میلگرد کلاف چیست و کاربرد آن در ساختمان

میلگرد کلاف | قیمت و مشخصات میلگرد کلاف | انواع میلگرد

ساختمان سازی می تواند عملیات بسیار سخت، پیچیده و زمان بری باشد. ده ها مرحله وجود دارد که برای ساخت یک سازه باید آن ها را طی کنید. مراحلی که خود به مرحله های کوچک تر دیگری نیز تقسیم می شوند و تک به تک آن ها برای حیات و استحکام یک سازه اهمیت بسیار زیادی دارند.
در هر یک از این مراحل از وسایل و ادوات خیلی زیادی استفاده می شود. از مصالح ساختمانی گرفته تا انواع وسایل برقی و مکانیکی و …

این وسایل کمک می کنند تا سازه ای مقاوم و مستحکم داشته باشید و از هر لحاظ استاندارد باشد.

یکی از مهم ترین وسایلی که در مراحل اولیه ی ساختمان سازی از آن استفاده می شود، میلگردها هستند. میلگردها به طور کلی وظیفه ی حمل وزن دیوارهای مختلف و سقف را بر عهده دارند. به همین دلیل است که کیفیت و جنس آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که میلگردها به سه نوع تقسیم بندی می شوند:

  • میلگرد های ساده
  • میلگردهای آجدار
  • میلگردهای کلاف

در این مطلب، عجالتا می خواهیم در مورد میلگردهای کلاف و کاربردی که در ساختمان سازی دارند صحبت کنیم. این میلگردها همان طور که از نامشان نیز مشخص و واضح است، شبیه به کلاف می باشند و در بخش های مختلفی از ساختمان سازی کاربرد دارند. همچنین این میلگردها به شکل کلاف های در هم پیچیده ای می باشند که در ساختمان سازی به کار می روند.

نکات خیلی خیلی زیادی در مورد انواع میلگرد کلاف، شیوه ی نگهداری از آن و قیمتش وجود دارد. به همین دلیل در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین کاربردهایی که یک میلگرد کلاف می تواند داشته باشد، اشاره کنیم. در صورتی که این موضوع برایتان جذابیت دارد و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد میلگرد کلاف به دست آورید، توصیه می کنیم که حتما این مقاله را دنبال کنید.

 

میلگردهای آجدار

انواع میلگردهای کلاف

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، میلگردها خود به چند دسته تقسیم می شوند. اما میلگرد کلاف نیز انواعی دارد. رایج ترین انواع میلگرد کلاف، نوع ساده و آجدار آن است.

البته سایز هر یک از این میلگردها نیز ممکن است متفاوت باشد اما در حال حاضر، سایزهای ۵.۵ الی ۱۶ میلی متری در بازار یافت می شود. اگر سایز میلگرد بین ۵.۵ الی ۸ میلی متری باشد، به آن ها سیم مفتول یا وایر نیز گفته می شود.

این سایز میلگرد در بازار بسیار رایج تر است و بیشتر تولید کنندگان بیشتر از سایز ۱۲ میلی متری تولید نمی کنند. اما در صورتی که مشتری سفارش دهد، سایز میلگرد کلاف را تا ۱۶ میلی متری نیز بالا می برند.

در صورتی که می خواهید بار ساختمان به شکل یکدست و یکنواخت روی تمامی سقف توزیع شود، اصلی ترین توصیه ی ما این است که از کلاف های عرضی استفاده کنید.

اما حالا که در مورد انواع میلگرد کلاف توضیحاتی ارائه شد، باید در مورد انواع میلگرد کلاف ساده نیز اشاراتی داشته باشیم. این تقسیم بندی بیشتر بر اساس سایز میلگرد صورت می گیرد:

  •      میلگرد ساده با سایز ۵.۵
  •      میلگرد ساده با سایز ۶.۵
  •      میلگرد ساده با سایز ۸
  •      میلگرد ساده با سایز ۱۰

نوع دیگری از میلگردهای کلاف نیز وجود دارد که آجدار هستند و گران تر از میلگرد ساده می باشند. البته برای تعیین قیمت میلگرد کلاف آجدار باید سایز، دسته و فاکتورهای زیاد دیگری را نیز بررسی کرد.

خوشبختانه دست شما برای خرید یک میلگرد متناسب با نیازتان باز خواهد بود و نیازی نیست که از این بابت نگران باشید.

 

کاربرد میلگرد

کاربرد میلگرد کلاف

همان طور که در این متن بارها اشاره کردیم، میلگردهای کلاف کاربردهای خیلی زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارند و بدون وجود آن ها، تصور ساخت یک سازه کار خیلی سختی می شود.

در ادامه ی این مقاله می خواهیم به طور جداگانه به کاربرد میلگرد کلاف در صنعت و ساختمان سازی و …بپردازیم. اگر خودتان در این حوزه مشغول به کار هستید، شاید بد نباشد که ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید.

