بازار خانه های بدون قولنامه داغ است

بازار خانه های بدون قولنامه داغ است

با گران شدن مسکن، روش های جایگزین خرید خانه به طرز چشمگیری رشد کرده اند. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که خرید خانه های قولنامه ای به سرعت در حال ازدیاد است و بسیاری از افراد به سمت خرید خانه هایی می روند که اساساً سند ملک ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، دلیل اصلی عدم دریافت پایان کار و سند نزدن، ساخت و سازهای خلاف قانون و غیرمجاز، قرار گرفتن ملک در طرح های شهرداری و ساخته شدن ملک در زمینی که کاربری مسکونی ندارد، می باشد.

در حقیقت همان مسائل است که مالک و سازنده را وادار می کند که به سراغ دریافت پایان کار نرود و طبیعتا نتواند سند به نام داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد که تعداد آگهی هایی که خرید و فروش ملک و خانه های قولنامه ای و بدون سند را پیشنهاد می کنند، با توجه به تورم مسکن در کشور روز به روز افزایش پیدا می کند. البته طبیعتاً خرید چنین خانه هایی با ریسک و خطر زیادی همراه است. مثلا باید تحقیقات کاملی صورت بگیرد که چرا این املاک سند ندارند.

متاسفانه در خرید قولنامه ای مسکن، احتمال این مسئله وجود دارد که ملک مزبور به چند نفر فروخته شده باشد. اما سوال اصلی این جاست که چرا خیلی از افراد به سراغ خرید این خانه ها می روند؟

در حقیقت خرید خانه های قولنامه ای، بیشتر توسط کسانی صورت می گیرد که بودجه ی کافی برای خرید خانه های سنددار ندارند. برخی دیگر نیز به دلیل عدم داشتن تجربه ی کافی در زمینه ی خرید و فروش زمین تن به چنین قراردادهایی می دهند. همچنین قیمت های ارزان تر این خانه ها، افراد را وسوسه می کند که به سراغ خریدشان بروند.

البته طبیعتاً اخذ سند خانه های آپارتمانی در چنین شرایطی، منوط به توافق با واحدهای دیگر است. بنابراین خریدار علاوه بر خرید ملک مزبور، ناچار است است که هزینه ی مازاد هم برای کسب سند ملک در نظر بگیرد.

همان طور که اشاره کردیم، از دیگر دلایل عدم صدور پایان کار، ساخت و ساز خلاف قانون و غیرمجاز است، همچنین ساخت طبقات غیرمجاز، قرار گرفتن ملک در طرح های شهرداری و ساخته شدن ملک در زمینی با کاربری غیرمسکونی از دیگر دلایل عدم صدور پایان کار می باشد.

بیشتر مشاورین املاک توصیه می کنند که خریداران ملک، به سراغ املاکی بروند که سنددار هستند و یا از طریق یک واسطه ی مطمئن و محلی اقدام به خرید چنین واحدهایی نمایند.

بازار خانه های قولنامه ای در جای جای تهران حسابی گرم شده است. یک مشاور املاک در منطقه ۸ تهران و در محله ی تهرانپارس شرقی اشاره می کند که بازار خرید و فروش خانه های قولنامه ای در این منطقه، گرم است. چرا که افراد می توانند با بودجه ی کمتری اقدام به خرید خانه کنند. این در حالیست که اگر افراد بخواهند با همان بودجه، خانه ای سنددار خریداری کنند باید از ویژگی ها و امکانات خانه چشم پوشی کنند.

این مشاور املاک می گوید که سهم معاملات خانه های قولنامه ای در این منطقه بسیار بالاست. یک خانه بدون سند و قولنامه ای با متراژ ۱۲۵ متری و هشت سال عمر بنا در منطقه ی ۸ و محله تهرانپارس شرقی، ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر، وضعیت دیگر مناطق تهران نیز به همین ترتیب است. خانه ای ۷۵ متری در یافت آباد با پنج سال سن، ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. همچنین خانه ای دیگر در محله ی ونک که متراژ ۲۳۰ متری دارد و ۲۶ سال قدمت بنا دارد، ۱۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است