اجرای تعهد بانک ها در مسکن خرداد ۱۴۰۲

اجرای تعهد بانک ها در مسکن، فقط 5 درصد بوده

تا پیش از این نیز همه می دانستند که عملکرد بانک ها در حوزه ی تسهیلات مسکن اصلا قابل قبول نبوده است اما اعلام آمارهای ۵ الی ۶ درصدی اختصاص تسهیلات به این حوزه توسط بانک ها، وضعیت را کاملا روشن کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کانون سراسری انبوه سازان ضمن انتقاد از این وضعیت، اعلام کرد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، فقط یک چهارم منابع پیش بینی شده ی بانک ها به بخش مسکن تخصیص داده شده است.

این عضو کانون تاکید کرد که به جز بانک مسکن، هیچ یک از بانک ها به تعهدات خود عمل نکردند. این در حالیست که طرح نهضت ملی مسکن فقط بر پایه ی دو منبع مالی، یعنی آورده ی متقاضیان و تسهیلات بانکی آغاز به کار کرده بود. به نظر می آید که دلیل اصلی عدم پیشرفت طرح مزبور هم ناکارآمدی بانک ها باشد.

محمد مرتضوی خاطرنشان ساخت که در سال جاری، وضعیت همکاری بانک ها بدتر هم می شود چرا که خیلی از این بانک ها، منبع مالی لازم برای ارائه ی تسهیلات را ندارند.

وی در ادامه به تجربه ی مسکن مهر اشاره کرد و گفت:

بخش زیادی از مسکن مهر را انبوه سازان ساختند. در آن زمان، تسهیلات بانکی، نقش مهمی در پیشبرد پروژه ها داشت و نرخ سود آن هم خیلی کمتر از طرح نهضت ملی مسکن بود.

در حال حاضر، نرخ سود طرح نهضت ملی ۲۳ درصد حساب شده که کاملا از عهده ی پرداخت متقاضیان خارج است. اگر نرخ همان ۲۳ درصد باقی بماند، اقساط این تسهیلات ۸ الی ۱۲ میلیون تومان خواهد بود که طبیعتا بازپرداخت را با مشکل مواجه می کند.

رئیس کانون انبوه سازان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که نمی توان قیمت ساخت مسکن را در تمام کشور، ثابت تعیین کرد. مبلغی هم که در حال حاضر برای این پروژه در نظر گرفته شده، تمام انبوه سازان را با چالش های جدی مواجه کرده است. مثلا ساختمان سازان تهران نمی توانند با همان قیمت شهرستان های کوچک، اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی تاکید کرد که این تفاوت ها برای اعلام قیمت ساخت و ساز، باید در نظر گرفته شود.

مرتضوی در ادامه تصریح کرد که ساخت شهرهای جدید، هزینه ی خدمات شهری را بالا می برد و باید زیرساخت های مختلفی ایجاد شود که هزینه های آن برای دولت و شهرداری خیلی بالا خواهد بود.

علاوه بر این، ایجاد شهرهای جدید که هویت تاریخی ندارند، سرمایه ی اجتماعی خاصی را تولید نمی کند و از هیچ نظر، ساخت این شهرها به صرفه نیست.

وی تصریح کرد که هزینه ی خدمات شهری در شهرهای جدید، معمولا توسط متقاضیان اول این واحدهای مسکونی پرداخت می شود. از سوی دیگر، شهرداری ها ۷۰ درصد از هزینه های شهر را روی عوارض ساخت متمرکز می کنند. در نتیجه، خانه اولی هایی که این مسکن مورد نظر را تهیه می کنند، ناچار به پرداخت تمام هزینه های شهری می شوند.

سید محمد مرتضوی خاطرنشان ساخت که باید از تمام روش ها برای کاهش هزینه های ساخت مسکن استفاده کرد. اولین راه هم این است که سرمایه گذاری و مشارکت انبوه سازان از سوی وزارت راه و شهرسازی پذیرفته شود تا فشار کمتری به متقاضیان وارد گردد. دومین راهکار هم ساخت مسکن ملی در بافت ناکارآمد شهری است.

وی تصریح کرد که اگر مشوق های خوبی در خصوص ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته شود، وضعیت بهبود پیدا می کند. چرا که توسعه گران و تسهیل گران می توانند به بافت ناکارآمدی شهری ورود کنند.

این عضو کانون انبوه سازان اعتقاد دارد که پیش از هر چیزی، باید توسعه ی درونی شهرها مورد توجه قرار بگیرد و هیچ چیز بهتر از نوسازی بافت فرسوده، نمی تواند به این هدف کمک کند. همچنین انبوه سازان نیز آماده هستند تا در این روند مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرد که ساماندهی بافت فرسوده بیش از ۱۵ سال است که در دستور کار قرار گرفته اما ظرفیت حقوقی و قضایی لازم را برای این کار وجود ندارد. ساکنین این بافت باید متقاعد به ترک این محلات شوند.

سید محمد مرتضوی اعلام کرد که باید صنعت اجاره داری را جدی تر بگیریم و برای سکونت این افراد، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم تا بافت فرسوده بلاخره احیا شود.

دیدگاه ها غیرفعال است