میلگرد در ساختمان سازی

اولین کاربردی که میلگردهای کلاف در ساختمان سازی دارند این است که منجر به افزایش استقامت و مقاومت سازه می شوند. همان طور که گفتیم جنس این میلگردها به گونه ای است که مقاومت بالایی دارند و در برابر آسیب های مختلف، مقاوم می باشند.

اگر می خواهید که استحکام دیوارها و ستون های آجری ساختمان را بالاتر ببرید، توصیه می کنیم که از میلگردهای کلاف استفاده کنید.

هم چنین میلگردهای کلاف منجر به مقاومت و استحکام بلوک ها نیز می شوند. به همین خاطر است که میلگردها در حال حاضر به بخش جدایی ناپذیر ساختمان سازی تبدیل شده اند.

اگر می خواهید که استحکام و مقاومت اتصالات گازی ساختمان را بالاتر ببرید، استفاده از میلگرد می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

البته طبعاً کاربردهای زیادی دیگری نیز برای میلگرد در ساختمان سازی وجود دارد اما این چند گزینه، بخشی از مهم ترین مزایا و کاربردهای میلگرد در ساختمان سازی بود.

میلگرد کلاف در صنعت

برای برپا کردن سیم های برق و دکل های مخابراتی و …هیچ چیز بهتر از میلگردهای کلاف نخواهد بود. کافیست نگاهی به خیابان ها بندازید تا متوجه شوید از چه سخن می گوییم.

میلگرد مقاومت خیلی زیادی دارند و به سادگی دچار آسیب نمی شوند. به همین دلیل است که از آن ها به عنوان سیم بکسل نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : مش میلگرد

میلگرد ها جنس خیلی خوب و مناسبی برای ساخت پیچ و مهره دارند.

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد کلاف، صنایعی مثل الکترود سازی و جوشکاری است.

هم چنین صنعت خودروسازی نیز بهره های فراوانی از میلگرد کلاف برای ساخت قطعات و سوپاپ های داخلی خودرو برده است. تصور ساخت یک خودرو بدون وجود میلگردهای کلاف، کار سخت و پیچیده ای است.

از دیگر کاربردهایی که می توان برای میلگرد کلاف در صنعت متصور شد، ساخت توری ها و صافی هایی از جنس میلگرد است.

در نهایت می توان گفت که از این متریال برای تراشکاری نیز استفاده می شود.

 

میزان کربن موجود در میلگرد کلاف

میزان کربن موجود در میلگرد کلاف

یکی دیگر از معیارهایی که از آن برای تقسیم بندی میلگردهای کلاف استفاده می کنند، میزان کربی است که در ساخت آنها به کار رفته است. کربن یکی از مواد اصلی در ساخت میلگردهای کلاف می باشد و به همین دلیل میزان و مقدار استفاده از آن در ساخت میلگرد حائز اهمیت است و می تواند دسته بندی مخصوص به خود را بسازد. در ادامه به دسته بندی میلگرد ها بر اساس مقدار کربن به کار رفته، اشاره کرده ایم:

وایر راد کم کربن

میلگردهایی که از این نوع هستند، مقدار کربن کمی دارد. اما اگر بخواهیم به برخی از ویژگی های مثبت این نوع میلگردها اشاره کنیم باید از کش پذیری و جوش پذیری بسیار خوب آن ها یاد کنیم که استفاده از آن ها در امور حساس تر و ظریف تر را ساده تر می سازد.

وایر راد متوسط

یکی از کاربردهای اصلی این نوع میلگرد در کارخانه هاست. کارخانه های زیادی از این نوع میلگرد به عنوان ماده ی اولیه استفاده می کنند. هم چنین می توان این نوع میلگردها را به شکل مفتول و سیم در آورد و در ساخت سیم بکسل، کابل های برق و یا صنعت تایرسازی و فنر از آن استفاده می شود.

وایر راد پُر کربن

همان طور که مشخص است، این محصول دارای کربن بالایی است و به همین دلیل انعطاف خیلی کمی دارد و نمی توان آن را چکش زد. اگر می خواهید سیم بکسل هایی با قدرت بیشتر یا فنرهای مستحکم تر داشته باشید، می توان از وایر راد با کربن بالا استفاده کنید. در واقع کاربردهای این نوع میلگرد مشابه وایر راد متوسط است.

