بازسازی و تعمیر آسانسور چه مراحلی دارد؟

بازسازی و تعمیر آسانسور

فرآیند بازسازی آسانسور زمانی انجام می‌شود که آسانسور دچار فرسودگی شده و درواقع عمر مفید آن روبه کاهش است. دراین صورت با اجرای نوسازی آسانسور کاربران قادرند از اتلاف انرژی جلوگیری کنند و درعین حال بهره وری آن را افزایش دهند.

بازسازی آسانسور چه مراحلی دارد؟

پس از بازسازی و نوسازی آسانسور قسمت‌های مختلف آن به روزرسانی و نوسازی می‌شود. در این صورت می‌توان سیستم قدیمی آسانسور را به سیستمی به‌روز تبدیل کرد که فناوری‌ها و امکانات جدید و بیشتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این نوسازی سیستم آسانسور ایمنی آن را افزایش داده و باعث ارائه عملکرد بهتری می‌شود. هزینه اجرای نوسازی جدای از هزینه سرویس ماهیانه آسانسور می‌باشد و شامل تعمیر و نوسازی هریک از بخش‌های مکانیکال و الکتریکال و همچنین کابین آسانسور خواهد بود. نوسازی به موقع آسانسور عمر مفید دستگاه را بیشتر کرده و از بروز حوادث و خرابی‌های پرهزینه جلوگیری می‌کند.
در ایران بیش از یک سوم آسانسور‌ها عمری بیش از ۲۵ سال دارند. هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور با بازسازی آسانسور در تهران به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
به طور کلی بازسازی شامل مراحل زیر می‌باشد:

  • بازسازی کف کابین آسانسور
  • نو سازی کابین
  • تعویض موتور آسانسور
  • تعمیر وعوض کردن گیربکس و بقیه‌ی تجهیزات موتورخانه
  • تغییرو تعمیر موتور هیدرولیکی
  • عوض کردن سیلندر هیدرولیک
    تغییرسیستم کنترل‌کننده
  • تعویض پنل شستی آسانسور

مزیت‌های نوسازی آسانسور

آسانسور‌ها مانند سایر اجزای ساختمان پس‌از چند سال کار، فرسوده شده و ایمنی خود را از دست می‌دهند و پس از مدتی به احیا یا بازسازی نیاز پیدا می‌کنند و باید برای تعمیر آن‌ها اقدام کرد. به طور کلی می‌توان به این نکته اشاره نمود که تجهیزات آسانسور به علت کار زیاد، اشکال در نصب و استفاده نادرست و زیاد به مرور خراب می‌شوند و باید برای تعمیر یا نوسازی آن‌ها اقدام کرد.

  • نوسازی و بازسازی سیستم بالابر از به هدر رفتن هزینه‌های تعمیر موتور و تعمیر کابین آسانسور جلوگیری می‌کند.
  • بازسازی، استفاده از آسانسور را راحت‌تر می‌کند.
  • در هنگام نوسازی می‌توان تمام تجهیزات دستگاه را تعویض کرد.
  • بعد از بازسازی و نوسازی آسانسور، امنیت اشخاصی که از آسانسور استفاده می‌کنند بیشتر می‌شود.
  • در هنگام بازسازی، می‌توان تجهیزات جدیدی به آن اضافه کرد که باعث مجهزتر شدن آسانسور می‌شود.
  • نوسازی و بازسازی سیستم بالابر مصرف برق را کم می‌کند و باعث کاهش هزینه‌ی سرویس ماهیانه‌ی آسانسور می‌شود.

بازسازی آسانسور‌های فرسوده
بازسازی آسانسور‌های فرسوده

بازسازی آسانسور‌های قدیمی راهکار مناسبی برای استفاده‌ی مجدد از این سیستم‌ها می‌باشد تا بتوان یک دوره‌ی زمانی دیگر از آن‌ها استفاده نمود. آسانسور‌های قدیمی به علت از بین رفتن بسیاری از قطعات، باعث بروز حوادث و سوانح جبران ناپذیری می‌شوند. در این زمان بازسازی و نوسازی این سیستم‌ها از وقوع حوادث و سوانح زیاد جلوگیری می‌کند. درعین حال در ساختمان‌های قدیمی با بازسازی آسانسور می‌توان ظاهر ساختمان را زیباتر کرد.

