخی از مهندسان ساختمانی، به دلیل رکود فعالیت های عمرانی و ساختمانی ناچار شده اند که راننده تاکسی های اینترنتی شوند. تورم روی قیمت زمین، تمام مصالح ساختمانی مثل آهن و سیمان، دستمزد کارگر و مهندس و…اثر می گذارد. به همین دلیل است که قیمت تمام شده، بالا رفته است.

از سوی دیگری مشتریان آپارتمان به شدت کم شده اند. در نتیجه ساخت و ساز نیز معنایی ندارد و برخی از پروژه های ساختمانی نیمه کاره رها شده اند.

وی همچنین در ادامه اشاره کرد که افت شدید معاملات مسکن ناشی از همین شرایط است و گفت: در هفته های اخیر، شاهد بوده ایم که قیمت ویلاهای لوکس شمال تهران و کشور نیز با نصف قیمت دو سال پیش عرضه می شوند اما هیچ مشتری ندارند. خیلی از این ویلاهایی که در شمال هستند، با ۵۰ درصد زیر قیمت دو سال پیش به فروش می رسند.

این موضوع به دلیل شرایط رکودی و ابهامات موجود در امر ساخت و ساز است. این مسئله فقط مربوط به خانه نیست و خیلی از خودروهای لوکس و گرانقیمت نیز دچار افت قیمت شده اند.

سرحدی ضمن انتقاد از بی برنامه‌گی وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چنین گفته است: کسانی که در این وزارتخانه، برنامه های مربوط به مسکن را پیش می برند، اصلا شناخت کافی نسبت به این حوزه ندارند.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: زمانی که دولت طرحی را برای ساخت یک میلیون مسکن در سال عنوان کرد، مسئولین وزارتخانه ی راه و شهرسازی، زمین قابل ساختی را برای اجرای این طرح تامین نکردند. زمانی هم که سازمان ها و ارگان های دولتی موظف به واگذاری اراضی مازاد خود شدند، دیدیم که خیلی از آن ها نسبت به این قانون مقاومت کردند. چنین چیزی اصلا قابل قبول نیست چرا که این دستگاه ها از درون دولت می باشند.

طبیعی است که با وجود این حجم مشکلات، طرح مسکن سازی دولتی عقیم می ماند و وضعیت مسکن نیز به حدی می رسد که قیمت ویلاهای لوکس نیز بسیار پایین تر می آید.

دیدگاه ها غیرفعال است