بازار مسکن دیگر کشش لازم برای افزایش قیمت را ندارد

بازار مسکن دیگر کشش لازم برای افزایش قیمت را ندارد

یکی از بزرگ ترین کابوس هایی که به نظر می رسد در حال محقق شدن است، کمبود شدید مسکن است. در حالی که وضعیت تولید مسکن، ماهانه در حال کاهش است، در هفته های اخیر قیمت خیلی از نهاده های ساختمانی افزایش شدیدی است. به نحوی که سیمان با قیمت ۸۰ هزار تومان، یونولیت ۵۰۰ هزار تومان و..شده است. همین موضوع باعث می شود که خیلی از سازندگان میلی به حضور در بازار تولید مسکن نداشته باشند.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس آمارهایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است؛ در ماه گذشته قیمت مسکن حدوداً سه میلیون تومان گران تر شده است. این در حالیست که خیلی از کارشناسان عقیده دارند که به دلیل کاهش قدرت خرید، تعداد معاملات زیاد نبوده است و اصلا مشخص نیست که این افزایش قیمت بر اساس چه دلیل و منطقی بوده است.

البته در این میان برخی از کارشناسان باور دارند که به دلیل نوسانات شدید در بازار طلا و ارز، بازار مسکن نیز متحول شده است. گرچه در حال حاضر، وضعیت بازار مسکن کاملا راکد است اما هنوز هم چشم خیلی از خریداران و مستاجرین به نهایی شدن برجام و آرامش بازار است. در این میان تحقق وعده ی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی دولت نیز خیلی ها را امیدوار نگه داشته است که شاید بازار مسکن تکانی بخورد. البته در این میان وزیر جدید راه و شهرسازی اعلام کرده است که بودجه ی ساخت این واحدهای مسکونی برابر با بودجه ی یک سال دولت است.

چرا بازار مسکن دچار شوک شده است؟

در این میان، چند هفته ای است که بازار مسکن دچار شوک شده است. محمدعلی سلمانیان، کارشناس و فعال حوزه ی مسکن در مورد این موضوع چنین توضیح داد: رکود بازار مسکن و فاصله ای که میان عرضه و تقاضا رخ داده است، باعث شده که قیمت مسکن به طرز سرسام آوری بالاتر برود. البته در این میان نباید فراموش کرد که عدم ساخت و ساز در بخش دولتی نیز باعث شده که تناسب میان عرضه و تقاضا به هم بخورد و در نهایت به گرانی مسکن منجر شود.

تمام این شرایط در حالیست که دولت سیزدهم وعده ی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال را داده بود. حال در این شرایط، عدم تحقق این وعده برای مردم و کشور نگرانی های به وجود آورده است.

این کارشناس مسکن گفت: مشکلات زیادی از جمله عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در حوزه ی مسکن و نبود منبع مناسب برای تامین مالی پروژه، باعث شده است که قانون جهش تولید مسکن هم اجرا نشود. در نهایت تمام این معضلات به افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن و اجاره بها منجر شده است. به همین دلیل است که بر اساس واقعیت های موجود بازار، معضلات کنونی به زودی حل نمی شوند و فکر هم نمی کنم که با آمدن مهرداد بذرپاش اتفاق یا تغییر خاصی در این زمینه حاصل شود.

سلمانیان، کارشناس مسکن خاطرنشان ساخت: البته نوسانات قیمت ارز نیز از دیگر دلایلی بود که در نهایت به افزایش قیمت مسکن منجر شد و بازار را با شوک قیمتی مواجه کرد. اثرگذاری نوسان ارز خیلی زود روی بازار مسکن خود را نشان داد. حجم نقدینگی موجود در میان مردم نیز بالا نیست و همین موضوع، حجم معاملات را کاهش داده است.

بازار مسکن تا چه حد کشش افزایش قیمت دارد؟

محمدعلی سلمانیان، در خصوص این سوال چنین گفت: در طول چند سال اخیر، قیمت مسکن همیشه افزایشی بوده است. اما با توجه به بررسی های صورت گرفته، قیمت مسکن در همین یک سال اخیر هم دو الی سه برابر شده است. البته پیش بینی می شود که در چند ماه آینده، حجم معاملات مسکن بیشتر شود چرا که هر زمان که قیمت مسکن این گونه افزایش پیدا می کند، خیلی از خریداران واقعی و متقاضیان موثر از ترس جا ماندن از دایره ی خرید و افزایش بیشتر قیمت ها، معاملات مسکن را از سر می گیرند. اما به طور کلی به نظر می رسد که بازار مسکن دیگر برای افزایش قیمت کشش ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که یکی دیگر از دلایل اصلی گرانی مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است و افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده است که خیلی از سازندگان مسکن نتوانند تصمیمات درستی بگیرند و به این ترتیب علاقه ی خود را به ساخت و ساز از دست بدهند. همین موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

سلمانیان بیان کرد: بیشتر فعالین و سازندگان ساختمانی در انتظار به نتیجه رسیدن برجام یا کاهش قیمت ارز هستند تا این بازار اندکی به آرامش برسد و بازار مسکن نیز رونق خوبی پیدا کند. در صورتی که نشانه های بهبود در این بازار مشاهده شود، شاخص های تورمی هم اصلاح خواهد شد و می توان به رشد اقتصادی امیدوار بود. آرامش بازار مسکن ارتباط خیلی نزدیکی با اقتصاد کلان دارد و از همدیگر تاثیر می گیرند. در واقع تا زمانی که تورم افزایش دارد، قیمت مسکن نیز بالاتر می رود. البته به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مسکن توسط مردم، نمی توان انتظار داشت که این شاخص نیز مثل دیگر کالاها تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: نرخ دلار در روزهای گذشته افزایشی بوده است و هنوز هم خیلی از متقاضیان و سرمایه گذاران برای ورود به این بازار تردید دارند. به همین دلیل اگر نرخ ارز رشد کند، قطعا نهاده های ساختمانی نیز افزایش قیمت خواهند داشت. اما از آن جایی که قدرت خرید پایین است، بدون شکل معاملات مسکن نیز افت پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: بیشتر کسانی که به سراغ خرید مسکن می روند، آن را بازار امنی برای سرمایه گذاری می دانند و مسکن را قابل اعتماد می کنند. بنابراین این روزها اگر می خواهید یک بازار قابل اعتماد برای سرمایه گذاری پیدا کنید، قطعا مسکن خواهد بود. به این دلیل که تنها بازار باقی مانده، بازار مسکن است که در اسفندماه و اردیبهشت امسال، مقادیری سرمایه را به سمت خود جذب کرد و حالا می بینید که با گذشت چند ماه، قیمت مسکن رشد داشته است.

در حقیقت دغدغه ی بسیاری از سرمایه گذاران در بازارهای مختلف این است که پول خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که حداقل با تورم عمومی همراه باشد و از آن عقب نماند. به این ترتیب تلاش می کنند که از سرمایه ی خود در برابر نابودی محافظت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است