نوسان بازار مصالح ساختمانی، قیمت مسکن را تغییر می دهد

نوسان بازار مصالح ساختمانی، قیمت مسکن را تغییر می دهد!

یکی از اصلی ترین عوامل گرانی مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. مصالحی که قیمتشان تحت تاثیر نوسانات دلار تغییر پیدا می کند و در نهایت روی تولید مسکن و… نیز اثر می گذارد.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت بازار مسکن نشان می دهد که به این زودی ها نباید انتظار ثبات قیمت داشته باشیم یا متوقع باشیم که قیمت مسکن پایین تر بیاید. از طرفی دیگر، دلالان بازار مسکن به هر بهانه ای تلاش می کنند که قیمت مسکن را بالا ببرند و این بار نیز، به سراغ گرانی مصالح ساختمانی رفته اند و به نظر می آید که بهانه ی مهمی به دستشان آمده است تا دوباره قیمت ها را تغییر دهند.

در طول چند ماه گذشته، شاهد بوده ایم که قیمت برخی از نهاده های ساختمانی مثل فولاد، سیمان و میلگرد چند برابر شده است. همین مسئله روی قیمت تمام شده و نهایی مسکن نیز اثر می گذارد. در واقع، در شرایط کنونی خیلی از سازندگان تقاضا دارند که موضوع گرانی مصالح ساختمانی نیز در قرارداد پیش فروش خانه ذکر شود تا دچار ضرر نشوند.

در حال حاضر شاید یکی از آشفته ترین بازارهای کشور، بازار مسکن باشد. قیمت ها به هیچ وجه ثبات ندارند و هر روز با نرخ جدیدی مواجه هستیم. از سوی دیگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی که وظیفه ی کنترل این نوسانات قیمت را بر عهده دارند، عملکرد ضعیفی در این حوزه داشته اند. حالا در جدیدترین معضل پیش رو، باید با گرانی مصالح ساختمانی نیز دست و پنجه نرم کرد.

در این میان وزارت راه و شهرسازی برای ترغیب سازندگان به ساخت و ساز و تولید مسکن، وعده های بی شماری مثل خرید مصالح از طریق کارت اعتباری و خرید مستقیم از کارخانه را داده بود که البته هیچکدام اجرایی نشدند.

در چنین شرایطی است که سازندگان و خریداران مصالح ساختمانی ناچار هستند که قیمت ها را هر روزه چک کنند. عدم ثبات در بازار نهاده های ساختمانی باعث می شود که خیلی از سازندگان علاقه ی خود به ساخت و ساز را از دست بدهند و به این ترتیب مشکلات بیشتری را در آینده پدید بیاورند.

در این میان، تنها کسانی که به واقع ضرر می کنند، مصرف کنندگان واقعی مسکن هستند. کسانی که به زحمت پولی را جمع آوری کرده اند اما با تورم شدید در بخش مسکن مواجه شده و حالا دیگر قادر به خرید مسکن نیستند. به همین دلیل است که بارها کارشناسان تاکید کرده اند که دولت باید به بازار مسکن ورود کرده و با ارائه ی راهکارهای مناسب، این وضعیت را به ثبات برساند.

در واقع هرچقدر اقدامات دولتی در بازار مسکن با تاخیر مواجه شود، میزان تولید مسکن نیز کمتر شده و در نهایت منجر به گرانی مجدد مسکن خواهد شد. موضوعی که طبیعتا تنها فشار خود را به قشر کم درآمد و مستاجرین وارد می کند.

به عبارت دیگر، از آن جایی که وضعیت اقتصاد کل کشور بحرانی است، نمی توان انتظار داشت که بازار مصالح ساختمانی با ثبات باشد.

کارشناسان توصیه می کنند که دولت برای سازندگان مسکن باید تسهیلات خاصی در نظر بگیرد تا جان دوباره ای در این بازار دمیده شود و رونق بیشتری پیدا کند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که بازار مسکن از حالت تشنج خارج شده و روی اقتصاد کلی کشور نیز اثر بگذارد. تنها زمانی می توان به ثبات امیدوار بود که تولید مسکن از میزان تقاضای آن پیشی بگیرد.

برای درک بهتر وضعیت مسکن بهتر است نگاهی به آمارهای اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار بندازید تا ببینید که چه شاخص هایی روی قیمت آن اثر می گذارند. واضح است که در حال حاضر این بخش دچار بحران های متعددی شده است و باید هر چه سریع تر، کمیته های نظارتی جهت کنترل بازار مصالح توسط وزارت صمت تشکیل شود. همچنین باید زمین های لازم به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شده و اعتبارات ضروری برای تکمیل این طرح تهیه شود.

در ضمن برای به نتیجه رسیدن این طرح لازم است که تمام دستگاه های دولتی اعم از شهرداری ها، بنیادها، صندوق های اعتباری، سازمان های زیر نظر رهبری، خیرین و …دست به دست همدیگر داده و تولید مسکن را با قدرت پیش برند.

در واقع همکاری سازمان های مختلف موجب می شود که فاز اول اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در زمانبندی درست، محقق شود.

دیدگاه ها غیرفعال است