در بازار ملک مشهد، فروشنده ها حاضر به فروش نیستند!

در بازار ملک مشهد، فروشنده ها حاضر به فروش نیستند!

در حال حاضر بازار مسکن کل کشور دچار رکود شدید شده است. اما خبرهایی که از بازار مشهد به گوش می رسد، حاوی نکات جالبی است. به نظر می آید که در بازار مسکن این شهر، فروشنده ای وجود ندارد، گرچه بی ثباتی بازار و بالا رفتن نرخ ارز، تعداد تقاضاها را افزایش داده است.

به گزارش پرشین سازه ، در طی چند ماه اخیر که شاهد رشد سرسام آور نرخ ارز بودیم، تقاضا برای تبدیل ریال به کالای سرمایه ای مثل مسکن افزایش پیدا کرد. البته در این میان خیلی از کارشناسان می گویند که مسکن نباید به کالایی سرمایه ای تبدیل شود. اما در شرایط کنونی، این گزاره برای بیشتر مردم قابل قبول نیست و مسکن را به چشم سرمایه می بینند. چرا که بازارهای دیگر مثل طلا و دلار، نوسانات زیادی دارند و گرچه میزان نقدشوندگی آن ها بالاست اما به هرحال، بازارهای پر ریسکی محسوب می شوند.

به همین دلیل است که از ابتدای دهه ۹۰، بازار مسکن تبدیل به محل مناسبی برای سرمایه گذاری شد. به خصوص با توجه به این که گزینه های سرمایه گذاری ایمن در کشور ما خیلی محدود است و نمی توان توقع چندان زیادی از بازارهای مشابه داشت.

البته ناگفته نماند که در سال های اخیر، ورود افراد به بازار مسکن صرفا به دلیل جلوگیری از نابودی سرمایه بوده است. به نحوی که سهم خریدهای سرمایه ای از خریدهای مصرفی خیلی بیشتر شده است. از سوی دیگر سرعت رشد قیمت مسکن در قیاس با افزایش درآمد و حقوق ها خیلی بیشتر بوده است.

در چند سال اخیر، خرید خانه های لوکس از طرف افرادی با درآمد بالا رواج زیادی پیدا کرده است. به این ترتیب فاصله ی میان این افراد با دهک های پایین جامعه که بخش زیادی از سبد هزینه های خود را صرف مسکن می کنند، باز هم بیشتر شده است.

به این ترتیب حباب مسکن در شهرهای بزرگ، بسیار بزرگ شده است و به نظر نمی آید که به سقف قیمت مسکن رسیده باشیم و این شاخص همچنان در حال رشد است. بنابراین طبیعی است که در شرایط کنونی اقتصاد، خرید خانه می تواند یک سرمایه گذاری ایده آل باشد.

اما وضعیت بازار ملک مشهد چگونه است؟

به نظر می آید که این بازار نیز از مشکلات مشابه شهرهای دیگر رنج می برد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد در خصوص وضعیت کنونی مسکن در این شهر چنین گفته است: بازار مسکن نیز مثل دیگر بازارها دچار افزایش قیمت شده است. اما در حال حاضر، مشکل بزرگ تری به وجود آمده است. به این ترتیب که خریدار وجود دارد اما فروشندگان تمایلی به فروش ندارند. متاسفانه از آن جایی که ثبات اقتصادی وجود ندارد و پول ملی هر روز کم ارزش تر می شود، تقاضا در بازار بیشتر شده است. مردم تلاش می کنند که به طریقی، ارزش پول خود را حفظ کنند.

محمد عیدی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد خاطرنشان ساخت که به دلیل عدم ثبات اقتصادی خیلی از فروشندگان تمایلی به فروش ندارند و حتی پای معامله، دوباره قیمت ملک را تغییر می دهند و حاضر نیستند که با همان قیمت قبلی، قرارداد را تنظیم کنند.

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه، سیاست های دولت هم به درستی اجرا نشده است و نتوانسته مسکن هایی که قول ساخت آن ها را داده، به مردم عرضه کند. در کنار تمام این مسائل، شاهد هستیم که نرخ ارز نیز هر روز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن در کنار بازار طلا و سکه نیز بیشتر شده است. از سوی دیگر، هزینه های ساخت و ساز هم بالا رفته و فروشنده کمتر شده است. در نتیجه عرضه انجام نمی شود.

محمد عیدی در ادامه اذعان کرد که منطقه خاصی برای افزایش تقاضای خرید نمی توان نام برد. در حال حاضر برای تمام نقاط شهر تقاضای خرید وجود دارد. البته طبیعتا هر یک از مناطق مشهد قیمت خاص خود را دارند.

این مقام مسئول در ادامه چنین گفت: نظارت دولت بر بازار مسکن چندان بالا نیست. به همین دلیل است که هر روز شاهد افزایش تورم هستیم و بازار مسکن نیز موازی با دیگر بازارها، دچار افزایش قیمت می شود. از سوی دیگر قیمت مصالح ساختمانی ثابت نیست و تولید کننده هم میلی به حضور در این بازار ندارد و منافع خود را در خطر می بیند.

عیدی در نهایت عنوان کرد: در صورتی که نرخ ارز و قیمت ها کنترل شود، طبیعتا بازار مسکن نیز متعادل می شود. اما حالا که وضعیت این گونه است، همین تعداد تولیدکننده نیز با هزینه های سرسام آور مصالح از ساخت و ساز منصرف می شوند.

همین وضعیت بازار ملک مشهد را می توان به تمام شهرهای بزرگ کشور تعمیم داد. البته شرایط شهرهای کوچک نیز بهتر نیست و در این وضعیت بحرانی، خرید خانه برای خیلی از افراد تبدیل به آرزو و رویا شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است