باز هم مسکن دچار شوک قیمتی نشد

مسکن دچار شوک قیمتی نشده است!

با وجود این که برخی از افراد تصور می کنند که کاهش معاملات مسکن در نهایت به پایین آمدن قیمت ها می انجامد، خیلی از کارشناسان بر این باورند که تا اتفاق مهمی در شرایط کلان اقتصادی کشور رخ ندهد، قیمت مسکن پایین نمی آید. یکی از این کارشناسان چنین می گوید: بر اساس همین مسئله، در صورتی که کسی نیاز مصرفی به خرید مسکن دارد، بهتر است آن را به تعویق نندازد و اقدام کند.

به گزارش پرشین سازه ، تورم آبان ماه سال ۱۴۰۱، نسبت به ماه پیشین حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرد. در حقیقت تمام شاخص های تورم ماهانه، نقطه ای و سالانه با افزایش همراه بوده است. بر اساس این آمارها، متوسط وزنی و حسابی قیمت واحدهای مسکونی پایتخت در ماهی که گذشت، به ترتیب ۴۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان و ۴۶ میلیون و ۱۶ هزار تومان بوده است.

قیمت مسکن متناسب با تورم رشد کرده است

یکی از کارشناس های بازار مسکن در خصوص وضعیت این روزها، چنین گفته است: مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور و حرکت های آن نیز بر اساس وضعیت اقتصادی کشور خواهد بود.

میثم مهرپور، کارشناس و فعالی بازار مسکن افزود: در حال حاضر، مسکن به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است. کالاهای سرمایه ای هم ممکن است بسته به شرایط و تورم سالیانه، هر چند وقت یکبار دچار شوک قیمت شوند. مشابه همین وضعیت را در بازارهای دیگر مثل بازار ارز نیز شاهد هستیم.

مهرپور گفت: در سال های ۹۲ تا ۹۷، نرخ تورمی در مجموعه ای از کالاهایمان داشتیم اما این تورم شامل حال مسکن نمی شد. در طول سالیان گذشته شاهد نوعی از رکود در بازار مسکن بودیم که تورمی نبود. به این معنی که در بازار مسکن افزایش قیمت رخ نمی داد و حتی در برخی از شهرها و محله ها، قیمت آن کاهشی نیز می شد.

وی در ادامه به رشد سرسام آور قیمت مسکن در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: عدم افزایش قیمت مسکن در سال های ۹۲ تا ۹۷ باعث شد که شاهد افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۷ باشیم. در حال حاضر هم متناسب با تورم و حتی بیشتر از تورم موجود، شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم. اما جهش قیمتی هنوز رخ نداده است. بلکه با توجه به نرخ تورم عمومی، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می کند.

این کارشناس و فعال بازار مسکن در ادامه اشاره کرد: جهش مسکن زمانی رخ می دهد که شاهد افزایش چهار یا پنج برابر قیمت ها باشیم. در سال های قبل، به تناوب شاهد جهش قیمت مسکن بوده ایم ولی در حال حاضر افزایش قیمت ها در حد ۴۰ الی ۵۰ درصد است که با تخفیف می توان گفت که متناسب با نرخ تورم پیش می رود و شوک قیمتی به آن معنا نیست. از سوی دیگر به دلیل شرایط کلی اقتصاد کشور، شاهد رکود غیرتورمی مسکن مشابه آن چه که در سال های ۹۲ الی ۹۷ رخ داد هم نیستیم.

دیدگاه ها غیرفعال است