 

کلاف میلگرد چیست

کلاف میلگرد چگونه ساخته می شود؟

حالا که با انواع میلگردهای کلاف و کاربردهای هر یک از آن ها آشنا شدید، شاید بد نباشد با نحوه ی تولید این محصول نیز آشنا شود. اگر سر و کارتان با مشاغل مربوطه باشد، احتمالا به خوبی می دانید که برای ساخت هرگونه مقطع فولادی از شمش به عنوان پایه ی اولیه استفاده می شود. ساخت میلگرد کلاف نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای ساخت آن از شمش استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید میلگرد

در ادامه به صورت مرحله به مرحله به ساخت کلاف میلگرد اشاره کرده ایم:

مرحله ی اول: در ابتدا شمش های فولادی را در کوره هایی قرار می دهند که حرارتی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه ی سانتی گراد دارند. بعد از این که شمش ها به خوبی حرارت دیدن، آن ها را با استفاده از رول های کوره به قسمتی به نام رافینگ منتقل می کنند.

مرحله ی دوم: در این مرحله باید شمش هایی که داغ شده اند را از نوعی غلطک عبور دهند تا در طول سه مرحله شکل آن تغییر کند و قطر کمتری پیدا کنند. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل انجام این کار، پایین بودن تنش پلاستیک است.

مرحله ی سوم: بعد از این که میلگردها به شکل اصلی خود درآمدند آن ها را به اتاق خنک کننده منتقل می سازند. بعد از این که میلگردها خنک شدند، آن ها را بسته بندی کرده و به بازار ارسال می کنند.

نحوه نگهداری از میلگرد کلاف

در همان ابتدای متن نیز گفتیم که شیوه ی نگهداری میلگردهای کلاف با میلگردهای ساده بسیار متفاوت است. اصلی که به سادگی توسط خیلی از مصرف کنندگان از آن غفلت می شود و به درستی از میلگرد کلاف مراقبت و نگهداری نمی کنند. زمانی که تصمیم به انبار میلگردهای کلاف را دارید، باید حتما و حتما از خرک های چوبی استفاده کنید. به این ترتیب اجازه نخواهد داد که میلگردهای کلاف به طور مستقیم با زمین یا سطح تماس پیدا کنند. میلگردها به هر حال از فولاد و آهن ساخته می شوند و تماس با هر سطح مرطوبی می تواند منجر به زنگ زدگی آن ها شود. به همین دلیل باید با دقت زیادی از آنها مراقبت شود.

یکی دیگر از غفلت هایی که به هنگام نگهداری از میلگردهای کلاف صورت می گیرد این است که برای پوشاندن آن ها از پوشش های پلاستیکی استفاده می شود. اما بهتر است به سراغ کاورهای برزنتی بروید که به طور کامل از زنگ زدگی این محصول جلوگیری به عمل می آورند.

بهترین تولید کنندگان میلگرد کلاف

تولید کنندگان زیادی در بازار وجود دارند که میلگردهای کلاف مرغوبی را تولید می کنند. شاید اگر بخواهیم به برخی از بهترین سازندگان میلگرد کلاف اشاره کنیم، ناگزیر باشیم که نام کارخانه ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان و یزد احرامیان ببریم. البته هیچ یک از این تولیدکنندگان به پای کارخانه ذوب آهن اصفهان نمی رسند که علاوه بر تولید و تیراژ بالا، سفارشات اختصاصی را نیز پذیراست و شما می توانید سایز و ابعاد میلگرد کلاف مورد نظر خود را سفارش دهید.

نکته ی بسیار مهمی که در مورد تولید میلگرد کلاف باید بدانید این است که استانداردهای مختلفی برای تولید آن وجود دارد. مثلا یکی از مهم ترین استانداردهایی که اتفاقا کارخانه ذوب آهن اصفهان بر اساس آن اقدام به تولید میلگرد میکند، استاندارد کشور روسیه است.

قیمت میلگرد کلاف

برای این که بتوانید قیمت میلگرد کلاف را تعیین کنید، باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. ممکن است فروش میلگرد به صورت کیلویی باشد. قیمت هر کیلو میلگرد کلاف نیز به متریال به کار رفته در آن، میزان کربن آن و..بستگی دارد.

هم چنین کارخانه ی تولید کننده میلگرد نیز در تعیین قیمت آن موثر است.

 

خرید و فروش میلگرد کلاف

خرید و فروش میلگرد کلاف

اگر در کار فروش میلگرد کلاف هستید، احتمالا به خوبی می دانید که برخی از مهم ترین مشتریان شما، پروژه های ساختمانی و در حال ساخت هستند که نیازمند محصولات شما هستند.

از طریق بانک اطلاعات ساختمانی می توانید به تمامی اطلاعات این ساختمان های در حال ساخت دست پیدا کنید و به این ترتیب استراتژی بهتری برای فروش میلگردهای خود داشته باشید.

بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، یکی از بهترین دیتابیس های ساختمان های در حال ساخت تهران را در اختیار دارد و شما می توانید با خرید آن، به شماره تماس سازندگان و پیمانکاران این ساختمان ها دسترسی داشته باشید و به این ترتیب محصول خود را خیلی ساده و مستقیم، تبلیغ کنید و مطمئن باشید که تبلیغ شما به دست بازار هدف خواهد رسید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است