صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده ی شهر تهران!

صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده ی شهر تهران!

شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که حمید صارمی، معاون شهرسازی و معماری تهران، گزارشی در مورد پروژه ی نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران ارائه کرد.

در طول این گزارش، صارمی چنین گفت: شورای شهر تهران تذکرات و پیشنهاداتی ارائه کرد که به دقت مورد بررسی قرار گرفت. حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفرآباد برای اجرای ۱۵ پروژه خدمات زیرساختی و تحرک توسعه اختصاص داده شده است و این مبلغ تا پایان خرداد ماه هزینه خواهد شد. وی افزود: حدود ۲۰ درصد از ۱۵ پروژه را تا پایان امسال به پایان می رسانیم که بخشی از این پروژه ها شامل ساختمان های آموزشی و فرهنگی و …است.

صارمی در ادامه چنین گفت: برای نوسازی و به سازی بافت فرسوده ی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم نیز وامی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است که در حال حاضر انجام می شود. اصل و اساس این اقدام برای نوسازی بوده است اما به هرحال بهسازی را نیز مد نظر قرار داده ایم.

خطر زلزله روی گسل شهر ری کاملا جدی است و باید فکری به حال آن شود. حدود ۳۷ درصد از ساکنین شهر تهران روی بافت فرسوده زندگی می کنند و باید به سرعت عملیات نوسازی را انجام داد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: در سال ۸۵ حدود ۳۲۸۵ هکتار از بافت فرسوده تصویب شد که نوسازی شود. در سال ۹۹ این رقم افزایش یافت و حدود ۴۴۲۷ هکتار از مساحت بافت های فرسوده در طرح نوسازی قرار گرفت. لازم است که بسته های تشویقی زیادی در مورد ساخت و ساز در بافت های فرسوده در نظر گرفت که البته مورد نظر شهرداری نیز بوده است و هم اکنون نیز در حال انجام می باشد.

صارمی ادامه داد: در محدوده ی جنوبی خیابان انقلاب تهران، تعداد قابل توجهی واحدهای مسکونی با متراژ ۵۰ متر وجود دارد که همین مسئله فاصله ی میان شمال و جنوب شهر را بیشتر کرده است. در واقع باید این سوال مطرح شود که چرا اقدامات ما قادر نیست که این فاصله را کمتر کند و باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای متروپل چنین گفت: در بحث نوسازی و بهسازی بافت فرسوده ی شهر، دستگاه ها و سازمان های متولی امر چندان ماجرا را جدی نمی گیرند. نباید اجازه بدهیم که حادثه ی متروپل که در محدوده ی کوچکی اتفاق افتاد و آن همه خسارت جانی و مالی بر جای گذاشت، در شهر تهران با این وسعت رخ بدهد. حالا که امکان پیشبینی و پیشگیری از حوادث مهیاست، دستگاه های مسئول باید کمک کنند.

امسال هم افزایش بهسازی بافت فرسوده ی شهر تهران را شاهد هستیم و حدود ۵ هزار و ۲۳۵ پروانه ساخت در بافت فرسوده ی تهران صادر خواهد شد که نسبت به سال گذشته، ۳۰۰ درصد پیشرفت به حساب می آید. البته امیدوار هستیم که تا انتهای سال تعداد پروانه های صادر شده برای نوسازی و بهسازی به ۱۰ هزار تا هم برسد. برنامه ی بلند مدت نیز این است که تا سال ۱۴۰۵ تا ۱۳ هزار پروانه ی ساختمانی صادر شود.

حمید صارمی، در ادامه ی سخنان خود به افتتاح و بهره برداری از میدان گاه شهید شهریاری نیز اشاره کرد و گفت: تا هفته ی آینده این میدان گاه به بهره برداری می رسد. هم چنین چند طرح نیز در مناطق ۸ و ۱۹ در حال اجراست و خیلی زود، آن ها نیز بهره برداری خواهند شد.

در بافت های فرسوده به نیازهای اجتماعی و فرهنگی ساکنین نیز توجه شود.

بعد از اتمام سخنان حمید صارمی، یکی از اعضای شورای شهر تهران یعنی خانم نرگس معدنی پور نیز تذکراتی ارائه کردند: مهم ترین نکته این جاست که نوسازی شهر تهران باید در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشد به همین دلیل است که باید تمامی ابعاد کالبدی و غیر کالبدی فرهنگی و اجتماعی این موضوع بررسی شود.

وی در ادامه چنین افزود: از آن جایی که افراد ذی نفع در این طرح های شهری، خود مردم هستند باید به خواست و نیاز آن ها نیز در انجام این طرح ها توجه ویژه ای صورت بگیرد.

نرگس معدنی پور ادامه داد: با توجه به این که هر محله ای دارای تفاوت های فرهنگی و اجتماعی با دیگر محلات است، این سوال مطرح می شود که آیا کاربست های فرهنگی و اجتماعی هر محله، در ارائه ی این طرح های بهسازی بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟ هم چنین باید این سوال را پرسید که در طرح های تشویقی برای احیای بافت فرسوده، آیا تفاوتی میان شمال و جنوب شهر قائل شده است؟!

چرا هیئت مدیره های شرکت های زیر مجموعه شهرداری تعویض نمی شوند؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه از شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، بحث عدم تغییر هیئت مدیره های شرکت های زیر مجموعه شهرداری بود.

حبیب کاشانی، یکی دیگر از اعضای شورا با اشاره به این موضوع چنین گفت: در کمال تاسف شاهد هستیم که ۱۰ ماه و شش روز از آغاز این دوره از مدیریت شهری آغاز شده است اما هم چنان خبری از افراد جدید نیست و هنوز هم افرادی که از دوره ی گذشته در این مجموعه ها بودند، به فعالیت خود ادامه می دهند.

کاشانی در ادامه چنین گفت: این موضوع قطعا مورد نقد ماست و اگر قرار است که افراد در پست های خود در ارگان هایی مثل مترو و سازمان تاکسیرانی و …تمدید شوند، ما از این مسئله بی اطلاع نباشیم.

این عضو از شورای شهر؛ ضمن تذکر این موضوع به زاکانی و فروزنده چنین ادامه داد: شهرداری تهران باید به طور جدی در این زمینه ورود کند و اگر قرار است تثبیت انتصابی در هیئت مدیره ها باشد؛ شهرداری اعلام کند.

دیدگاه ها غیرفعال است