قیمت مسکن در سال آینده: آیا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود؟

قیمت مسکن در سال آینده: آیا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود؟

در طی سال های گذشته شاهد بوده ایم که بازار مسکن همواره به دلار گره خورده تا انتظارات تورمی ایجاد شود. یکی از کارشناسان بازار مسکن می گوید که اگر ارتباط میان این دو بازار موازی را قطع کنیم، انتظارات تورمی نیز کمتر شده و به این ترتیب، قیمت ها کاهش پیدا می کند.

به گزارش پرشین سازه ، مجید گودرزی تاکید کرد که هیچ یک از نهاده های ساختمانی به شکل دلاری خریداری نمی شود. در واقع، ایران از بابت تولید مصالح ساختمانی کاملاً خودکفاست. حتی بخش بزرگی از تولیدات خود را صادر می کند.

مجید گودرزی خاطرنشان ساخت که یک ساختمان خارجی با دستمزد ۲ هزار دلاری کارگر ساخته می شود. این در حالیست که کارگران ما با حقوق ۲۰۰ دلاری، یک ساختمان را تکمیل می کنند. بنابراین اساساً مقایسه این دو ساختمان غلط است.
این کارشناس مسکن تاکید کرد:

مقایسه این دو ساختمان ترفندی رسانه ای است که فلاکت مردم در خرید مسکن را بالاتر ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که قیمت تمام شده مسکن هیچ ارتباطی به دلار ندارد. بازار مسکن هم به دلیل قیمت گذاری غلط، تبلیغات مسموم و مافیایی و بی قانونی زیادی که در آن وجود دارد، به بن بست رسیده و دچار رکود شده است.

گودرزی اعلام کرد که آشفتگی هیچ یک از بازارهای کشور به پای بازار مسکن نمی رسد. این در حالیست که در تمام کشورهای دنیا، بازار مسکن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم کنترل می شود چرا که این شاخص، اثر زیادی در زندگی مردم و اقتصاد کشور دارد.
وی ابراز امیدواری کرد که اگر مجلس آینده متخصص و حرفه ای باشد، می تواند با قانون گذاری درست در حوزه ی مسکن، قیمت ها را واقعی کند. حتی یک مصوبه ی ساده هم برای کنترل بازار، خوب و مثبت است.

در حال حاضر هزینه ساخت مسکن، متری ۸ الی ۱۲ میلیون تومان است. این در حالیست که همین مسکن در بازار با قیمت متری ۷۷ میلیون فروخته می شود. فاصله ای که میان قیمت تمام شده و قیمت خرید وجود دارد، بسیار زیاد است. بنابراین اگر مجلس آینده دست به کار شود و قانون قیمت تمام شده مسکن را تصویب کند، قطعا موثر خواهد بود. گرچه تصویب این قانون با مشکلات و سختی های زیادی همراه می شود.

بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، پروژه های مسکن ملی با قرارداد ۸ الی ۱۲ میلیون تومان تصویب می شوند. به این معنی که پیمانکاران باید این واحدها را با همین هزینه بسازند. سود این سازندگان از همین مبلغ هم کم نیست. بنابراین اگر قانون مزبور در مجلس تصویب شود، قیمت های فعلی مسکن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. این یک مطالبه ی ملی است که باید روی میز مجلس جدید قرار بگیرد.
وی در مورد آینده بازار مسکن نیز صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که به دلیل افزایش قیمت ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. در نتیجه، بازار مسکن همچنان دچار رکود خواهد بود.

بخشی از تقاضای بازار مسکن از سوی سرمایه گذاران است. اما از آنجایی که انتظارات تورمی منفی شده، بسیاری از این سرمایه گذاران ریسک کاهش قیمت را نمی پذیرند و در نتیجه، ترجیح می دهند از بازار مسکن کناره گیری کنند.
حتی سازندگانی که خود واحدهای نوساز در اختیار دارند نیز، واحد خود را به بازار عرضه نمی کنند تا مشمول کاهش قیمت نشوند. در این میان اقدامات دولت نیز می تواند سازنده باشند و منجر به کاهش قیمت مسکن در سال آتی گردد.
در حال حاضر، مسکن ملی در حال ساخت است و دولت هم زمین رایگان به متقاضیان ارائه می کند. علاوه بر این، حریم شهرها نیز گسترش پیدا کرده است و طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول نیز پیگیری می شود. در نتیجه احتمال کاهشی شدن قیمت ها در سال آینده، اصلا دور از انتظار نخواهد بود. چرا که جذابیت های بازار مسکن کمتر شده است.

بر اساس گفته های مجید گودرزی، قیمت مسکن در سال جاری و بر اساس آمارهای رسمی تا ۲ درصد کمتر شده است. البته مشاهده های میدانی چیز دیگری می گوید و نشان می دهد که در برخی از شهرها، کاهش قیمت تا ۳۰ درصد نیز بوده است.
وضعیت بازار امروز مسکن به قدری وخیم شده که حتی واحدهایی که زیر قیمت ارائه می شوند نیز خریدار ندارند. واقعیت اینجاست که انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و در چنین شرایطی، بسیاری از مردم ترجیح می دهند که دست به خرید و فروش نزنند.

دیدگاه ها غیرفعال است