بازسازی آسانسور‌های خانگی

آسانسور‌های خانگی بالابر‌هایی هستند که در منازل و آپارتمان‌های کوچک استفاده می‌شود. معمولاً این سیستم‌ها بدون موتورخانه هستند و برای نصب به فضای زیادی احتیاج ندارند. همچنین نصب آن‌ها به محل از پیش تعیین شده‌ای نیاز ندارد. این آسانسور‌ها با سیستم محرکه‌ی هیدرولیک کار می‌کنند و دیواره‌های کابین آن‌ها از شیشه هستند. هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آسانسور خانگی زیاد نیست و افراد به راحتی می‌توانند این گونه آسانسور‌ها را بازسازی کنند.

بازسازی آسانسور‌های شیشه‌ای

آسانسور شیشه‌ای یا (پانوراما)، بالابری است از جنس شیشه است. جنس شیشه‌هایی که در ساخت کابین استفاده می‌شوند از لمینت سکوریت است که استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند. کابین این بالابر‌ها را به شکل مربع، دایره و یا نیم دایره
می‌سازند. آسانسور‌های شیشه‌ای از زیبایی ظاهری خاصی برخوردارند که در این صورت برای مکان‌هایی همانند هتل، رستوران‌ها و خانه‌های ویلایی، مراکز تجاری، ساختمان‌های لاکچری و غیره سیستم‌های مناسبی هستند. بازسازی این نوع آسانسور‌های شیشه‌ای می‌تواند علاوه بر زیباتر شدن کابین و اضافه کردن فناوری‌های جدید باعث نوسازی قسمت‌ها و تجهیزات مختلف الکتریکی و مکانیکی این آسانسور‌ها شود.

بازسازی آسانسور‌های صنعتی

از آسانسور صنعتی برای جابه‌جایی بار‌ها و تجهیزات سنگین و نیز افراد مختلف در کارخانه‌جات و صنایع بزرگ استفاده می‌گردد. ازآنجاییکه این آسانسور‌ها وسایل سنگین را جا به جا می‌کنند زودتر دچار فرسودگی می‌شوند و درنتیجه بازسازی و تعمیر آن‌ها امری ضروری می‌باشد که باعث افزایش راندمان و ایمنی آن‌ها خواهد شد.

بازسازی آسانسور‌های لوکس

سانسور‌های لاکچری (لوکس) را معمولاً در ساختمان‌های لوکس و مجلل نصب می‌کنند. تمامی قسمت‌های این آسانسور‌ها حالت لوکس و لاکچری دارند. به طوری که متریال این آسانسور‌ها نیز گران قیمت‌تر هستند. نوسازس این آسانسور‌ها شامل نوسازی قطعات مختلف به خصوص قسمت‌های مختلف کابین می‌باشد. البته کار بازسازی آن‌ها هزینه زیادی را در بر خواهد داشت.

نکات قابل توجه در باز سازی آسانسور:

  • با توجه به قدرت موتور آسانسور باید از متریال خاص خود در تغییر و بازسازی کابین آن‌ها استفاده نمود.
  • برای اجرای بازسازی آسانسور از شرکت‌های معتبر و مجوز دار کمک بگیرید.
  • بهتر است قبل از اجرای کار معماری ساختمان و نظرات مصرف‌کنندگان توجه گردد.

با وجود ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه در کلان شهر‌هایی مانند تهران و کرج تمامی این آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلند قاعدتاً همگی از سیستم های آسانسور برخوردارند. با این وجود بعد از سال‌ها کار کردن، نیاز به بازسازی و نوسازی خواهند داشت. بازسازی آسانسور در تهران باعث کاهش هزینه‌های اضافه می‌شود. البته دراین شهر‌ها آسانسور‌های فراوانی نیز وجود دارد که حدوداً تا بیست سال یا بیشتر عمر دارند. با اجرای فرآیند بازسازی و نوسازی این سیستم‌ها می‌توان به جای نصب یک سیستم جدید، عملکرد آن‌ها را بهبود بخشید.

سخن آخر

در فرآیند بازسازی و نوسازی آسانسور، تجهیزات و قسمت‌های مختلف آسانسور به روزرسانی و نوسازی می‌شوند. دراصل سیستم قدیمی را به یک سیستم جدید تبدیل می‌کنند که درعین حال امکانات و فن‌آوری‌های بیشتری را برای استفاده‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. مهم‌تر از همه عملکرد و ایمنی سیستم بعد از این فرایند افزایش می‌یابد.
با توجه به مزایای نوسازی به این نتیجه می‌رسیم که تعمیر و نوسازی آسانسور علاوه بر تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع، برای ارتقا امنیت اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است