خانه های زیر ۱ میلیارد در تهران سال ۱۴۰۲

با 500 میلیون الی 1 میلیارد تومان در کجای تهران می توان خانه خرید؟

در سال جاری این واقعیت در میان خریداران مسکن تهران جا افتاد که دیگر با بودجه های زیر ۱ میلیارد تومان نمی توان در پایتخت خانه ای خریداری کرد. البته در این میان هنوز هم خانه هایی در جنوب شرقی استان تهران هستند که می توان با بودجه ای بین ۵۰۰ الی ۱ میلیارد تومان آن ها را خریداری کرد.

شاید این گزاره بسیار عجیب باشد اما در حال حاضر، حتی خانه های بسیار قدیمی و بدون امکانات شهر تهران نیز با قیمت های زیر ۱ میلیارد تومان عرضه نمی شوند.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در بازار مسکن جنوب شرق تهران نشان می دهد که بر خلاف دیگر نقاط استان، این منطقه هنوز هم بازار مسکن فعالی دارد و خرید و فروش در آن رونق خوبی پیدا کرده است.

وقتی که صحبت از محله های جنوب شرقی تهران می کنیم، منظور محله هایی مثل افسریه، مسعودیه، مشیریه، قیامدشت، پاکدشت، خاتون آباد، ورامین و قرچک است که با بودجه هایی بسیار کمتر از تهران، می توان در آن ها صاحب خانه شد.

البته طبیعی است که کیفیت این خانه ها چندان بالا نیست و از لحاظ امکانات، وضعیت مطلوبی ندارند. اما از آن جایی که بیشتر خریداران، برای حفظ پول و سرمایه ی خود اقدام به خرید مسکن می کنند، این مناطق می توانند جذابیت های خاص خود را داشته باشد.

بیشتر خریدهایی که در این محلات صورت می گیرد از جنس خریدهای سرمایه ای است و به همین دلیل، بازار مسکن این مناطق رونق خوبی پیدا کرده است.

با تولید مسکن، تورم مهار می شود!

همان طور که ذکر کردیم مراجعه به برخی از محله ها و مناطق جنوب شرق تهران نشان می دهد که قیمت های زیر ۱ میلیارد تومان نیز در بازار مسکن آن پیدا می شود. برخی مواقع می توان آپارتمانی با قیمت بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

طبیعتا نباید انتظار امکانات فوق العاده باشید. اما به هرحال قیمت این واحدهای مسکونی به قدری پایین است که برخی از افراد برای حفظ سرمایه های خود به آن روی بیاورند.

در واقع، مناطقی مثل پاکدشت، قیامدشت، افسریه و…محله هایی هستند که کارگران و کارمندان تهرانی در آن ساکن می باشند. به جهت نزدیکی این محله ها به مرکز شهر تهران، می توانند انتخاب مناسبی برای افرادی باشند که شغلشان در تهران است.

از آن جایی که قیمتشان نیز خیلی پایین تر از مسکن تهران است، خیلی از کارمندان و کارگران، ناچار می شوند که به آن سمت نقل مکان کنند. البته در این میان، نقل مکان به شهرهای اطراف تهران مثل پرند و پردیس نیز بسیار زیاد شده است. تا حدی که هجوم سیل جمعیت به این شهرها باعث شده که قیمت واحدهای مسکونی این شهرها نیز افزایش پیدا کند و دیگر به سادگی نتوان یک واحد مسکونی در آن ها خریداری کرد.

به عنوان مثال، قیمت یک واحد مسکونی در منطقه ی خاتون آباد که در شهر تهران واقع شده، حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این واحد مسکونی عمر ۱۵ ساله دارد و حدودا ۶۰ متر می باشد. دارای انباری است و در طبقه اول واقع شده. البته پارکینگ ندارد.

این قیمت برای تمام کسانی که می خواهند با قیمت پایین صاحب خانه شوند، می تواند نرخ بسیار ایده آلی باشد. به خصوص با توجه به این نکته که این محله، فاصله ی چندان زیادی با محله های مرکزی شهر تهران ندارد.

از سوی دیگر، احتمالا نرخ قیمت مسکن در این شهرهای حاشیه ای تهران پایین تر هم بیاید. چرا که دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را در این شهرها آغاز کرده و به زودی واحدهای بسیار بیشتری به این منطقه اضافه می شوند. رونق تولید مسکن می تواند قیمت ملک را پایین بیاورد و نیاز طبقات فرودست و کم درآمد به مسکن را کاهش دهد.

در حال حاضر حدود ۴ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای پاکدشت و ورامین در حال اجراست. گزارش ها حاکی از این است که این طرح تا آبان سال گذشته، حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه های نهضت ملی مسکن در تهران در محله هایی مثل تهرانسر، شهریار، اسلامشهر، رباط کریم، قرچک و پاکدشت قرار گرفته است.

بهره برداری از این پروژه های مسکونی می تواند وضعیت قیمت مسکن را تعدیل کرده و فرصت بیشتری برای خریداران مسکن فراهم آورد که خیلی زود صاحب خانه شوند.

چه خبر از پروژه نهضت ملی مسکن در پاکدشت؟!

همان طور که اعلام کردیم یکی از اصلی ترین نقاط ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن، شهرستان پاکدشت است. به طور کلی در حال حاضر یک پروژه ی ۶۳۰ واحدی در پاکدشت اجرا شده که برخی از بلوک های آن به مراحل نازک کاری رسیده اند.

البته اسکلت بندی تمام بلوک های این پروژه به پایان رسیده و حالا به مراحل سفت کاری رسیده اند. برخی از این واحدهای مسکونی نیز در مراحل پایانی نازک کاری هستند.

بر اساس گفته های مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، احتمالا تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲، برخی از واحدهایی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده اند، به بهره برداری رسیده و افتتاح شوند.

قیمت برخی از این واحدهای مسکونی می تواند شوک بزرگی به بازار مسکن این شهرها و محلات وارد کند و باعث بهبود وضعیت شود. به طور کلی، امیدواری های زیادی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. چرا که ساخت و ساز مسکن می تواند منجر به رونق بازار شده و در نهایت، قیمت ها را تعدیل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است