رشد چشمگیر ساخت و ساز در منطقه ۲۱

رشد چشمگیر ساخت و ساز در منطقه 21

به نظر می آید که پتانسیل های مسکن سازی در تمام مناطق پایتخت فعال شده اند. حالا خبر می رسد که صدور پروانه ساختمانی در منطقه ۲۱ تهران، دو برابر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که منطقه ۲۱ دارای ۳ ناحیه و ۱۳ محله است.

محمدعلی ملیحی در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص کاربری منطقه ۲۱ پرداخت و اعلام کرد که ۳۶ درصد از مساحت این منطقه، مربوط به کاربری صنعتی و انبار است. ۲۰ درصد دیگر به کاربری های نظامی اختصاص دارد. فضای سبز این منطقه، ۱۳ درصد است. جالب اینجاست که فقط ۱۰ درصد مساحت این منطقه به کاربری مسکونی اختصاص پیدا کرده! در نتیجه می توان گفت که پتانسیل های زیادی برای مسکن سازی در منطقه ۲۱ وجود دارد.

این منطقه در نزدیکی فرودگان مهرآباد و ورزشگاه آزادی واقع شده و از این لحاظ، موقعیت استراتژیکی دارد. می توان از این منطقه به عنوان مکانی مناسب جهت کارآفرینی، توسعه عرصه نمایشگاهی و…بهره برد.

افزایش دو برابری صدور پروانه ساختمانی

بررسی پروانه های ساختمانی صادر شده از آبان سال گذشته تا آبان ماه امسال، نشان می دهد که تعداد این مجوزهای ساختمانی به بیش از دو برابر رسیده است. در سال گذشته ۲۰۸ پروانه صادر شده که حالا به ۴۵۲ پروانه ساختمانی رسیده است.

همچنین ۱۰۵ ساختمان در این منطقه موفق به اخذ پایان کار شده اند. ۱۰۴ پرونده ی دیگر ساختمانی نیز عدم خلاف دریافت کرده اند. مدت زمان صدور گواهی این ساختمان ها، ۲۰ روزه بوده است. به عبارت دیگر، علاوه بر افزایش صدور پروانه های ساختمانی، سرعت صدور مجوزها نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

وضعیت بافت فرسوده

یکی از اصلی ترین بافت های فرسوده ی پایتخت در منطقه ۲۱ واقع شده! بنابراین طبیعی است که روند نوسازی این بافت نیز با جدیت دنبال شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران اعلام کرد که تمام تلاش سازمان بر این است که مجوزهای لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن صادر نماید و رضایت شهروندان را به دست آورد. علاوه بر این، تلاش می شود که همه چیز به شکل آنلاین صورت بگیرد تا میزان رفت و آمد حضوری شهروندان کاهش پیدا کند.

یکی از مشکلاتی که سازندگان برای دریافت پایان کار داشتند، برگشت هایی بود که از سوی کمیته نما صورت می گرفت. این کمیته، نماهای ساختمانی را تایید نمی کرد که حالا با توجه به تعامل صورت گرفته بین رئیس این کمیته و انبوه سازان، میزان برگشتی ها کمتر شده است. انبوه سازان از این وضعیت ابراز خوشنودی کرده اند و همین موضوع به افزایش ساخت و ساز منجر شده است.

این مقام مسئول در بخشی از صحبت های خود اعلام کرد:

یکی از کارهای اصلی معاونت شهرسازی و معماری، نظارت بر کیفیت ساخت و کاهش تخلفات ساختمانی است. شهرداری منطقه و مهندسان ناظر، مشارکت و تعامل بیشتری در این خصوص پیدا کرده اند تا کنترل بیشتری بر ساخت و سازها اجرا شود. این کنترل باعث شده که در طی یک سال گذشته، تخلفات ساختمانی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

محمدعلی ملیحی در ادامه خاطرنشان ساخت که در بحث تجمیع پلاک در بافت های فرسوده، منطقه ۲۱، رتبه ی اول را به دست آورده است.

همچنین در نواحی غیرفرسوده نیز اقداماتی برای تجمیع پلاک ها صورت گرفته و مشوق هایی در نظر گرفته شده است. به نحوی که اگر دو پلاک تجمیع شوند، می توانند طبقه اضافه با سطح اشغال ۲۰ درصد داشته باشند. در صورتی که تجمیع سه پلاک صورت بگیرد، این سطح اشغال به ۴۰ درصد هم می رسد.
همین مشوق ها باعث شد که در سال گذشته، متقاضیان استفاده از این تسهیلات شهرداری منطقه ۲۱ به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و تجمیع پلاک در روند خوبی قرار بگیرد.

پرونده های اجرای احکام در شهرداری

در کنار تمام فعالیت هایی که شهرداری منطقه ۲۱ صورت داده، می توان به پایش نزدیک به ۷۸۷ پرونده اجرای احکام نیز اشاره کرد.

بر اساس گفته های محمدعلی ملیحی، تمام پرونده های ماده ۱۰۰ بررسی شد و آراء مناسب صادر گردید.
۳۲ رای ابلاغ به شهروندان، ۱۶ مورد فراهم آوردن شرایط برگه های دفاعیه برای شهروندان، ۴۴ مورد پیگیری و اجرا کردن ماده ۱۰۰، نتیجه ی اصلی این جمع بندی ها و پایش ها بود.

علاوه بر این، جرائم ماده ۱۰۰ وصول شد که نزدیک به ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به درآمد شهرداری منطقه ۲۱ اضافه کرد.
وی همچنین به مصوبات قرارگاه جهادی مسکن اشاره کرد و اعلام نمود که از طرف نهادها و سازمان های مختلف و در قالب قرارگاه مسکن، قرار است که برای پرنسل هر یک از این نهادها، مسکن سازی صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است