وضعیت بازار مسکن مشهد و روستاهای اطراف آن

گرانی مسکن به روستاهای مشهد نیز رسیده است!

این روزها بازار مسکن کل کشور با وضعیت بحرانی و آشفته ای رو به روست. گرچه رونق چندانی بر این بازار حاکم نبوده اما به نظر می آید که رشد قیمت ها همچنان ادامه دار است. در حال حاضر وضعیت قیمت ها در بازار مسکن مشهد نیز بسیار بالاست.

به گزارش پرشین سازه ، در ماه های گذشته شاهد گرانی عجیبی در تمام کشور بودیم. دلار از مرز ۴۰ هزار تومان عبور کرد و قیمت مسکن دچار تکانه های شدیدی شد که طبیعتا بازار این شاخص اقتصادی را دچار نوسان و بی ثباتی کرد.

از آن جایی که بازار طلا و ارز، بازدهی سریعی دارند و به سرعت می توان آن ها را نقد کرد، همچنان داغ تر هستند. اما بازار مسکن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی با رشد قیمت فراوانی رو به رو شده است. اتفاقی که به نظر می آید تا خرداد سال آینده، تازه چهره ی واقعی خود را نشان دهد.

بازار مسکن مشهد در چه وضعیتی است؟

همان طور که گفتیم وضعیت بازار مسکن در کل کشور نا به سامان است. طبیعتا بازار مسکن مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرخی در بنگاه های املاک مشهد که بزنید، متوجه خواهید شد که رکود فراوانی بر این بازار حاکم است. اما قیمت ها همچنان به صورت نامحسوس رشد می کند.

برخی مناطق شهر مشهد مثل الهیه که پیش از این گرانی های اخیر، می توانستید با قیمت متری ۱۱ الی ۱۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، خانه ای خریداری کنید. در حال حاضر با رقم ۱۷ میلیون تومان معامله می شوند.

طبیعتا در چنین شرایطی اوضاع بیش از هرکس دیگری برای اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه سخت می شود. بنابراین طبیعی است که چشم امید به دولت و اقداماتش بدوزند. این شرایط در حالیست که خیلی از کارشناسان، امیدواری چندانی به طرح نهضت ملی مسکن ندارند و آن را بی سرانجام می دانند.

یکی از کارشناسان مسکن یعنی آقای حسین افتخاری در خصوص این موضوع چنین گفته است: خیلی از مردم چشم امید خود را به اقدامات دولت دوخته اند اما باید بگوییم که تلاش دولتی ها بیهوده و بی ثمر است.

این کارشناس مسکن که در مشهد فعالیت می کند، اظهار کرد که بنا بر گفته ی استاندار خراسان رضوی تنها ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان در طرح نهضت ملی مسکن تایید شده اند. وی افزود: فرض بگیریم که این تعداد مسکن هم تولید شود و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، سوال این جاست که آیا این تعداد مسکن برای پاسخ دادن به نیاز جامعه کافی است؟

افتخاری در ادامه اشاره کرد که هزینه های زندگی در روستاهای اطراف مشهد نیز بسیار بالا رفته است و افزود: تا همین دو سال پیش، هزینه ی خرید زمین در روستاهایی مثل ابرده، شاندیز، عنبران و…به ازای هر متر مربع فقط ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان بود. اما در حال حاضر هر متر ۴ الی ۱۲ میلیون تومان شده است.

وی در ادامه اشاره کرد که یک قطعه زمین ۲۰۰ متری خوب بسته به موقعیتش در طرقبه حدوداً ۲ الی چهار میلیارد تومان قیمت دارد. این کارشناس در ادامه گفت: همین قطعه زمین ۲۰۰ متری در روستای شاندیز یک میلیارد تومان خواهد بود. اگر هزینه ی ساخت مسکن روستایی را هم در نظر بگیریم، کلا باید ۲ میلیارد تومان پول داشته باشیم.

افتخاری ابراز کرد: این شرایط در حالیست که بنیاد مسکن تنها به پرداخت وام های ۲۰۰ میلیون تومانی اقدام کرده است. وام هایی که فقط به درد بازسازی و تعمیرات جزئی می خورد و نمی توان بهره ی دیگری از آن برد. چرا که اصلا با میزان تورم قابل مقایسه نیست.

بازار خانه های قولنامه ای در مشهد

تقریبا همه از ریسک های خرید خانه های قولنامه خبر دارند. اما گرانی بیش از اندازه ی ملک و ارزان تر بودن خانه های قولنامه ای، باعث شده که خیلی از افراد به سمت این بازار هدایت شوند و رونق بیشتری بر آن حاکم باشد. در شهر مشهد نیز، این خانه ها را می توان در حواشی شهر خریداری کرد.

درست است که بازار مسکن در حال حاضر، وضعیت راکدی دارد اما خرید و فروش غیر رسمی مسکن همچنان با قوت به حیات خود ادامه می دهد. در این میان، فروش پشت بام خانه ها نیز به عنوان معضل دیگری از بخش مسکن مطرح می شود. شرایط اقتصادی سخت و چالش برانگیز باعث شده که خیلی از صاحب خانه ها به فکر فروش پشت بام های خود شوند. برخی از مستاجران نیز به دلیل توان مالی پایین، از چنین خریدهایی استقبال می کنند.

یکی از فعالان بازار مسکن در مشهد می گوید: خانه های قولنامه ای واقع در مناطق الهیه و آزادی و حتی باغ ها و زمین هایی که سند رسمی ندارند و در شهرک رضوی واقع شده اند، بیشتر از اراضی رسمی، مشتری دارند.

شایان توکلی، این فعال بازار مسکن در مشهد چنین ادامه داد: معمولا خانه های قولنامه ای ۳۰ الی ۵۰ درصد از خانه های دارای سند ارزان تر هستند. به همین دلیل است که مورد استقبال مردم واقع می شوند.

البته نباید ریسک های خرید قولنامه ای را فراموش کرد. توکلی در این خصوص خاطرنشان ساخت: بیشتر کسانی که آپارتمان های قولنامه ای می خرند، بعداً با مشکلات ریز و درشت زیادی مواجه می شوند. اما چاره ای جز خرید این املاک ندارند. به همین دلیل است که چندان به خطرات و عواقب حقوقی این موضوع فکر نمی کنند.

وی در ادامه اشاره می کند که برخی مواقع یک خانه به چندین نفر فروخته شده است و بر اساس یک برگه کاغذ یا قولنامه جا به جا می شود. اما به دلیل ارزان تر بودن، همواره مشتری های خاص خود را دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است